tisdag 20 maj 2008

Så många TV-kanaler, så mycket skit!

Är sjuk, hemma från jobbet och då blir det ju som så att TV:n står på. Som sällskap om inte annat.
Det är nu man blir varse hur mycket skit de sänder, vad mycket det finns att reta sig på. Man trodde ju att det skulle bli bättre nu när man har fått så mycket kanaler att välja på men icke! Det är antingen fjantiga frågesportprogram, idiotisk sport, dagispop eller gamla fåniga filmer.

Just nu så vevar de en fjantig film som heter Blues Brothers på en av kanalerna. Då slog det mig att är något som jag verkligen, jag menar VERKLIGEN hatar så är det musikaler! Hur jävla realistiskt är det att folk börjar dansa, hoppa och brista ut i sång och vad i helvete har det med handlingen att göra?
Inte nog med det, det är ALLTID skitmusik också! Trams till etthundra procent. Folk som lallar någon trudelutt, dansar och beter sig som utvecklingsstörda.
Hur jävla realistiskt är det egentligen? När dansade t ex du in på Konsum till musiken med Grease på högsta volym samtidigt som kassörskorna släppte vad de hade för sina händer och stämde in i en spontant bildad doa-doakör?

Inatt vaknade jag utav att det var alldeles sjöblött i sängen. Febern gör att jag svettas som en gris. Kunde inte sova utan gick upp och satte mig vid datorn. Ute på nätet var det inte en käft vaken som kunde hålla mig sällskap, inte ens på Flashback, så då återstod bara TV:n.
"Undrar om jag kommer att bli arg nu igen?"
Tänkte jag innan jag satte på TV:n.
Jodå, hur kunde jag inbilla mig något annat!
På en kanal demonstrerade en ung kvinna under stora åthävor något som såg ut som en gigantisk kukpump men som tydligen var en påslös dammsugare. Det senaste inom städtekniken idag.
Intressant värre.
En annan kanal sände ett program om mode för män. Programledaren stirrade in i kameran, spände ögonen i mig och sade förtroligt att det är precis såhär du ska se ut sommaren 2008.
-"Men tala inte om det för någon! Du vill väl vara först?"
Ha! Ha! Ja, jag lovar!
Eftersom jag inte kan komma på något som jag skiter så högaktningsfullt i som mode så zappade jag vidare. Ett naturprogram med läsarnas egna inskickade filmer fångade inte mitt intresse direkt. Någon hade filmat en älg, någon annan hade också filmat en älg, osv, osv.
Alltid dessa älgar. Det har vi väl aldrig sett förr?
En nyhetskanal visade de senaste nyheterna från det tyfondrabbade och översvämmade Burma vilket fick mig att bli sugen på kaffe med dopp. En kanal visade ett upplyftade program om prostatacancer, tillika en repris från gårdagen, och en annan kanal gjorde reklam för någon slags vajer som man kunde rensa avlopp med.
-"Se så lätt vattnet sjunker undan!"
Sade gubben efter att han hade kört några drag med vajern genom ett avlopprör som de hade fyllt med blå plastkulor för att simulera ett ordentligt stopp.
Jag hade blivit väldigt förvånad om det hade kommit blå plastkulor sprutande varje gång jag har rensat avloppsrör på jobbet.
Men det är klart, de kan ju knappast pressa in en massa kukhår, fett och avföring i rören varje gång de ska spela in en reklamfilm som handlar om avloppsrensning. Varifrån skulle de få det förresten?

För några år sedan så prövade jag ett nytt grepp, jag bestämde mig för att skaffa mig en betalkanal. TV-1000 blev mitt val.
Jag inbillade mig i min enfald att nu skulle jag minsann få se nya och påkostade hollywoodfilmer varje kväll.
Så blev det inte.
På vardagarna orkade jag aldrig sitta uppe och kolla på TV (jag hade glömt att jag började närma mig fyrtio och att åldern började ta ut sin rätt) och på helgerna så upptäckte jag att de enbart visade sport och porrfilm. Jag avskyr bådadera.
En vanlig lördagskväll t ex, då visade de boxning och när det äntligen var över, ja då vevade de igång en porrfilm.
Varken jag eller min flickvän uppskattade att se två negrer banka på varandra i en ring eller sitta och titta på två vilt främmande människor som maratonknullade i alla möjliga och omöjliga ställningar.
-"Hur i helvete orkar de?"
Sade jag och ångrade mig genast med tanke på att min flickvän var tio år yngre än mig och att jag därmed framstod som mycket gammal och tråkig.

