fredag 10 oktober 2008

"Kan jag så kan du!"

Jag vill först och främst skriva att detta är ingen politisk blogg, tvärtom. Den här bloggen tar inte ställning för höger eller vänster. Däremot så är det ingen hemlighet att jag avskyr moderaterna. Det betyder inte att jag skulle vara sosse eller kommunist, nej då! Låt mig säga så här: Jag är en alldeles vanlig arbetare och hade det funnits ett parti för oss, som tog tillvara på våra intressen, som förde en realistisk politik utan flummerier så hade jag lagt min röst på dem.
Men det finns det inte längre.
Jag vet att det går en del rykten om att jag skulle vara sosse, sverigedemokrat eller t o m kommunist. Det stämmer inte. Jag tycker att om man skärskådar alla partier – ja t o m Moderaterna – så hittar man en del som är positivt. Men i det stora hela så är det samma skit alltihop. Allt går ut på att premiera de friska, begåvade och ambitiösa människorna. De som är sjuka och arbetslösa ska klämmas åt för det är nämligen deras fel att de har blivit permitterade eller sjuka. Det är deras fel att de börjar bli gamla. Det är deras fel att deras yrkeskunskaper inte längre efterfrågas.
Idag ska du nämligen vara en ung och smärt trettioåring med högskolebakgrund och entreprenörsanda, är du inte det så skyll dig själv din jävla smitare! Har du arbetat i hela ditt liv på en fabrik, på ett pappersbruk eller kanske på det idag dagsaktuella Volvo så är du en förlorare. Det fulaste någon kan vara idag är en person som har arbetat, betalat skatt och varit ett företag trogen i många år.
För man ska naturligtvis inte vara så dum så att man jobbar, betalar skatt och åldras i dagens Sverige. Du ska istället vara… Tadaa! Entreprenör.
Fråga superentreprenören och kolumnisten i Metro, Johan Staël von Holstein. Enligt honom så kan vem som helst sätta igång med att entreprenera för glatta livet och bli miljonär.
Denna Johan Staël von Holstein är en person som tror att Sveriges befolkning består av trettioåriga supermänniskor med universitetsbakgrund. Johan tror – liksom moderaterna – att alla kan, det är bara viljan som saknas.
Det är fel.
Lika fel som att tro att ingen kan. Det var vänsterns inställning under många år. Högern tror att alla är fullt friska människor utan psykiska eller fysiska begränsningar.
Vänstern tror att alla är hjälplösa idioter.
Båda vill anpassa samhället efter sin övertygelse. Det säger sig självt att det kan inte annat än att gå åt helvete.

Jag ska däremot erkänna att jag har mina lik i garderoben. När jag var mycket ung så var jag kommunist. Jag vet, det är för jävligt och ja, jag skäms. Det ska jag göra!
Jag var medlem i Ung Vänster, eller Kommunistisk Ungdom som det hette då, under en kort period. Jag skrev t o m några ilskna artiklar som publicerades i tidningen Röd Press.
Men jag var inte mer än arton år. Jag förstod inte bättre!
Jag blev i och för sig utesluten efter ett tag men i alla fall, pinsamt är vad det är.
Ungdomar ser ofta allt i svart eller vitt, de tror på enkla lösningar och drar sig till extrema rörelser. Jag var kommunist under en kort period men jag kunde lika gärna ha blivit nazist. Det är samma skit. Båda förkastar demokratin och tror på snabba lösningar.
Jag tror att jag blev kommunist för att jag ville ge tillbaka, jag ville hämnas på alla jävla skitstövlar som trodde att de var bättre än mig.
Det är det som lockar ungdomar till kommunismen och nazismen, att ge tillbaka. Att hämnas mot någon eller några som de upplever att de har blivit illa behandlade utav.
Personligen så anser jag att hämnd inte har något i politiken att göra.
Jag tror på demokrati även om det innebär att halvt sinnesslöa idioter har rösträtt. Det är ett pris man får betala.

