söndag 13 april 2008

Mat smakar bäst i ensamhet vid TV:n.

Det verkar som om vissa har fått för sig att så fort man har flyttat ihop med sin partner och bildat familj så måste man käka middag tillsammans, vid köksbordet.
Varför då?
När jag var barn så käkade alltid jag och morsan framför TV:n. Varför helvete ska man sitta vid ett köksbord och glo något annat snille rätt i ansiktet för när man kan både avnjuta käket och få underhållning framför TV:n?

Jag ryser vid blotta tanken på att sitta uppstramad vid ett obekvämt köksbord tillsammans med en hoper gnälliga och gapiga ungar som gnäller över maten och en trött partner som helst vill vara ifred efter sitt tråkiga jobb och inget annat önskar än att få koppla av framför TV:n. Nä, det låter inget trevligt.

När jag var sambo så käkade vi ofta på varsitt håll, hon satt vid TV:n och jag satt vid datorn och lastade in, eller tvärtom.
Mitt ex försökte en period att införa en ny sed, vi skulle äta vid köksbordet tillsammans varje lördag och diskutera veckan som varit. Som vanligt folk brukar göra.
-"Varför kan du aldrig bli vuxen, eller åtminstone försöka bete dig som en vuxen?"
Under ett par lördagar så satt vi faktiskt vid köksbordet och åt. Det var knäpptyst. Man kunde höra en nål falla.
Jag satt och glufsade i mig maten med sked, djupt försjunken i en serietidning. Exet satt tyst och blängde ilsket ut genom fönstret.

Vid datorn gör sig pizza bäst, makaroner och liknande har en förmåga att ramla av skeden och kila in sig mellan tangenterna. Inte för att det har stoppat mig men det kan vara lite irriterande när tangenterna klibbar ihop av gamla makaroner eller pytt-i-pannabitar.
Vid TV:n passar allting, i alla fall enligt mig. Det är klart, vissa maträtter kan vara lite krångligare än andra att inta i halvliggande läge. Smörgåstårta, sega köttbitar, pommes frites och liknande bör man undvika. Antingen blir hela bröstet och halva soffan full med matrester eller också slinter man när man ska skära upp biffhelvetet och sopar hela tallriken i golvet. Det har hänt mig flera gånger och jag har blivit lika förbannad varje gång.
Grytor av allehanda slag går däremot alldeles utmärkt. Det är bara att hälla i makaronerna direkt i grytan, röra om och sedan börja käka. Med sked naturligtvis.
Först måste man dock hälla upp en del av innehållet i grytan på en separat tallrik åt den eventuella partnern så att inte hon blir utan.

Det finns flera anledningar till att undvika mat vid köksbord tillsammans med andra människor, bordsskicket t ex. Äter man tillsammans vid ett köksbord så anser en del att man måste äta någorlunda civiliserat.
Sådant skiter jag i och därför är det trevligast att käka ensam. Matintag är något privat för mig.

Äter jag vid ett bord - vilket sker ytterst sällan - så är det armbågarna på bordet som gäller. Jag liksom hänger mig över tallriken och skyfflar in käket i munnen, helst med sked. Kniv och gaffel är överskattat och försvårar bara ätandet. Om det inte är någon form av köttbit som står på matsedeln vilket det aldrig gör. Hos mig är det korv, hamburgare eller fiskpinnar som gäller tillsammans med makaroner, vid enstaka fall pulvermos. Gott och enkelt. Dessa läckerheter går alldeles utmärkt att äta med sked.

Men jag äter som sagt sällan vid bord, det är vid TV:n eller datorn som gäller och sedan jag flyttade in i min lilla etta så har jag kunnat utveckla mitt ätande ytterligare!
Jag käkar ofta liggande i sängen. Jag ser TV.n exakt lika bra därifrån som från soffan. Jag gillar att käka middag sent. Helst vi niotiden på kvällen och då brukar alltid någon kanal visa film. Jag glufsar i mig käket, kollar på filmen någon timma, masar mig upp och borstar tänderna och sedan tillbaka till sängen där jag somnar sött och drömmer om kommande ensamma kvällar tillsammans med mina favoriträtter.

Det är härligt att leva ensam!

4 kommentarer:

Rex sa...

Åta själv är bäst ja....men inte vid TV:n.Att halvligga över nåt åt helvete för lågt soffbord är bara jobbigt.

Gutegirl sa...

Jag gillar att äta med folk som jag gillar. Man sitter och snackar och tuggar och ungås, hur kul som helst:-)
I alla fall, tack för påpekandet i min blogg!

Anonym sa...

Äta med sked. Nej fy fan

hetzz sa...

Äta vid datorn, mums. Att ha dator och tv i lagom läge för sängliggande kunna nyttja dessa är för mig en självklarhet.