söndag 16 mars 2008

MTV - Vad går skiten ut på?



Jag hade fått i uppdrag av en liten lokal blaska att skriva ett kåseri om dagens enfaldiga tv-utbud. Vad är då mest naturligt om inte att zappa in kanalen som innehar tungviktstiteln i dårskap, nämligen MTV. Här skulle jag garanterat få inspiration till ett saftigt kåseri med en negativ och löjeväckande vinkling.
Blev en smula fascinerad av skiten. Ni vet, ibland kan något vara så jävla dåligt så att man bara måste sitta och reta upp sig. Det är som en ond tand, man vet att det gör ont av bara helvete men lika förbannat så måste man ned i hålet och vispa runt med tungan en stund. MTV är lätt att hata. MTV är hålet i tanden. Om Z-TV är karies så är MTV långt framskriden tandlossning.

Jag satt där och retade upp mig på alla fåniga "videos". Mest rap, dagispop och liknande skit. Det var för stora brallor och byfånemössor. Det var pattar och stora arslen, ingen musik eller talang överhuvudtaget. Enfaldiga och monotona trummaskiner och ghettotjatter som handlade om inbillade oförrätter och att det var tufft att låtsas vara tuff. Det var fjompiga fruntimmer som för femtioelfte gången hoppade runt och sjöng om att de hade blivit blåsta, att de ville ha stor kuk, att de ville bli tagna en gång till, att livet var pest/jätteroligt, att det viktigaste som fanns var ungdom, snygga killar, pengar och att kunna blanda spanska med engelska i ett enda obegripligt sammelsurium.
Ren skit.
Färsk avföring. Jag skar tänder och skulle precis byta kanal. Då började ett program som fångade mitt intresse en smula. Titeln var "Viva la Bam". Jag förstod efter en stund att det var en serie som verkade ha många tittare. I alla fall om man skulle tro förhandsreklamen. Idag är man nämligen tvungen att tala om att en serie är jättepopulär. Så att alla fattar. Jag fattade däremot inte. Vad gick det ut på?

En ung kille som verkar ha växt upp i en synnerligen välbärgad amerikansk familj med namnet Bam Margera verkar mest springa omkring med en handkamera och filma sina familjemedlemmar och polare. Ibland tillfogar de varandra skador och smärta medvetet och vad som är ännu märkligare - Han tillfogar även sig själv skador!

Det är klantiga och amatörmässiga stunttricks som mest verkar gå ut på att man ska misslyckas och slå sig eller helt enkelt förstöra prylar i hemmet eller någon annanstans. Han "råkar" köra in med sin cross i familjens nya bil, han drar igång fester som naturligtvis urartar till sina föräldrars stora fasa. Han bygger racingbana på familjens gräsmatta och släpar in en asfaltskokare i vardagsrummet.
Ibland dyker det upp en hårt prövad morbror till Bam, en fet snubbe som mest bara verkar ha som uppgift att just dyka upp när han inte ska. Gud vet vad han lever på? Han verkar mest sitta och dricka öl, vräka i sig biffar, klia sig på magen och vråla:
-"Men Baaaam! För helvete! Sluta nu! Ge tillbaks min öl, mina byxor/bilnycklar/TV/hylsnyckelsats! Snälla lås upp dörren! Akta bilen! Släpp kuken! Var är jag någonstans? Det här ska du få tillbaka!"

Va fan går skiten ut på? Ska det låtsar vara roligt? Är det på riktigt eller är det påhittat alltihopa? Vad är vitsen liksom?
Till min häpnad har jag även upptäckt att det går att köpa skiten på DVD för dyra pengar vilket betyder att det måste finnas efterfrågan! Med tanke på att killen och hans familj lever som de gör, bor i en stor fin villa, kör lyxbilar som de har råd att förstöra osv så måste han ju ha blivit rik på smörjan, eller var han och hans familj rika från början? Om det är så att han har blivit rik på att bete sig som en idiot framför filmkameran så blir jag riktigt avundsjuk. Jag önskar att det hade varit jag som hade kommit på den där idén. Pengar luktar inte och finns det något roligare än att göra pengar på människa enfald?

4 kommentarer:

Lina sa...

tack så mycket! det värmer om hjärtat! :) Jag försöker att vara mig själv och det är det som rinner ner i texten! kul att du gillar det!

Lina sa...

Höhö, för att besvära dig med en kommentar till så fick jag precis reda på av min pojkvän att du är extremt känd och din blogg är tydligen väldigt omskriven och läst! ;P En sak jag inte hade en aning om!

Han tyckte att jag hade tur som fick en kommentar av dig! Keep up the good work!

Johan sa...

Jävla bögteve är vad det är!! Han har blivit rik på skateboard något som var en fluga på tidigt 80-tal då Bam var en lite spermie. Jag kan bara hoppas att hans "stunt" slår bakut och dödar honom.

Anonym sa...

Detta får mig att tänka på Baren i TV3. Ett program som mer eller mindre dränerade människors huvuden på allt vett.

På youtube kan man se en video där målgruppen för sådana program tydligt framgår.

http://www.youtube.com/watch?v=KJ7Xf7rEX6w

Kommentaren "han var normalbegåvad innan han började kolla på Baren..." skrattade jag riktigt riktigt gott åt!