Jag växte upp i ett land som regerades av sossarna, de var det enskilt största partiet och samhället anpassades naturligtvis efter deras värderingar: "Alla var lika och alla kunde lika lite."
Svenskarna behandlades som barn, mycket var förbjudet eller försågs med varningstexter. Man skulle inte ta i för mycket. ”Bäst att söka jobb på fabriken! Där är i alla fall tryggt och bra lön får man!”
Det fungerade rätt så bra då, när det fanns jobb. När Sverige gick för högtryck. När världen var enkel och det räckte med att sköta sin anställning för att bli en respekterad medborgare.
Sossarna hade inställningen att detta var vad människorna klarade av, att stå vid en maskin och utföra samma moment fram tills pensionen. Detta var vad som erbjöds.
Det var fel, lika fel som moderaternas inställning.
De tror också att alla människor är stöpta i samma form, fast tvärtom. "Man kan bli vad man vill, bara man anstränger sig." Populärt argument hos övertygade moderater.
Javisst, om vi alla vore perfekta, felfria och lyckliga med fullt av vänliga människor runt oss så skulle möjligheterna vara obegränsade. Om det fanns människor som alltid stöttade oss, som dunkade oss i ryggen och uppmuntrade oss så kan vi faktiskt bli vad vi vill.
Tänk dig själv om vi alla vore begåvade, fullt friska, evigt unga och vackra, vad kul vi skulle ha! Vilka härliga liv vi skulle få!
Då tror jag inte att någon av oss frivilligt skulle leva på a-kassan eller gå sjukskrivna. Men så ser inte livet ut för alla människor men det är svårt för en inbiten moderat att begripa. Empati och människokännedom är inget som karaktäriserar vare sig högern eller vänstern.
Jag tror nämligen att vi alla är unika varelser med unika begåvningar och färdigheter. Har man tur så har man just den begåvningen som samhället för tillfället efterfrågar.
Det har jag aldrig haft.
När jag gick ur grundskolan så hade jag en polare som var bra på att svetsa, just då så efterfrågades människor inom verkstadsbranschen. Han fick jobb direkt! Bra lön fick han också.
Min enda begåvning var att jag kunde teckna. Jag ville bli serietecknare. Efterfrågan på serietecknare var mycket begränsad. Nu kunde jag välja, antingen leva på socialbidrag och drömma om att någon gång bli upptäckt eller börja jobba.
Jag valde jobb. Min första anställning var på en plastfabrik. Året var 1981 och nu började en ändlös vandring mellan olika skitjobb, en vandring som snarare kändes som en simtur - en simtur i ett bottenlöst hav att meningslöshet och galenskap.
Men jag ångrar det inte! Jag är inte bitter!
Sannolikheten för att jag hade kunnat försörja mig på just min begåvning var minimal. Det finns redan tillräckligt med missförstådda konstnärer som anser att de har rätt att leva på bidrag.
Så jag började jobba. Det är så livet är, det är så vi måste leva för att samhället ska fungera. Få av oss får uppleva glädjen i att kunna försörja sig på sin hobby.

Moderaterna och dess anhängare tror att alla kan, att vi alla kan bli välutbildade och flerspråkiga entreprenörer med hela världen som arbetsplats, oavsett ålder och begåvning. Fråga Johan Staël von Holstein, det är det enda han tjatar om i sina tröttsamma klagosånger i sin lilla kolumn på Metro.
Det är en öppen provokation mot oss som jobbar och har jobbat mer än vad dessa högergossar någonsin kommer att jobba.
Johan Staël von Holstein är inte bra för mitt blodtryck. Ändå läser jag honom alltid. Men jag blir ändå glad för han bekräftar vad jag alltid har ansett om moderater (Jo, Sossarna ska få en känga i en senare text).
Det känns skönt i denna föränderliga värld att veta att vissa saker alltid är som de har varit. Vitt är vitt och svart är svart. I skolan fortsätter översittarna att plåga de svagare och föraktet mot de som inte kan eller har förmågan att kunna det som för tillfället efterfrågas lever och mår bra i Örgryte, Djursholm och Ljunghusen.
Tänk om serietecknare helt plötsligt skulle vara de som efterfrågades på marknaden. Skulle Johan Staël von Holstein kunna leva på det?
Skulle han då skriva långa jeremiader om hur lata och bekväma alla andra är som inte har fattat att det är serietecknare som man ska vara?
Skulle jag sätta mig på mina höga hästar, peka finger och säga:
-”Börja teckna! Du kan bara du vill! Kan jag så kan du!”
Nej, det skulle jag inte för jag är inte Moderat.
Jag vet att vi är unika varelser som inte är stöpta i samma form.

När jag började skolan så var jag inte bara ytterst nervös och blyg, jag stammade även svårt. Man kommer aldrig med i gemenskapen. Man blir utfryst. Sådant botar allt vad studiemotivation heter. Men enligt moderaterna så är det lika för alla.
Alla kan! Alla har samma förutsättningar!
Notera nu att jag inte är bitter över min skoltid. Det är så här världen ser ut, det är så här den är. Barn är onda och själviska. Om jag hade tillhört de felfria och tuffa barnen så kanske jag hade varit en av dem som gillade att trakassera de svagare, vad vet jag?
Men när vuxna människor har samma inställning, när vuxna människor fortfarande tror på det där skitsnacket om att alla har samma förutsättningar, att alla kan, att det är lika för alla, ja då kan jag inte annat än att bli förbannad.
Stenförbannad!

