fredag 4 april 2008

Packet har alltid hund.

Vad i himmelens namn beror det på att det oftast är folket som inte har råd som skaffar sig en eller gärna flera hundar? Borde inte prioriteringen se lite annorlunda ut om man lever på socialhjälp eller sjukkassa?
Fattiglappar som lever på soc, daglönare, sjukskrivna och andra människor som lever på existensminimum har nästan undantagslöst djur hemma. Värst tycker jag att själva chablonbilden för white trash är - de unga ensamstående socialfallsmorsorna som har cigarretter, halvfyllon till karlar, piercing och billiga tattor som huvudintresse. Förutom ett helt koppel med fula, snoriga och ouppfostrade ungar så kan man ge sig fan på att de har en stor ful dräggelsäck till hund i släptåg. Fanskapet kostar säkert en förmögenhet i bara mat! På vilket sätt höjer en sådan lushög livskvaliteten för en fattiglapp utan framtid?
Ungarna ska naturligtvis ha sitt de också. Rummen är i regel överfyllda av hamstrar och burråttor som de har tröttnat på. I hallen står ett igenslammat akvarium och halvt förvildade katter springer ut och in i lägenheten.

Sedan får vi inte heller glömma alla fyllon och knarkare. De är knappast kända för att ha det gott ställt. De flesta hankar sig väl fram på socialbidrag eller förtidspension. Sedan kan man ju fråga sig vad de är pensionerade ifrån men det är en annan diskussion.
Men man kan ge sig fan på att när man möter en missbrukare, när det kommer en stenad eller berusad snubbe (ofta båda delarna) sprättande genom parken med bakåtlutad gång, flaxande armar och skitviktig min så nog fan har de sällskap av en hundjävel, ofta okopplad och nästan undantagslöst en schäfer eller någon annan hund som är stor och helst svart.
Förutom att man kan undra varför missbrukare alltid väljer dessa hundar och inte en pudel, tax eller collie så kan man fråga sig vad de ska med dessa jävla djur till? Och hur har de råd? Borde inte missbrukare om något ha andra prioriteringar i livet?

Rika människor har sällan husdjur utom de riktigt snuskigt rika, de ska ha en liten knähund att bära omkring på eller ett helt koppel med jakthundar hemma på ägorna. Dem kan vi lämna därhän. När jag skriver rika människor så menar jag folk som har det gott ställt, höginkomsttagare helt enkelt. Rika människor skulle ha råd med att utfodra en hel flock med späckhuggare men de har oftast inte ens guppies hemma. Skulle de råka ha något djur hemma så är det aldrig en schäfer eller annan "stor svart hund", de är missbrukarnas hundar.

White trashfolket, de ensamstående unga socialbidragsmorsorna har också stora stinkade hundar men de är ofta av en långhårig sort, stora är de men de ska även vara långhåriga så de riktigt kan slamma igen deras kyffe och skynda på utvecklingen av allergi hos alla deras ungar.

Medelålders bonnraggare som fortfarande bor hemma på gården har även en viss förkärlek till schäfrar och "stora svarta hundar". Då heter de nästan alltid Bonzo, Jack, Sicko, Labbe och liknande.

Vad beror detta fenomen på egentligen? Hör husdjur till själva identiteten? Vill man visa för omgivningen att man tillhör det absoluta bottenskiktet i samhället? Varför vill en knarkare förstärka sin redan nedgånga identitet? Varför sparar inte ensamma morsan stålarna som det stora långhåriga hundkräket kostar i mat så att hon åtminstone en gång i sitt liv kan resa till Paris och få se något annat än sitt gamla höghusområde som hon aldrig lämnade? Knarkaren skulle ju t ex kunna kasta sig in i ett riktigt vansinnesknarkarrace och fyllot skulle kunna unna sig en ordentlig jordskredsuparperiod om de gjorde sig av med dessa hundar. Den medelålders bonnraggaren skulle kunna kosta på sin gamla Amazon dubbla weberförgasare och göra succé hos småtjejerna vid korvkiosken i Mellerud.

Själv har jag inga husdjur men jag har haft katt. Jag är kattmänniska. Vad det säger om mig vet jag inte men spekulera gärna på. Nu ska jag gå och skita!

11 kommentarer:

Gutegirl sa...

