söndag 28 september 2008

Gutegirl - Presentation av kvinnlig bloggare.

Jag har tidigare gjort lite smygreklam för en blogg som en herre vid namn Olof Berg driver. En mycket läsvärd blogg som förtjänar fler läsare.
http://olofberg.blogg.se/index.html
Mitt förslag är att man läser Olofs blogg som en roman, ett kapitel/inlägg i taget innan man lägger sig för kvällen.
Den är intressant och handlar inte om ytliga problem som vikt, utseende och för tidig utlösning.
Nej, här handlar det om mer handfasta och äkta problem sett ur hyreskasernsperspektiv.
Kommer Olof att få ett nytt jobb? När ska hans ekonomi bli bättre och kommer han att få någon roman utgiven?
Ja, det får man reda på om man följer Olofs blogg.
Jag tror att att Olof skulle passa som författare. Mallen stämmer liksom redan, nu är det bara upp till förlagen.

Men nog om Olle nu! Det finns en kvinnlig bloggare vid namn Gutegirl som också driver en alldeles ypperlig blogg.
Gutegirl är en härlig kvinna som inte bara behärskar konsten att vara självironisk, som gärna driver med sig själv. Hon kan även tolka andra människors texter korrekt. Hon ser ironin, hon förstår att uppskatta något som ofta är så överdrivet författat så att det helt enkelt måste vara antingen ironiskt eller ett rent skämt. Hon kan skilja på humor, ironi, rena provokationer och fejkad galenskap.
Sådana kvinnor växer inte på träd, det har jag förstått.
Låt mig nu presentera Gutegirl, hon har ju en ytterst intetsägande presentation själv på sin blogg. Denna text kan ses som ett komplement.

Gutegirl bor i Stockholm och där så borde man som fullt frisk, nytestad och heterosexuell medelålders man tappa intresset direkt. Ni vet ju hur Stockholmare är.
Men, läs och häpna! Gutegirl är ingen anorektisk, silikonfylld, ickerökande korkad brud med blonderat hår och glitterspray i skrevet.
Gutegirl petar inte i någon sallad, väger böngroddarna på brevvåg och tvingar sina ungar att bära cykelhjälm.
Gutegirl är en kvinna som gillar att äta gott och röka.
Gutegirl har inte figur som en trettonårig skolpojke, Gutegirl är en kvinna med former.
Hon är kort och gott så som en kvinna ska vara - En kvinna som man kan både skratta och äta tillsammans med. Gärna framför TV:n.
Sådana kvinnor gillar män. När jag skriver män som menar jag inte metrosexuella kontorsfjantar med vaxad pung och parfymerad röv uppe i Stockholm.
Nej, jag menar män som vill att en kvinna ska se ut som en kvinna och inte ha BMI som en liten mellanstadieskolpojk.

Gutegirls blogg handlar - otroligt nog - inte om mode och ungar. Det är ovanligt när det gäller kvinnliga bloggare.
Gutegirl nämner kanske sina barn då och då men endast i förbigående liksom. De har inte huvudrollen.
"Jaha, nu sket minstingen i nya fina mockasoffan. En färsk och fin kabel inklämd mellan dynorna. Femtontusen spänn åt helvete. Där rök den månadsbudgeten!"
Och så kanske en fin bild på skitkorven.
Nämner hon någon gång kläder så är det bristen på storlekar.
-"Det är ju själva fan! Storlekarna blir ju bara mindre och mindre för varje år! Så här små var inte topparna/tangatrosorna/skinnkjolarna förr!"
På den nivån är det.
Ibland petar hon in snus, spyor i hissar, stora kukar och Gotland.

Nu vet jag att Gutegirl har både man och barn, men om jag inte hade känt till detta, ja då hade jag antagligen rusat fram till henne direkt om jag hade sett henne vid en bar någonstans. Jag hade gått fram, presenterat mig och genast börja hälla i henne spri... Öh, bjuda henne på drinkar menar jag. Enbart för att jag är så snäll och givmild.
Sedan hade jag bjudit med henne hem till min lilla etta och häll... Bjudit henne på ännu mer spri... Drinkar. Enbart för att jag blir ännu snällare när jag kommer hem.
När hon hade blivit sådär charmigt omdömeslös som bara berusade unga kvinnor kan bli, ja då hade jag lagt armen om henne och sagt:
-"Kan vi inte gå och sätta oss vid min jättefina dator och blogga lite tillsammans?"
Och sedan hade vi suttit där hela natten och bloggat, ända tills solen gick upp. Och när vi började känna oss trötta och slitna, ja då skulle det vara dags för ännu mer bloggande.
Vi skulle uppdatera våra bloggar, om och om igen.
Hela tiden. Tills vi inte orkade mer.

Men som sagt. Gutegirl är en gift och ordentlig kvinna med barn och sådana kvinnor undviker jag helst.
Och de undviker mig.
Så Gutegirl lär aldrig få uppleva lyckan i att bli berusad i en bar tillsammans med mig och faktum är; Jag tror hon är väldigt glad och tacksam för det.
Med tanke på alla superlativer som hon öser över sin man så är han antagligen byggd som en romersk gladiator, har övernaturliga krafter - ja han är ju läkare om inte annat - rik som ett troll, bred som en kardanaxel över ryggen, storkukad som en blåval och har en sexdrift som t o m skulle ge Gene Simmons mindervärdeskomplex. Morgonståndet känns som en smäll på käften och sitter som en fläskläpp varje gryning. Inte undra på att Gutegirl sover under föreläsningarna.
Gutegirl föredrar alltså inte outbildade halvanalfabeter med dålig återväxt på skallen, minimalt axelparti och en sexdrift som helst bör sparkas igång med en sjuttiofemma Brännvin Special.

Förresten så har jag redan en flickvän som är mycket vackrare!

Men i alla fall, här är Gutegirls blogg:
http://gutegirl.blogspot.com/

8 kommentarer:

diana sa...

Störtskönt inlägg ;)

Anonym sa...

Ha! Ha! T o m en vanlig presentation lyckas du få underhållande och läsvärd.
Du har fan i mig världens bästa blogg GH!

Olle Mjala.

Gutegirl sa...

Fan vad du fjäskar...:-D
tack!!

Rex sa...

Olle Mjala? Hmm...

ospray sa...

Jag har läst Gutegirl och det är läsvärt minsann...men du får den ännu mer intressant
tack igen rockarn för görkul läsnsing

ospray sa...

ha ha ja läsning skulle de ju va

Rex sa...

Olle Mjala,vem fasen är det? Låter så bekant på nåt sätt,ge dig till känna!

Olof Berg sa...

Tjena!
Tack för att du gjorde lite reklam för min blogg igen. Har tagit en paus i bloggandet några dagar, men kommer nog med nåt nytt igen idag eller imorgon.
Ha det!