Lärarna gillade ibland att låta oss redovisa någon uppgift inför klassen. De flesta hade inga problem med det. Det hade jag. Ni kan ju tänka er hånskratten när en stammande tönt ska försöka förklara något samtidigt som han är livrädd. Ni kan ju tänka er hur en sådan situation upplevs för en människa som var blyg och tillbakadragen till naturen. Nej, Moderater kan inte sätta sig in i en sådan situation.
Jag försökte alltid slippa dessa jävla redovisningar och för det mesta så kom jag undan. Jag visste att jag ändå skulle få stryk av någon av de värsta översittarna i alla fall så varför utsätta sig för extra mycket förnedring framme vid katedern. Men gissa vilka argument jag alltid fick höra från ungjävlarna och ibland t o m lärarna?
-"Det är lika för alla!"
Hur fan kan det vara lika för alla? Är alla elever blyga? Stammade allihopa? Blev alla utsatta för hånskratt när de stod där framme vid katedern?
-"Kan jag så kan du!"
Hördes ofta. Exakt samma argument kan man idag höra från moderaterna. "Ta dig i kragen för fan! Ansträng dig lite! Det är inte svårare för dig än för mig, jag har fan i mig fått plugga! Jag har jävlar i mig fått försaka!"
Tro mig, i början så försökte jag verkligen och jag vet att jag inte var ensam. Vi var många som försökte men vad hjälpte det? Under rasten så fick man ändå stryk. Antingen för att man hade varit en sådan jävla tönt när man stod där framme vid katedern och stammande och illröd i ansiktet skulle redovisa om några jävla trampatraskindianer i Peru och deras kultur, eller också blev det stryk för att man hade sluppit. För att det var "orättvist", för att man var en jävla smitare.
Idag är det de sjuka och permitterade som är smitarna, de som inte längre kan, de med kunskaper som inte längre efterfrågas. Femtioåriga f.d. fabriksarbetare och montörer utmålas som parasiter.
Högst upp på skithögen så sitter Johan Staël von Holstein, pekar finger och säger åt dem att det är dags att bli en flerspråkig, internationell entreprenör.
För kan han så kan minsann alla andra!

Jag minns att det fanns ungar i plugget som verkligen njöt av att plåga de svagare. De myste när de utestängde dem från lekarna och gemenskapen. De kände tillfredsställelse.
Samma tillfredsställelse känner moderaterna när de kan försämra för dem längst ned i samhället. I skolan så räknades bara de populära ungarna. De var de som fick respekt. De andra sparkade man på. När jag gick i skolan kallades hackkycklingarna för Glasögonormen, Prickekorven och Tjock-Micke. Idag kallas de för låglönearbetare, arbetslösa och sjuka. De ska inte räknas, de ska utestängas. Då känner den sanna moderaten tillfredsställelse. Huvudsaken är att moderaten får högre lön och mindre skatt så att pengarna kan gå till något viktigt istället för att utjämna löneskillnader och ge sjuka en dräglig tillvaro.
Det gäller att hålla ställningarna så att säga, folk ska veta sin plats. Så fungerade det i skolan och så bör det fungera i övriga samhället.

Alla har samma förutsättningar men vissa ska ha bättre förutsättningar än andra, det är inte mer än rättvist anser den sanna moderaten.
För tänk vad orättvist det var när jag slapp redovisningarna inför klassen i plugget. Det var minsann inte rättvist för då kunde de inte skratta, då kunde de inte ge mig stryk under rasten för att det lät så kul när jag stammade. Så därför var det nog bäst att stryka upp mig extra grundligt, bara för att jag slapp.
För det vet ju alla att det ska vara rättvist, kan du så kan jag och vi får alla samma chanser. Vi har alla samma förutsättningar för att bli flerspråkiga entreprenörer.
Så nu är det dags för de permitterade Volvoarbetarna och alla andra, oavsett bakgrund, begåvning och ålder att börja plugga engelska, tyska och franska och börja entreprenera av bara helvete för det är den enda vägen.
Alla kan bara de vill!
Fråga Johan Staël von Holstein så får ni höra själva. Han vet minsann för han är en flerspråkig entreprenör av Guds nåde.
Kan han så kan vi allihopa!

36 kommentarer:

Anonym sa...

Klockrent. Skulle vara kul och se om jsvh läser din blogg.

Rambergsmannen sa...

"Man kan bli vad man vill, bara man anstränger sig."

Jag lever själv efter den principen men till skillnad från herr Holstein, som lever gott på riskkapital, dvs ANDRAS pengar som är investerade i tron om att det skulle ge en god avkastning, så vägrar jag sån skit. Det är jävligt dålig stil helt enkelt, rent bondfångeri.

