torsdag 27 mars 2008

Sveriges sämsta städer.

Jag gillar att resa, både utomlands och inom Sverige. När jag reser så är det uteslutande städer som gäller. Skog, fjäll, vilda forsar och annan skit intresserar mig inte ett dugg. Natur är för mig något man antingen kan dumpa gamla uttjänta soffor, elekronik och grovsopor i, eller något man bara passerar igenom när man är på väg till nästa stad.
I den här tråden tänkte jag enbart beskriva svenska städer och inget annat. De fula städerna. De mest deprimerande städerna. De dumma städerna.

Jag skulle i och för sig på ett ingående vis kunna beskriva de vackra och trevliga städerna i Sverige som har fina centrum, erbjuder bra shopping och nattliv och som inbjuder till flera besök.
Men hur kul är det? Det är mycket roligare att gnälla och kritisera. Så därför nämner jag bara mina favoritstäder som hastigast och sedan får det vara bra. Sedan tänkte jag raskt marschera över till den svenska misären.
Städer som Gammal Hårdrockare gillar är:
Helsingborg.
Karlstad.
Örebro.
Västerås.
Sundsvall.
Sådärja, då var det avklarat! Nu kör vi vidare.
Här kommer min lilla Fem-I-Bottenlista över städer som bara genom sin blotta existens kan få vem som helst att hemfalla åt svårt tablettmissbruk:

1. Stockholm.
EU:s näst med perifera huvudstad efter Helsingfors. Ligger på Sveriges baksida, helt isolerad. Ful stad, gammalmodig stad. Påminner om någon halvstor håla i forna DDR. Till råga på allt så är bostadspriserna av någon anledning skrattretande höga. Ja allt är dyrt i denna skitstad. En parkeringsplats kan ofta vara lika dyr som en etta i en normalstor stad i övriga Sverige. Många har inte ens råd med egen bil och parkering i Stockholm, därför ser man en massa dumma stockholmare överallt som springer fram på gatorna. Vad ska de göra när de inte har råd att ha bil?

2. Uppsala.
Inte nog med att staden fungerar som någon slags jätteförort till Stockholm, den ligger även på en stor blåsig slätt, norr om en isolerad huvudstad vilket gör Uppsala till Stockholms mest svårtillgängliga och perifera kranskommun. Litet fult centrum och en massa dumma studenter överallt. Svindyra bostäder vilket är mycket märkligt med tanke på läget. Pelle Svanslös och vackra takåsar mitt håriga arschle. Denna stad är inte pittoresk, den är inte vacker, den är inte välkomnande. Bara en ful jävla stenhög mitt ute på en kylig, anonym och isolerad slätt som är full av småkommuner som ingen jävel känner till. Vem kan peka ut Östhammar och Tierp på kartan?

3. Kiruna.
T o m efter norrländska mått mätt så är denna stad kall, för att inte säga iskall. Året runt. Jämt. Alltid.Vintrarna är långa i Norrland men somrarna brukar vara varma och fina, även om de är korta. Utom i Kiruna. Kollar man på vädret på TV under sommaren så kan man se att i Lycksele är det 21 grader, i Arvidsjaur 20 grader osv. Men vid Kirunatrakten tycks det gå någon slags klimatgräns. Temperaturen kommer aldrig över 12 grader. Kiruna är dvärgbjörkar, enorma slagghögar och vintersport. Till råga på allt elände som verkar det bara bo någon slags blandning av lappar och finnar däruppe. Alla tycks heta antingen Blind, Sorvo eller Lappalainen i efternamn. Det bådar inte bra med tanke på att intaget av alkohol brukar nå rent astronomiska höjder där uppe under helgerna. Alla känner väl till alkoholens inverkan på naturfolk och finnar.

4. Göteborg.
Denna stad ligger i och för sig geografiskt rätt, det är nära till allt, stan ligger på Sveriges framsida helt enkelt. Men där tar det stopp. Stan är - liksom Stockholm - oerhört ful och nedgången. Man kan fråga sig var någonstans det berömda göteborgska gemytet finns någonstans för jag har då aldrig hittat det. Går man en sväng i det blåsiga och sotiga centrumet så möts man nästan uteslutande av fyllon, knarkare, ficktjuvar och annat pack. De som har jobb och inkomst flyttar till Kungsbacka eller Kungälv. Kvar blir packet. Kvar blir tjuvarna, socialfallen, fyllona och narkomanerna.
Gamla ishavsblåa spårvagnar skramlar omkring och gör sitt bästa för att smälla med bilisterna. Spårvagnarna är alltid överfulla. Det pressar in sig dubbelt så många människor som de är tillverkade för och sedan står och ligger de på varandra och moltiger. Det är knäpptyst. Man kan höra en knappnål falla. För det finns som sagt inget "göteborgskt gemyt". Folk är griniga och sura och säger helst ingenting. Frågar du en göteborgare om vägen till någonting så får du bara en stor käft tillbaka. Han avfärdar dig som "bonne", det är alla som inte bor i Majorna, i Haga eller åtminstone ute i Frölunda. Glöm Sten-Åke Cederhök, gamla ölfik och puttrande små fiskebåtar med tennkulemotorer, här gäller istället Heroin-Kenta, Muhammed och Kenats kebab och cannabinol.

5. Karlskoga.
Första gången jag besökte denna stad så kändes det som om jag var på baksidan av något hela tiden fast jag enligt skyltarna var i centrum. Det är varuintagskänsla över hela stan. Centrum är överfullt av missbrukare och för övrigt så finns det inte så mycket mera. Avstånden är enorma. Detta beror på att stan planerades och byggdes för sjuttiotusen invånare men det kom bara trettiofemtusen. Att det överhuvudtaget dök upp någon är egentligen rätt så fantastiskt.
Andra gången jag besökte denna stad var en smått obehaglig upplevelse. Jag bara vaknade upp där efter en kväll som hade startat med ett tämmeligen imponerande alkoholintag i en helt annan stad.
Jag vaknade i en liten enkelsäng med ett skinnflått skrev, uppklämd mot en vägg av ett fruntimmer som garanterat vägde sina modiga 110 kilo. Jag var 28 år och vägde 70 kilo. Hon var sjutton men såg ut som fyrtio. Hon påminde om ugglan Helge i det gamla barnprogrammet "Från A till Ö". När jag smög därifrån gick jag som en cowboy. Gud vet vad jag hade sysslat med under den natten?
Arbetslösheten ligger på Göteborgsnivå och de få som jobbar pendlar antingen till Örebro eller Karlstad eller också jobbar de på något nedläggningshotat bruk i någon av småorterna som ligger utanför Karlskoga.
Det går en motorväg genom Karlskoga. Följ den. Sväng inte av, inte åt höger och inte åt vänster. Kör bara rakt fram så ordnar det sig till slut.

3 kommentarer:

Gutegirl sa...

Hahahahahaha!!! Så träffsäkert som det bara kan bli när du är i farten med dina flinka fingrar på tangenterna!

Anonym sa...

Bra GH! Skulle gärna höra vad du har för erfarenheter av Kungälv.

Anto9 sa...

så jävla synd om göteborg faktiskt, men rätt är det, när jag va yngre va det precis som dom flesta tror om göteborg, gladaste svenskarna du kunde hitta osv, fast jag själv inte är helsvensk så skyller jag det faktiskt på den enorma invandringen! nånstans på vägen försvann dem flesta GOA GÖTEBÖRGARNA :D