onsdag 23 juli 2008

Fjordfestivalen i Uddevalla.

En helg varje sommar åker jag till min gamla hemstad Uddevalla och hälsar på min mor. Det är alltid sista helgen i Juli och den råkar sammanfalla med stans stora sommarkalas, Fjordfestivalen.
Numer så är jag inte så begiven på sådant där. Jag har vinglat omkring så det räcker med ett glas i näven i tillräckligt många städer. Jag tycks aldrig få lika kul som alla andra så nu har jag mer eller mindre gett upp.
Vad är det som alla andra tycker är så kul? Vad är det som får alla - unga som gamla - att se så glada ut när de vandrar omkring mellan öltälten och marknadsstånden?
Jag brukar också se lycklig ut. Jag brukar sitta vid ett bord, under ett parasoll och fånle lyckligt. Men det beror på att jag är full. Det är berusningen som får mig att bli euforisk.
Alla andra vandrar förbi mig. De skrattar högt, de fnissar, flabbar och pekar på något längre bort som verkar väldigt roligt och de är inte ens hälften så berusade som jag. De är helt enkelt engagerade i något som jag inte begriper.
De verkar vara på väg någonstans.
De gör något.
Det gör jag också. Jag dricker. Gärna tills jag åker i backen. Om det är så jävla roligt vet jag inte men det är så jag gör.
Lax simmar av någon outgrundlig anledning uppströms.
Mjölk når alltid kokpunkten när man vänder ryggen till.
Jag dricker mig knallpackad när jag ska försöka ha kul. Helst så tidigt som möjligt. Det är mitt beteende. Mjölk kokar över, jag dricker upp spriten innan klockan har slagit ett. Kvällarna är till för ungdomar och medelålders husvagnsturister i kortbyxor och sandaler. De äger natten. Jag äger den tidiga förmiddagen och det är inte så illa det heller.

Men som sagt, jag har tröttnat på sådant där. Vill jag dricka mig full så kan jag lika gärna sitta på min balkong och yra för mig själv. Det spar på både ekonomin och anseendet.
Sist jag drack mig riktigt jävla dyngrak under Fjordfestivalen tror jag var för tio år sedan. Jag var trettiotre år. Naturligtvis blev det inget deltagande från min sida. Jag stod som vanligt vid sidan om och tittade på som den dyngraka iaktagare jag alltid blir när jag försöker att vara en glad och berusad deltagare i något.
Hamnade inne på något festivalområde. Troligen var det någon känd dagispopgrupp som spelade för jag hade betalat inträde som verkade ha gått på hutlösa hundra spänn! I alla fall så hade jag något jävla festivalarmband runt armleden (vad hände med de gamla hederliga stämplarna?) och det saknades en hundring i plånboken.
I vanliga fall så brukar jag ha med mig en plunta med brännvin när jag går ut men just denna dag så hade jag lyckats få med mig en hel halvlitersflaska med sprit. Jag lovar, det behövdes inte men just då så tyckte jag att jag var nästintill nykter med tanke på att jag fortfarande kunde göra mig någorlunda förstådd hos den främmande kvinna som stod intill mig och som jag tydligen hade träffat någonstans, gud vet var?
Eftersom jag ville få lite mer fart på konversationen så tyckte jag därför att det var en alldeles utmärkt idé att försöka hälla i mig denna halvflaska så fort jag kunde. Dessvärre så var jag en smula indiskret så att säga. Jag han inte mer än dricka några klunkar förräns några bastanta vakter dök upp och ledde mig mot utgången.

Resten av dagen så yrade jag runt på gatorna som en herrelös hund, ensam såklart. Till slut så kantrade hela världen och jag spydde i en barnvagn som stod utanför en affär.
Min skor fick sig också en rejäl dos av fyllespya.
Sedan så gick jag hem och lade mig. Då var klockan sju på kvällen.
Det är mycket sent för att vara mig. Idag klarar jag kanske att hålla mig på benen tills klockan blir fyra.
Därför så föredrar jag numer lugna helger tillsammans med mina dryga fyrtio år. De sitter någonstans i ett dammigt hörn och bara väntar på att hoppa upp på mina axlar och tynga ned mig så fort som jag försöker att ha lite kul.

Men i morgon åker jag alltså iväg till Uddevalla och jag tänker faktiskt göra ett försök att få lite kul. Det ska bli hett och soligt och på fredagsmorgonen åker morsan till jobbet. Då blir det fritt fram. Då ska jag sätta mig på hennes balkong och slå upp morgonens första grogg. Det ska bli trevligt. Det ser jag fram emot.
Så därför kommer jag att vara borta under helgen. Jag kommer tillbaka på söndag eller måndag med en rapport om hur det var. Kanske lägger jag ut ett litet fotoreportage från min gamla hemstad.
Det kommer i så fall att hamna på min nya fotoblogg som jag för övrigt tycker har lite klent med besökare.

Ha det så bra. Vi syns efter helgen!


5 kommentarer:

Gutegirl sa...

Ha en riktigt trevlig helg nu GH!

Megtax sa...

Kör på. Försök att hålla dig till runt tre fyra på eftermiddagen så kan det nog bli kul.

Själv så har jag precis träffat en ny polare som vars flickvän tycker att jag är helkonstig. Detta grundar hon på att jag stod stupfull på deras balkong (mitt i stan) och gjorde Hitlerhälsning samtidigt som jag utropade "Sieg Heil!" i cirka fem minuter.

Tjejer är konstiga :)

Anonym sa...

Ha det gött å försök håll dig till efter 4.

Var inne å kollade länken med dina bilder. Fick se på flera kort att du hade sandaler av modellen "ÖPPEN" så man ser vilka fula tår vi män har :-)


//Plutten

Henrik sa...

...och hälsa lilla mamma så gott. Vet hon om att sonen är kändis förresten?

Aimbert @ FB sa...

Inträdet kostade 80:-, så en tjuga har du slarvat bort. :(