Jag är övertygad om att det går och är på god väg att göra det dessutom men det kräver självuppoffringar som inte ens Holstein eller ens många moderater är beredda att genomgå. Har levt som en råtta i mer än tre år med övertygelsen att det jag gör kommer att betala sig, det gör det nu också. Utan riskkapital utan lån, kapitalet kan dra åt helvete. Jag jobbar till mig stålarna, på mitt sätt, ett sätt som kanske inte klassas som ett rejält jobb eftersom det är kontorsanknutet men jag jobbar mer än de flesta sk "riktiga arbetare" ens skulle drömma om. 10-14 timmar om dagen sju dagar i veckan, det är det värt om man ser på det hela på längre sikt.

I min ungdom var jag också åt vänsterhållet och värre, har förflutet från det då nybildade AFA faktiskt (1991-1993), med det är som sagt gamla synder. Inget jag fokuserar på direkt, man var ung dum och sökte spänning, det är inget ovanligt, huvudsaken man växer från det.

Är dessutom utbildad styr- och reglermekaniker, dvs som "riktig arbetare" och kanske hade jag jobbat som det idag om det inte lyckligtvis varit så att jag slutade mina studier lagom till den riktigt hemska lågkonjunkturen som rådde 1992, det gick inte att få jobb, inte en chans. Då var det bara att anpassa sig och ta såna jobb som man trodde man kunde ha en chans på även om de inte gav så mycket i lön eller ens lön alls. Lön skiter jag egentligen i, ökad kompetens är den bästa lön jag kan få och med den kommer ju stålarna i alla fall. Tog istället ett par praktikplatser som programmerare utan att ens ha mycket programmeringskunskaper, men va fan jag jobbade ju nästan gratis (KAS) och jag lärde mig, gick IT-relaterade kvällskurser vid sidan om. Någon riktig fin skola kom jag aldrig in på, mina gamla betyg var för dåliga, men jag kämpade mig framåt, steg för steg.

Det går om man ger sig fan på det, idag är jag egen av naturliga själ, är så kompetent att jag inte har problem att hitta uppdrag och vill inte att merparten av det jag drar in går till aktieägarna (alla vill ju gör an god affär, det är förstått, men det vill även jag) medan jag får leva på skrapet. Finanskrisen drabbar mig inte för jag lever inte på andras luftpengar (som Holstein), snarare får jag bara mer kunder eftersom jag hjälper dem sälja på riktigt, att tjäna riktiga pengar och kanske rent av bli kvitt sitt beroende av egna lånande luftpengar.

PS- finanskrisen är förbannat kul, älskar den verkligen. Det är alltid kul att se folk som uppenbarligen levt över deras tillgångar gå sönder mentalt när deras hoplånade lyxtillvaro slås i spillror, priceless.

Anonym sa...

Kan inte gotta mig åt att människor förlorar jobb och bostad, även om dom har gjort sig förtjänta av det. Människor är rovlystna och partitillhörigheten färgas av plånbokens storlek. Tror att jsvh skulle vara den skrek högst av alla om han var fackföreningspamp. Politik är smuts och den förgör alla. Själv var man skp:are, man drack rötjut o klagade på samhället, kanske ngt att börja med igen ;)

Frunk sa...

Visst en och annan kan nog bli någon entrepenör och inget fel i det. Fast när man pratar med någon som står till höger politiskt så förstår dom inte att man inte alltid utgår från sig själv eller dom man känner i sina resonemang. För även om jag skulle bli en riskkapitalist eller entrepenör så kan inte alla i liknande situationer eller arbetsplatser kasta allt vind för våg och bli det. Det är kanske deras utopi och lyckorike att miljoner löneslavar slutar gnälla och blir sin egen chef och herre i egenskap av att bli en enmansföretagare. Fast så kommer ett samhälle aldrig kunna fungera eller organiseras och därför är det tur att vissa vill jobba åt andra och att dom sin tur har reprentanter som tillvaratar deras intressen i form av fackföreningar t.e.x . Man ska inte gnälla i onödan men många förtjänar rätten att få sträva efter att få det bättre både på deras arbetsplatser och ute i samhället och deras strävan bör inte avfärdas som avundsjuka och gnäll. Nyliberalerna vill som sagt ha maximal frihet för sin egen klass och resten av befolkningen ska vara deras tjänare men nu tror inte folk på dom lika lättvindigt längre när dom ser vad deras likars profitbegär ställt till med i U.S.A där kreditkrisen satt en illavarslande snöboll i rullning som kommer köra över många oskyldiga människor i sin väg... dom skyldiga kommer ersättas dock med skattebetalarnas pengar.
Sen så var det bra att du kritiserade vänstermänniskor också för vi kan alla tillämpa lite självkritik ibland vad vi än kallar oss!

revoltism sa...

Sådan är kapitalismen. Den leder till spekulation som leder till bubblor. Bubblorna spricker och småspararna får se sina tillgångar försvinna. De riktiga kapitalisterna brukar ofta klara sig ändå då de lyckats lura till sig tilläckligt med pengar tidigare.

Därför gillar jag inte lågkonjukturer.

