tisdag 9 september 2008

Vad är en hobby?

Jag jobbar på ett stort nationellt serviceföretag som finns representerat i de flesta större städer i Sverige. Ibland genomför de enkätundersökningar, anonyma sådana. Det kan vara frågor som rör allt ifrån familjeförhållanden till intresse, framtidsplaner, ålder, religionstillhörighet m.m.
I min stad så är vi drygt tvåhundrafemtio anställda och just idag så har jag faktiskt varit upptagen med att gå igenom och sammanställa resultatet av den senaste enkätundersökningen.
Det var speciellt svaren på en fråga som intresserade mig.
”Vad har du för hobby?”
Ja, vad sysslar folk egentligen med på sin fritid? Det intresserar mig mycket.
Svaren var skiftande men rätt så förutsägbara. Inte många som stack ut så att säga.
Eftersom dessa undersökningar är anonyma så är det naturligtvis alltid några lustigkurrar som inte kan hålla sig.
”Porrsurfa och runka vid datorn.”
Hade någon skrivit. Ja, det var ju lustigt och fantasifullt värre. Kunde han inte ha kommit på något bättre?
Men det fick mig i alla fall att börja fundera. Många män porrsurfar, skulle tro att det inte finns någon som kan hålla sig ifrån att gå in på någon porrsida så fort tillfälle uppstår. Inget märkligt i det. Men, jag har förstått att det finns en hel del män därute som sitter och drar skinn vid datorn. Hur går det till egentligen rent praktiskt?
Var någonstans sprutar de? Det kan ju inte vara så nyttigt att lägga av laddningen rakt på datorn. Det måste ju vara en massa kretskort, dioder, heta aggregat och jävelskap där inne som kan ta skada.
Min hårddisk står lite vid sidan om men under mitt skrivbord så är det istället en komplicerad härva av sladdar och kontaktdosor. Det skulle inte vara så lyckat om jag ställde mig på knä och skickade iväg en laddning rakt i det ormboet. Det skulle kanske fräsa till och så skulle det bli överslag och spänningsfall i hela skiten. Sedan skulle den dagen vara förstörd. Ja, hela veckan förresten.

Jag gick vidare i högen av frågeformulär och kom fram till att ungefär tio procent hade uppgett TV-tittande som hobby. Är det verkligen en hobby? Nej, inte om ni frågar mig. Ett tidsfördriv skulle jag hellre vilja kalla det.
Även jag gillar att kolla på TV. Jag gillar även att köra bil, gå i affärer, besöka stora shoppinggallerior och köpcentrum samt att läsa tjocka romaner. Är det också en hobby i så fall? Nä, ett tidsfördriv. I och för sig ett trevligt sådant men jag vill inte kalla det för hobby.
”Knulla min fru.”
Hade någon annan skojfrisk person skrivit.
Ja, det var ju också en jävla hobby. Man får ju hoppas att lilla frun delar denna hobby med honom.
Men kan sex vara en hobby, ett intresse? Nja… Det är ju ett av våra grundläggande behov. Inte på samma nivå som att äta, skita och sova kanske. Man dör inte av brist på sex. Fråga mig, jag vet. Jag har haft perioder av ofrivillig avhållsamhet på flera år och jag lever och har hälsan. Stånd hade jag ständigt men det är ju ett friskhetstecken om något.
Nej, sex är lika lite hobby som att gå på toaletten och skita eller vräka i sig god mat.
Sedan så kan ju detta med grundläggande behov diskuteras. Jag gillar att fantisera och dagdrömma, jag kan bli sittande i timmar som ett jävla vedträ och fånstirra rakt fram och drömma mig bort. Det är ett behov för mig. Det har det alltid varit. Jag mår bra av det. Får jag inte göra detta så skulle jag nog bli galen. Men kan det kallas för en hobby? Nej!
”Resa till främmande länder.”
Var det flera som hade skrivit. Jag gillar också att resa. Det är trevligt och spännande. Men kan det kallas för en hobby? Mnja… Jag tycker att det är ett gränsfall. Det ligger någonstans strax under hobby, just efter behov.
Det hade varit en hobby om man samtidigt fotograferade och skrev resereportage som man hoppades att någon tidning skulle köpa. Få har sådana ambitioner på mitt jobb.
Men jag har varit inne lite grand på det; att skriva resereportage men ur en högst personlig vinkel. Det skulle vara kul. Man skulle kunna ha något tema – Jorden runt stenfull. Allt skulle kunna dokumenteras med fotografier.
”Här kliver jag ur planet i Auckland, Nya Zeeland. Solen skiner och det är tjugo grader varmt.” Och så ett foto på mig när jag får ledas av planet, en flygvärdinna under var arm.
Faktum är att jag och en polare satt och spånade på detta i somras. Jag är helt allvarlig! Polarn skulle följa med och fotografera och se till så att jag hela tiden höll mig konstant knallpackad. Jag skriver texten efter hemkomst.
”Ojdå! Här har jag somnat med ansiktet i maten på en finare restaurang i Kapstaden, Sydafrika. Inte bra.”
Och så ytterligare ett foto på mig, yrvaken med ansiktet fullt av brunsås och utsmetade potatisnoisetter.
Sådär skulle det hålla på, i stad efter stad tills jag var hemma igen.
Jag tror att det skulle bli rätt så bra. Om inte annat så skulle det vara jävligt kul att skriva texten till ett sådant reportage. Kanske skulle någon köpa in det, annars så skulle det kunna bli en fin blogg utav det. Jag tror inte att någon har gjort detta tidigare och det skulle garanterat locka läsare.
Jag har inte avskrivit denna idé ännu.

