söndag 24 augusti 2008

Italienska sedvänjor.

Jag gjorde en liten lustig iakttagelse under min senaste semesterresa till Italien och det var att många italienska män tog sig på kuken.
Nu menar jag inte att de stod som dreglande idioter i gathörnen med händerna nedkörda i sina byxor. Inte heller fingrade de sig lite frånvarande i skrevet då och då. Nej, de kunde stå i grupper och livligt diskutera något, vilt gestikulerande och helt plötsligt förde någon av männen ned handen och tog ett rejält tag om kuken.
Sedan fortsatte diskussionen och så var det någon annan som tog sig på kuken. Helt öppet. De dolde det liksom inte.
Jag tror inte de kliade sig. Inte heller så tror jag att de diskuterade och jämförde sina underliv. Min teori är helt enkelt att de underströk något med att ta sig på kuken. I Sverige använder vi oss av en annan symbolik.
-”Så det så!”
Och så slår man knytnäven i handflatan.
I Italien så tar de sig på kuken istället.
Notera nu gärna att detta bara är min högst personliga teori. Det behöver inte vara så, men jag kan inte komma på någon annan förklaring till detta underliga beteende.

Ibland så pekade de även på kuken när de stod och babblade om något. Det var inte lika vanligt men det förekom det också.
Undrar vad den gesten betydde?
Kuken har alltid rätt?
Kuken ligger fel?
Jag har pekat på min kuk offentligt en enda gång i mitt liv. Det var en gång för många år sedan när jag var på en finare fest och råkade blanda alkohol med min medicin. Jag blev mycket omtöcknad och förvirrad, blev pissnödig och kände att jag måste informera de andra lite diskret om att jag måste uppsöka toaletten. Jag minns att jag gick över en stor golvyta, pekade mot mitt skrev och nickade leende mot alla jag mötte.
Det kändes som en mycket bra idé just då.
Enligt min senaste socialantropologiska forskning så gick det ungefär en kukpekning på fem rejäla kuktagningar i Italien.
Med tanke på att italienare älskar att, umgås, diskutera och debattera allt möjligt hela dagarna, så måste det bli en hel del grepp om kukar. Tanken svindlar. Miljontals händer i skreven varje dag. Som tur var så körde de aldrig ned handen i byxorna. Annars hade det ju varit lite smått ohygieniskt så att säga.

Jag informerade Janne om denna märkliga italienska sedvana. Han trodde mig inte till en början.
-”Men va fan, gå ut och se själv!”
Ett par timmar senare kom han tillbaka. Han hade varit och fikat vid ett litet lokalt köpcentrum.
-”Fan, det stämmer! Under en timma så såg jag tre karlar som tog sig på kuken helt öppet!”
Det blev lite av en sport för oss att sitta och hålla räkningen på hur många vi såg som tog sig på kuken.
-”En till!”
Skrek vi när vi såg någon som förde handen mot skrevet för att understryka något, eller va fan det nu betydde?
En dag var vi inne i Rom. Vi satt och drack öl på en uteservering och vi noterade samma beteende här som i Terracina. Var och varannan karl hade svårt för att hålla händerna borta från sina skrev när de diskuterade.
En familj gick förbi oss, på andra sidan gatan. Vi hörde inte vad de sade men mannen tog ett rejält nappatag om kuken.
-”Såg du! Han tog sig på kuken!”
Hojtade Janne högt. Han var redan packad. Han låg lite före mig.
Mannen i familjen tittade besvärat på oss och ökade farten. De var inte italienare. Troligtvis skandinaver vars fader kanske hade fått lite tillfällig klåda i skrevet.
Han lär nog tänka sig för nästa gång han känner för att klia sig på kuken när han vandrar på gatorna i Rom. Som barn skulle han ha lyssnat på sin mor när hon kom på honom med att klia sig i skrevet i Konsums kassakö.
-”Men Rune, du får inte ta dig där när du är ute bland folk! Tänk om någon ser dig!”

Jomen Rune. Vi såg dig allt!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Nästa gång de håller på så där får du kalla på polis:
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/1580334/Italian-court-outlaws-touching-of-genitals.html

mandorff sa...

Tjena! Underbar blogg!

Anonym sa...

Hej! mycket underhållande blogg du har!Jag ville bara förklara att den andra gesten som italienarna gör(pekar mot skrevet)betyder "jag skriver det i min pennis eller i mina ballar!"betydelse är som "Jag skiter i det".Och nej nästa gång dom gör så kalla inte på polis alla gör så i italien. Jag kommer från Grekland och det är exakt likadant där. hälsningar Efi

Anonym sa...

Ge ut en bok! Dina noveller och texter är helt underbara! Man skrattar, blir gråtärdig, arg, glad osv. De är allt!
Du verkar leva och har levt ett härligt liv!

/Pussi

Galna kocken sa...

Om en grupp män står och tar sig på kuken är dom:

Bögar.
Kukfixerade.
Valt fel sorts kalsonger som kliar.