Att vara vänster behöver inte innebära att man identifierar sig med ett parti utan det är vilka frågor man har närmast hjärtat. Du är definitivt vänster.

Det stämmer som du säger att du inte har så mycket att göra i partipolitiken. Du har ingen vidare koll. Inte på vänstern i alla fall. Inte längre. Själv har jag varit aktiv i både Ung Vänster och Vänsterpartiet ett tag. Inte längre.. har inte tid.

Vänstern på din tid var ganska omogen och lite smått galen. Jag håller med. Men det är länge sedan nu. Vänstern har vuxit upp.

Tyvärr är många som du och intresserar sig inte för politik utan läser aftonbladet och tror sedan att de är expert. Så funkar det inte. Vi ser konsekvensen av det nu. Moderaterna lyckades lura väljarna att de var det "nya arbetarpartiet" och de skulle sätta jobben främst. De som dock känner till politiken viste redan hur det skulle sluta på förhand. Hur de skulle gå tillväga. Som de alltid gör. De svagare blir svagare och de rika rikare. Därför är vänstern i mitt tycke viktiga. De kämpar för mänsklig respekt och värdighet. Även om jag inte håller med i allt vänstern tycker så är deras existens viktig.

revoltism sa...

Sen kan jag tillägga att jag fullkomligt hatar vänstermänniskor som tror de kan skapa någon sorts utopi.

Som människa har man skylldighet att jobba. Man kan älska det eller hata det, huvudsaken är att man gör det.

Anonym sa...

Nästan oavsett vad en människa arbetar med här i livet så är det troligen mer hedersamt än det Johan Staël von Holstein har gjort hittills.
Han tjänade grova pengar på att prata upp värderingen på sitt företag till astronomiska nivåer under IT-haussens glada dagar.
Ett företag utan någon inkomstbringande verksamhet att tala om, och inte någon rimlig möjlighet att leva upp till ens en bråkdel av värderingen.
Detta var nu en syssla som JSvH var mycket bra skickad att göra. Personer med hans förmåga brukar vara duktiga på att förleda andra.
Detta var nog hela affärsidén tyvärr...

Det finns inget beundransvärt när det gäller att lura folk oavsett hur det görs.
Moraliskt ser jag ingen skillnad mellan detta sättet, och andra mer uppenbara, typ pyramidspel,"pump 'n' dump", eller nigeriabrevsverksamhet.

Anonym sa...

Förbannat bra skrivet! Denna text borde mejlas till landets alla dagstidningar!

/Molle

Olof sa...

Din blogg är mer politiskt än vad du vill medge, och mkt bra. Själv är jag vänster och hatar moderaterna lika myket som du gör. Men om sossarna vinner valet kommer jag att kritistera dem lika hårt som jag kritiserat borgarna.
Det ät det som skiljer oss från dogmatikerna, att alltid kunna ifrågasätta.

Anonym sa...

Molle här igen! Spenderade nästan halva natten med att läsa alla dina noveller. De är mycket bra och fängslande.
En sak slog mig, du skulle kunna sammanfoga alla dina självbiografiska noveller och göra det till en roman. Du behöver bara utöka lite, utveckla vissa tankegångar och händelser. Jag tror att många ungdomar skulle älska den romanen. Du skriver och funderar på samma saker som många ungdomar gör idag. Du kan konsten att beskriva meningslösheten och rädslan på ett positivt sätt. Det är kul att läsa dig, man känner hopp och kan skratta åt sin egen situation. Du lyckas på något vis att beskriva ett meningslöst och trist vardagsliv på ett äventyrligt sätt.
Så kör hårt GH!

/Molle

Anonym sa...

"Man får som man förtjänar"

En gammal devis som stämmer rätt väl. Är man inte mer intresserad av vilket parti som sitter vid makten. Då kan man gott ha det.

Dessutom är de flesta partierna uppbyggda på att sko sig själva och förnedra så många som möjligt. Personligen föraktar jag alla de som valt att gå politikens ärenden. De har väldigt dålig koll på hur en vanlig svensson fungerar och samhället.

Jag är övertygad om att en praktikvecka på exempelvis förskola, skola, polis, sjukvård utan media, utan bodyguards, och jobba med de förutssättningar man har inom dessa yrken. Skulle rendera i ganska snabba förändringar alternativt att politikerna snabbt skulle springa ut gråtande när eleverna kallat exvis Anna Sjödin för "ful fet fitta, osv".

Du skriver väldigt politiska texter GH, tänk på det. Även om du påstår motsatsen. Många läser dem och känner väldigt väl igen sig. De som dina texter handlar om kommer aldrig att läsa dem eller förstå att de gjort fel. Samhället hade garanterat tjänat på att fler som du gör sin röst hörd och inte bara står i ett hörn och knyter sin hand i byxfickan och hoppas att ingen hörde när du mumlade något.


//Plutten

Anonym sa...