Högen med frågeformulär började krympa.
”Min familj.”
Hade flera uppgett som hobby, mestadels den kvinnliga delen av de anställda.
Själv skulle jag uppleva en hoper besvärliga ungar och en grinig partner som en bestraffning.
Men oavsett om man anser sig välsignad eller förbannad med ungar så kan jag inte förmå mig till att klassa familjelivet som en hobby. Har man valt att begränsa sitt liv och ekonomi med ungar och villalån så är det en förbannad plikt och skyldighet att torka deras arslen och slava ihop till räntor och amorteringar. En plikt, ingen hobby!
En karl på mitt jobb har – jag ljuger inte – nio ungar, alla födda tätt efter varandra. Den mannen verkar inte alls tycka att familjelivet är så kul med tanke på hur trött och grinig han ser ut varje dag. Däremot så måste han tycka att det är hur kul som helst att knulla. Hans fru kan inte ha sett något annat än sängkammartaket de senaste nio åren. Undrar om det är barnen eller knullandet som suger musten ur honom?
Skulle inte förvåna mig om det var han som hade skrivit att hans hobby var att knulla sin fru.
”Mitt jobb!”
Hade någon uppgett som hobby. Det gjorde mig en aning förvånad med tanke på att våra arbetsuppgifter består av städning, budkörning, fönsterputsning, fastighetsskötsel och matlagning. Hur kan man finna något nöje i sådana sysslor?
Den mannen måste ha fått mycket stryk som barn.
Sedan så dök det upp ytterligare lustigkurrar som hade uppgett allt ifrån att sniffa lim och plöja horor i röven till hembränning och fittslickning som hobby. Omoget till tusen. Ibland är det svårt att tro att man har med vuxna människor att göra.

Ni undrar kanske vad jag själv uppgav för hobby?
”Spelar ofta på min stora Steinwayflygel samt komponerar symfonier och i viss mån operor. Identifierar ofta mina verk med den gamla Wienklassicismen.”
Jomen, så är det.

10 kommentarer:

Gabriel sa...

Att skriva att sex är samma typ av hobby som att skita är en perfekt liknelse.

Truls sa...

Familjen som hobby... då har man verkligen ingen egen identitet. Antingen är han lika kuvad som en stackars shäfer ägd av sin våldsamma alkishusse, eller så är han i sjuk symbios med sin fru av någon sjuk anledning.

Knulla är iallafall en mer uppriktig hobby om man är en kåt jävel. Men håller ändå med gabriel där, sex är snarare ett behov, precis som att lägga en kabel lite då och då.

åsna sa...

Du har ju snott mina liknelser! ;)

Anonym sa...

Hmm, Porr kan visst vara en hobby. Man kan "samla" på filmer/bilder etc. Ungefär som samlarkort ;-)

//Plutten

Anonym sa...

Du är fan min nya idol! Älskar dina texter. Novellerna är bäst! Mera sådant!

/Wolle.

Johannes Almborg sa...

"Den mannen måste ha fått mycket stryk som barn" -Jag vet inte varför, men den meningen fick mig nästan att marinera min bildskärmen i Coca-Cola.

Underbart skrivet som vanligt GH

Kzmonova sa...

Förr var det så att det var barn som hade hobbys. Vuxna människor hade inga hobbys, vuxna människor arbetade och gjorde rätt för sig. Möjligtvis hade rikingarna hobbys, samlade på tavlor och antika mynt och ben.
Vad är en hobby nu?? En hobby är ett problem man fått på halsen för att man har för lite att göra. En riktig karl/kvinna har ingen hobbys. Dom har ett liv!!

Anonym sa...

Det är lätt att dra en whunk framför datorn. Saggar gör man på bröstet/magen! Inte på tangentbordet eller dataskärmen, hur fan skulle det gå till? Ska man ställa sig upp för att med flit pricka tangentbordet/skärmen?

Anonym sa...

Min bästa hobby är att dricka vin och röka gräs. Till det spisar jag gärna Buddha Bar...

Galna kocken sa...

En hobby är att förkovra sig i ett ämne eller liknade på sin fritid. Att porrsurfa och runka är inte en hobby. Bara ett tidsfördriv/behov.

Däremot att lära sig driva ett webbhotell, med allt av programmering det innebär och sedan fylla det med massa härlig porr. Det är närmare en hobby!