Jag gillar inte hundar alls.De är ett
otyg.

midgardsjarlen sa...

vem bryr sej om vad "gutegirl" tycker. dock tror jag den här tråden skulle röra omkring i grytan ordentligt om den visades i ett annat forum.förmodligen bäst i pressmedia. stå på dej bara din tokfaen. vidriga hälsningar från midgardsjarlen.

Miss Emelie sa...

åh tack=) Ser inte det som attstöta på nån genom at ge en komplimang!! Men det finns säkert de som gör det=) Jag kan käka pizza, inte så mycket dock. blir fort mätt, men i alla fall 1/4 går ner!!! Vi får se vart vikten landar. Just nu känner jag mig bekväm över mitt utseende, men vill absolut inte bli nån planka. En riktig kvinna skall ha former!!
Mvh MIss Emelie

hemligahaggan sa...

Vilken fantastisk blogg. Du tillfredställer mitt begär efter sanningar.

Le Tobe sa...

Hmpf. Jag brukar gilla dina texter - men när det gäller hundar tycker jag du har fel. Jag gillar hundar.

Men jag har ingen. Tyvärr eftersom den fascistiska hyresvärden inte tillåter husdjur. Idioter.

http://elajt.hallah.nu/gloegg

Anonym sa...

Hundar är härliga djur och jag är medelklass haha
Katter är dryga gör aldrig som man vill och deras lådor luktar gammalt avlopp
http://surabloggen.wordpress.com/

Wille sa...

Fy fan för hundar. Jävla dreglande pack som äter folk! Hur ofta står det om kampkatter som mördar dagisbarn i tidningarna, som jämförelse?

Anonym sa...

Haha, så sant, så sant!
Även om jag själv är inkomsttagare av högre medelklass, har en småfluffig (men välkammad) halvliten hund och ett renstädat hem.

Och hårdrockare har alltid, alltid katter ;-)

Rock'N Roll!

Agge sa...

Du verkar ju inte vara vidare klyftig faktiskt.

Jag är hundägare, stolt sådan.
Jag har en stor hund - En Amerikansk Bulldog för att vara exakt, han är dessutom väluppfostrad och trevlig, gillar katter och barn mer än livet tror jag.

Jag jobbar som undersköterska och har en snittlön på 15 tusen ut efter skatt.
Jag dricker måttligt ( en till två gånger i månaden ) och tar inga droger.

Att människor som har en karriär ofta inte har hund beror till större delen på att de faktiskt inte har tid då de ägnar sig till fullo åt just sin karriär - kanske därför även dom inte släpar ett koppel av snoriga ungar efter sig.

Visst har många alkisar/pundare hund - Och ofta ger de ALLT till sina djur eftersom de i regel är det enda värdefulla de har, deras bästa och närmsta vän - och troligtvis den enda de kan lita på.

Nej du - du får nog tänka om farbror.

Och under tiden du gör det, snyt dig.

Annalena sa...

Haha.. Du gamla hårdrockare (hårdrockare precis som jag då) dock inte gammal eller inskränkt med fördommar (eller känd från flashback ;P).. Nog för att jag finner ditt inlägg roande så kan jag bara upplysa dig om att du borde ta dig en koll på verkligheten så som den ser ut idag och inte 80-talet. Varför vara bitter över vem och vilka som har hund? Ska man gå på klychor så vad säger de om kattägare? Jag är själv hundägare (och borde enligt dina fördommar falla under kategorin socialfalls morsor då jag har en stor och dreglande hund) Dessvärre måste jag spräcka din bild då jag varken går på socialbidrag, har ett koppel av ungar efter mig eller en alkoliserad pojkvän. =) Nä.. Gör dig inte mer pinsam nu.. Vi hårdrockare anses ändå inte vara speciellt begåvade, fräsha, högutbildade med bra jobb, snyggt klädda och detta inlägg förbättrar inte bilden. Ha en bra dag!

Zäääz sa...

Ha ha ha ha. Jomenvisst! Våran familj är höginkomst tagare;) Och tro de eller ej men min familj har 2 pitbullblandningar och en bullterrier. Vad är ditt problem? En kattmänniska är en kattmänniska som bara jäser rundor och äter råttor. Ungefär som du?! Våra hundar får oxkött får du det? Och ps, jag är med känd från flashbak! F.O.A.D