Johan Stael von Holstein är utan tvekan den största idiotjäveln i det hav av idiotjävlar som kallar sej krönikörer.
Den dumhet han uppvisar varje gång han öppnar käften/skriver en krönika borde kvalificera honom för en tvångskastrering för att hindra att han sprider sina sjuka gener vidare till nästkommande generationer.

Det enda han lyckats med i genren "entreprenörsskap" är att med en dammsugarförsäljares envishet lura åt sej oceaner av riskkapital som han sedan med osviklig precision lyckats få att försvinna i tomma intet.

/JW

Anonym sa...

Jag äger ett företag som omsätter 40 miljoner om året. Dock har jag ingen utbildning, kan nästan ingen engelska, absolut inte något främmande språk. Jag ser mina anställda som mina jämlikar, jag var själv arbetare innan jag startade eget. Jag ger de bra betalt för arbetet de utför, i gengäld är de lojala mot mig och företaget.
En entrepenör är som jag, dvs har sinne för goda affärer. Jag har aldrig ägt en aktie, dock sparar jag i fonder åt mina barn.
En entrepenör är ingen överklassbög som jobbar som krönikör. En entrepenör måste inte kunna en massa språk. En entrepenör behöver ingen utbildning.
Faktum är att "entrepenörsskapet" är medfött. Det går dock att utveckla.

Frunk sa...

Plutten,du fick mig att fundera på om vi skulle ställa följande krav på våra politiker för att få dom mer realistiska:
1. Deras löner ska inte överstiga ett vårdbiträdes eller en metallarbetare (saker som behövs för jobbet köps in åt dom efter en ansökan lämnats in och godkänts, detta konto har en maxgräns och blir offentligt).
2. En månad om året har dom praktik på ett vanligt, ickeglamouröst arbete där dom bör bo på orten ifråga efter samma standard som deras arbetskamrater också.
3.Varje år får dom offentligt redogöra vad dom åstadkommit under året via motioner m.m och deklarerar även vad deras mål är för nästkommande.
...eller...fyll på!

Anonym sa...

Frunk, förslag 2 och 3 borde inte vara orimligt att "kräva" från våra folkvalda. Dock anser jag att man skall ha bra betalt för vissa jobb som kräver mer av en löntagare. Däremot inte dessa fantasilöner våra folkvalda har och absolut inte en fallskärm när man misslyckats och blir tvungen att avgå. Det är väl ändå ett stort slag i ansiktet på folk att behöva uppleva inkompetenta politiker får enorma ersättningar för att de misslyckats.

Politikerföraktet ute i landet gör att partier som exvis SD mfl får fotfäste och kan ge en betydligt mer obehaglig framtid än de idag etablerade.

Nä, jag anser nog att lite verklighetsförankring är nog inte fel. Då kanske våra folkvalda inte kallar dörrvakter för "blattar" osv, eftersom det oavkortat leder till en trevlig liten motionsstund ;-)

//Plutten

Rex sa...

Tur att du skrev i början att det inte var politik.annars hade jag bannemig trott det....

revoltism sa...

Jag tänkte inte lämna några fler kommentarer men när jag läst vad Plutten och Frunk skrev blev jag tvungen.

En politiker är inte någon som lever i en enskild verklighet. Ofta är en politiker en vårdare, metallarbetare eller t.o.m. arbetslös som gör detta på sin fritid. Deras löner är ett arvode på kanske 600 spänn per mötesdag. De avlägger stora delar av sin fritid för att de vill vara med på att påverka samhället. Så är det för kanske 90% av alla politiker. Ett fåtal sitter i riksdagen eller regeringen och jobbar med det på heltid.

Att vara politiker är ingen gräddmacka. Att vara politiker är många gånger att likna med att jobba på golvet. De är inte så glamoröst som tidningarna vill få det att se ut.

Om ni vill ta ut ert agg mot något så borde det vara mot media i stället. Som ger er en förljugen verklighet. Som lurar er att tro på en verklighet som inte existerar.

En parentes angående arbetare också: Jag ser ofta "entreprenörer/småföretagere" som arbetare. Mycket med tanke på hur de jobbar men också med tanke på vilken lön de får. Arbetsrättligt brukar det dock suga att jobba för småföretagare.

Frunk sa...

Revoltism:
Inget av det du skriver om politiker motsätter jag mig för givetvis så menade jag våra 349 ledamöter i riksdagen. De väljs vart fjärde år då det är allmänna val i Sverige. De har en stor arbetsbörda...liksom många kommunalpolitiker fast dom blir mycket bättre kompenserade än dom för det då. Dom som orkar vara kommunalpolitiker är beundransvärda!

Johan Staël von Holstein sa...