Jag kommer ihåg när jag växte upp under sjuttiotalet. Då fanns det bara två statliga TV-kanaler och de var hårt styrda. Det var rena rama politiska propagandan för jämnan och det klipptes och censurerades vilt i både filmer och serier.
Under en period var t o m Tom och Jerry förbjuden eftersom den ansågs vara alldeles för våldsam (!)
Det pågick t o m en debatt om att förbjuda Walt Disneys teckande filmer för att de dels var för våldsamma och för att de även var alldeles för "amerikanska".
Som om det inte var nog så hade många av våra föräldrar inte heller råd med färg-TV. Vi fick hålla tillgodo med svartvit-TV vilket inte gjorde tv-tittandet till någon stor visuell upplevelse direkt.
Men nu när jag tänker tillbaka så kan jag inte säga att det var bättre då, för det var det naturligtvis inte. Men det var fan i mig inte sämre heller.
Då hade man ingen valfrihet överhuvudtaget. Då hade man att välja mellan politiskt vinklade barnprogram, bulgarisk dockteater, Nedklippta amerikanska B-deckare och ryska filmer vars budskap gick ut på att det var kul att arbeta - Jämt.
Idag har man däremot full valfrihet. Det är bara att välja mellan fåniga frågesportprogram, IDOL - ett program där snorungar ska inbilla sig att de minsann är stjärnor, diverse dokusåpor där det gäller att överträffa varandra i att bete sig som horbockar och slampor eller korkade dansprogram där överspända och ytliga människor tävlar i att hoppa omkring till den senaste dagispopen.
Blev det bättre tycker ni? Nej, jag tycker inte det i alla fall.

Nä, nu skiter jag i det här. Börjar bli trött igen. Måste sova en stund.
Syns senare!

12 kommentarer:

Johan sa...

Om jag fick välja mellan IDOL och bulgarisk dockteater skulle dockteatern vunnit alla gånger, tilläggas kan att jag HATAR bulgarisk dockteater...

foweiqhf sa...

Utan att ha läst något på din blogg (ännu) så måste jag säga att du är fan en kulturskatt för sverige. är du någonsin i närheten av jkpg så lovar jag att bjucka på en utekväll! (Följt dina strapatser på avstånd i 5-6 år nu)

Enzymer sa...

blues brothers är ju en riktig klassiker! iaf den första filmen.

annars håller jag med dig hela vägen, så mycket skit att välja mellan...

maluca sa...

Tur att man är för lat, för snål och för "upptagen" för att bemöda sig om att köpa TV-(k)analer!!! Det mesta som sprutar ut är, som du konstaterar, rena dyngan... // maluca

Henrik sa...

Det var längesedan jag tittade på tv. Alltså tittade på vad någon annan valt åt mig att titta på. Nuförtiden är det ENBART nedladdade dokumentärer, serier och filmer som gäller. Vad JAG vill se, NÄR jag vill se det. Lägg ner SVT nu. När jag tänker efter så förtjänar verkligen Gehå en egen dokumentär.

Anette sa...

Det är samma här hemma....sjukt mycket kanaler med så mycke skit...tur att jag älskar fotboll då så jag har nåt att se på :-) Krya på dig !

Anonym sa...

NEEEJ! Du kan inte Dissa Blues Brothers din dummer. Det är en kanonrulle.
Roberth Ström

rim sa...

Blues brothers äger. Du kan inte dissa dem

Ingen Annan sa...

Älskar ju Blues Brothers och gråter floder till Sound of music. My fair lady, Teaterbåten, Hair och många andra musikaler gör att hela min kropp fylls av romantik, glädje och sorg i en skön blandning.

I övrigt har jag inte ägt en TV sedan planen flög in i World Trade Center, så jag behöver inte titta på alla skitprogram på TV. Länge leve radion...

Gutegirl sa...

När jag var liten var tjeckiska barnprogram väldigt stort.

Anonym sa...

Kom ihåg att rösta på GH på denna blogg: http://metrobloggen.se/karsten

tio Pepe sa...

Vissa filmer ska man inte se som filmer. Blues Brothers ska ses som en rockkonsert.