fredag 11 april 2008

Varför detta polishat?

Ibland stöter man på personer som kallar polisen för "snutjävlar", "grisar" osv. Frågar man varför så säger de:
-"Jag hatar snutar! Förbannade snutjävlar!"
En del säger det slenterianmässigt, för att man helt enkelt ska tycka illa om poliser. Det är väl någon upprorskänsla som hänger kvar sedan ungdomen då de smög med brännvin och körde trimmad moppe. Hos andra verkar det vara ett uppriktigt hat.

Då infinner sig genast frågan: Vart ringer dessa när de har fått inbrott?
Vem ropar de på när de är på väg att bli misshandlade?
Vem önskar de vore i närheten när de blir rånade?
Ringer de efter sotaren när bilen har blivit stulen? Går de till biblioteket när de har tappat bort husnycklarna eller sin fina guldring? Gör de en anmälan hos närmaste rörmokare när dottern eller frugan har blivit våldtagen? Vem skriker den våldtagna kvinnan efter förresten, vem önskar hon hade varit på plats - en florist?

Vad vill dessa polishatande människor ha istället? Ska vi ha total anarki? Ska det inte finnas någon som ser efter att lagar och bestämmelser efterföljs eller ska vi inte ha några lagar alls? Ska vi låta brottslingar och knarkare få härja fritt och låta dem plocka åt sig vad de vill ha i våra hem? Ska våldtäktsmän få våldta era döttrar ostraffat? Ska det inte finnas några poliser efter våra vägar som ser till att bilister följer trafikreglerna?

Själv så har jag - med ett undantag - bara blivit väl behandlad av poliser. Jag har fått hjälp när jag en gång låste mig ute från min lägenhet, en gång fick jag skjuts till en bensinstation efter att jag hade fått soppatorsk och när jag blev misshandlad av ett gäng skinheads för många år sedan så var jag glad över att de dök upp innan det hade gått för långt. De var mycket trevliga och satt t o m och väntade vid sjukhussängen på att jag skulle vakna upp så att jag kunde göra en anmälan.

Visst, det finns människor som inte borde ha blivit poliser men så är det inom många yrken. Det finns snickare som borde ha blivit programmerare och totalt inkompetenta läkare som borde ha satsat på läraryrket istället.
Personligen så tycker jag att polisen borde få ökade befogenheter, det tas alldeles för mycket hänsyn till packet.
Brottslingar, missbrukare m.m. ska inte ha någon som helst rätt att begränsa skötsamma människors liv. Ingen ska behöva vara rädd för att gå ut om kvällen, ingen ska behöva se sin bil vandaliserad och ingen ska behöva komma hem och upptäcka att värdeförmålen är borta och framför allt: Ingen ska behöva undvika att polisanmäla en brottsling av rädsla för att han ska komma ut inom en snar framtid eller att han ska gå fri pga någon missriktad daltlogik som går ut på att det är synd om allt och alla och att brottslingarna inte väljer att vara kriminella.
I Sverige behöver man inte stjäla för att överleva, väljer man ändå detta så har man förverkat sina medborgerliga rättigheter.

Kommunister och nazister gillar att demonstrera. Vad de gillar ännu mer är att vandalisera, misshandla och leva jävel. Ofta är demonstration och vandalism synonymt.
Under EU-kravallerna i Göteborg gick värden för miljontals kr upp i rök. Det var du och jag som fick betala detta.
Jag blir lika förvånad varje gång som jag hör kritik mot polisen, att de skulle ha varit "onödigt hårdhänta" osv. Jag tycker tvärtom! De var för slappa. De ville nog göra ett bra jobb men de fick inte. Jag anser att de skulle ha använt sig av gummikulor och tårgas från och med när den första rutan blev krossad och när den första uppmaningen om att mörda en snut hördes.

Inget samhälle klarar sig utan en poliskår, så är det bara. Den som tror motsatsen kan ju förklara varför och vad vi skulle ha istället.

4 kommentarer:

Johan Möller sa...

Mycket bra skrivet, instämmer absolut till 110%. Oförtjänt mycket skit får de när de egentligen ska ha en eloge för att överhuvudtaget välja ett yrke som innebär att man får röja undan så mycket skit i samhället som andra inte ens skulle drömma om att befatta sig med, dessutom med ganska medioker lön. Varje dag, stå ut med galna pundare, skjutglada rånare, nerskitna alkisar, storslagna kurdiska familjegräl, avlidna som ligger och stinker i lägenheter, plocka bitar från folk som slängt sig framför tåget, ja listan är lång och själv skulle jag liksom de flesta andra inte ta i nåt av det med tång.

Gutegirl sa...

Det där var ett av dina bästa inlägg.

Anonym sa...

Jag har inte hälften så svårt för poliser som för polisen som instans.
Det finns många bra poliser , ja jag skulle till och med vilja säja att de allra flesta poliser som finns är kompetenta, hjälpsamma och drivs av en genuin vilja att göra samhället bättre.
Däremot kännetecknas polisen som instans i Sverige idag av ineffektivitet, taskiga prioriteringar och resursbrist.
Rättsväsendet har i år en budget på 29 Miljarder, i detta skall då inte bara polis utan också domstolar och liknande räknas in (antagligen också de hotell vi i Sverige kallar fängelser).
Som jämförelse så kostar försvaret över 40 miljarder och vi slänger gladeligen ut 26 miljarder på sk. internationellt bistånd.
Om biståndspengarna istället skulle läggas på rättsväsendet så kanske vi kunde ha en polis som kunde göra mer än att bara ta emot anmälningar och lägga ner dem, de kanske rent av skulle kunna ha resurser nog att utreda anmälda brott av mindre dignitet än mord och bankrån. Skulle inte det vara trevligt som omväxling.

JW

Rex sa...

Detta vore bra läsning för en polare till mig :-) Han är en såndär flummare som tror att alla auktoriteter är av ondo och att vi skall fostra varann.