Det är helt sinnessjukt att tro att någon vill ”klämma åt” sjuka och arbetslösa. Hur fan kan man ta en diskussion med ett så sjukt påstående. Inte ens sossar och kommunister är så elaka att de vill sjuka och arbetslösa illa. Möjligtvis Sverigedemokrater, men vad fan är de för ena och vem tar dem på allvar?
Jag gör massor för välgörenhet, jag är villig att betala skatt för att sjuka skall få den bästa vård. Men jag vill inte betala en spänn till de lata och inte mer än vad som är skäligt till den orimligt omfattande och ineffektiva statsapparaten. Det är fuskarna och de lata som förstör, som stjäl av de fattiga och de sjuka. Hur fan kan folk säga att; ”jag är för gammal eller pallar inte vidareutbilda mig eller omskola mig”, eller ”jag är för fin för att köra taxi eller sitta i kassan så därför vill jag beskatta de som jobbar över och ta deras pengar för att kunna ligga hemma på soffan och kolla tipsextra”. Det är dessa lata, egotrippade svin som förstör.
”Jag vill ha tid att gå i skogen, sitta på pubben med mina polare, meka med min bil eller spela golf”. Fine! Gör va fan du vill! Ta hur mycket fritid du vill, men betala för det själv.
Jag vill jobba, skapa värden och tillväxt för att få bort fattigdom i Afrika och för att få fram TBC vaccin i tredje världen. Jag ger fan i din pubbrunda med polarna. Jag väljer att jobba för at skaffa överskott till fattiga och sjuka. Jag skiter i att du vill bo kvar i ditt kvarter där du är född. Finns det jobb i Trönninge får du fan flytta dit, för jag ger hällre mina pengar till AIDS sjuka i Syd Afrika.
Du gör en ful omskrivning när du beskriver alla arbetare. De har faktiskt själva valt att inte utbilda sig. De som offrade sin ungdom för tuffa studier, de som belånade sig för att få en utbildning, de som tog ett personligt ansvar, tycker du att de skall straffas för att betala för den lata? Om en ordblind, Damp och ADHD byfåne som jag kan plugga kan ALLA. Det gäller bara att kämpa! Jag läser hälften så fort som alla andra, jag måste läsa allt dubbelt så många gånger som alla andra för jag är så koncentrerad på bokstäverna att jag inte kan komma ihåg vad jag läst. Så jag fick kämpa 4 gånger så mycket för att ta mig igenom universitetet. Det gjorde jag på bekostnad av att inte ha tid att gå på pubben, ligga på soffan och kolla text TV. JAG FICK KÄMPA! Livet är inte rättvist!
Det är ingen som ser ner på eller hånar de som jobbat hela livet. Djävlar idiot! Det är för fan tvärt om! Men det ger inte arbetaren rätt att inte ta ett vidare ansvar när fabriken läggs ner. Då MÅSTE de omskola sig eller flytta och hur kommer det sig tror du att de haft jobb i hela livet…Tadaa! Entreprenören! ALLA djävlar bolag i historien har startats av en entreprenör. ALLA!
Jag är en ordblind, ADHD unge, uppväxt på lantgård och var värdelös i skolan. Jag kallades för idiot av mina lärare hela min skolgång. Jag jobbade på mejeri och gjorde ost, läste på komvux och var, efter en bilolycka, sjukskriven i ett halvår 1987 (men har inte varit det sedan dess, trots att jag haft hjärtinfarkt och har tre diskbrock i nacken). Jag började plugga som 26 ½ åring och jag VET att alla kan. Jag vill att ALLA skall få skansen!
Du talar om att vilja ge tillbaka. Det ville jag med. Jag skulle fan i mig visa dem! Det är djävligt mycket bättre än att gnälla, vara avundsjuk och vilja sno deras pengar.
Visst det fanns en tid när allting var enkelt. Men det är det inte längre och så måste man fan anpassa sig.
Jag har vigt mitt liv åt att skapa en organisation som bara dunkar folk i ryggen och ser till att alla skall kunna lyckas. Visst, alla kan inte det, men de som kan måste få lyckas, för det är de som drar lasset. Det är tack vare att folk tar risk och lyckas som gör att de andra har ett jobb överhuvudtaget och att det därmed finns möjlighet till A-kassa mm. Men DET FINNS en massa lata, arbetskygga och självömkande, EN DJÄVLAR MASSA I SVERIGE!
Du är så djävlar självgod som tror att du jobbat mer än mig. Den arbetare som arbetar mest i Sverige jobbar hälften av den entreprenör som jobbar minst. Jag har ALDRIG en vecka med mindre än 60-70 timmar, ofta betydligt mer. Jag jobbar ALDRIG mindre än 4 timmar per dag på min semester. M a o jag jobbar 365 dagar om året! Du valde själv att inte satsa på din hobby. Skyll dig själv! Bättre lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna en båge, säger jag. Det är skrivet av en proletär författare. Det är inte mitt fel att du inte vågade, och du har ingen aning om hur det gått om du försökt. Sitt och sura över den du!
Om alla skulle vara tecknare… Vilket djävlar trams! Det finns en myriad olika jobb och yrken. Jag kan diska, sopa, servera, köra taxi. Jag jobbar jämt och hade haft 3-4 jobb och tjänat mer pengar än alla andra. Dessa hade jag investerat i min egen restaurang och sedan hade jag köpt en till och en till och jag hade anställt sopare, servitörer, diskare och kockar. Folk som inte hade velat jobba lika mycket och inte vågat ta den finansiella risken. Folk hade sluppit arbetslöshet, som hade kunnat betala skatt så att sjuka kunnat få hjälp.
Så djävlar synd om dig för att du stammade. 25 % av alla afrikaner har HIV. De ser sina barn och föräldrar dö som flugor runt sig. En majoritet av jordens befolkning har inte rent vatten, hälften svälter. Stackars dig som stammade!
Jag var ordblind och alla skrattade åt mig med, så jag fick vänta till jag var 26 innan jag kom igång. ”Fine”, vad är du idag? 50-60? Ta då tag i ditt djävlar liv och gör någonting läs på kvällarna istället för att kolla på TV, spara diona pengar istället för att dricka öl. Men fatta ditt eget djävlar beslut och ta ansvar för det. Glöm din barndom och ditt stammande. Utnyttja ditt handikapp till en fördel. Alla tycker ju synd om en som stammar. Va fan väntar du på? Orkar du skriva den här skiten, så har du ju vad som krävs. Gör något för FAAN!
Jag hade/har 0 bollsinne. Jag fick aldrig vara med, jag blev alltid bortvald. Men när jag växte upp förstod jag att det finns annat. Jag tog tag i mitt liv, tog ansvar. Jag tog revansch!
Vart vill du komma med sådant skitsnack som du håller på med. Förstår inte alla ni som läser detta hur hjärntvättad och lurad han är av sossar. Tror ni detta om moderater! Det är sinnessjukt, att någon skulle vilja dem det är synd illa. Vidrigt djävlar socialist skitsnack!

Det handlar om att skapa incitament för att få folk att vilja jobba mer. Tror du att jag skulle ta 3-4 jobb och jobba dygnet runt för att kunna starta en egen resturan och rekrytera en massa folk om vi skall tjäna lika mycket? Om jag inte gör det vem skall skaffa jobben och betala skatten som skall gå till de sjuka.
Faktiskt, nu är det fan i mej daggs för Volvo arbetarna att omskola sig och kämpa på som alla andra och nej, det är inte rättvist. Men livet är inte rättvist. ”Get fucking used to it!”, och jobba på!

Och dina polare som kommenterar här, vad vet ni om hur mycket pengar jag tjänat och på vad? Vad vet ni om vilka risker jag tar. Det är ofattbart vilka självupptagna typer det finns. Jag håller med om att det är ärbart att inte ta in riskkapital, det är de bästa entreprenörerna. Jag är inte så duktig och har aldrig utgett mig för att vara det eller bättre än någon annan. Jag är ett BEVIS för att alla kan även de som inte är så duktiga. Du glömmer att de som investerar i mina projekt fattar egna beslut med sina egna pengar och tar, som man skall, ett eget ansvar för sina handlingar. Alla dessa pengar går till att betala löner, skatt och produkter som andra arbetare skapat och fått lön för. Alla pengar som rör sig i systemet är bra. Fattar ni inte det?!


Johan


PS, jag fortsätter med kommentarerna på Metro artikeln för de går inte att lägga upp där mer.

Jimmy
Det som säger att marknadsekonomi är bättre är att kapitalismen fullständigt pulveriserat socialismen över hela världen. Sverige är ett av de länder socialdemokratiska som faktiskt lyckats, men vad folk inte fattar är att det är trots socialdemokratin inte tack vara den. Sveriges situation efter 2:a världskriget var fullständigt unik.

Ingen hade kunnat misslyckas med att bygga Sverige. Inte ens kommunister hade misslyckats under 20-30 år. Fram till 70-talet gick allt bra. Sedan har det varit en katastrof. En annan otroligt viktig aspekt är att INGEN skulle vilja gå tillbaka till början av 1900 talets orättvisor. Det är ju befängt att ta upp.

T.O.M
Det är lögnhalsar och hjärntvättade människor som dig som gör att folk faktiskt inte fattar. Såg precis Dr Zjivago på TV och där var du med överallt.
Tompa, du är bara en sur Jante, Ingen förstår vad du menar.

Arbetaren
Din desperation är ett uttryck för hur rädd du är. Är du så mycket mer kvalifiserad än Letter och Ester? Så mycket mer kvalificerad att du kan motivera 2 gånger högre lön och dessutom kan jobba 2 timmar mindre om dagen och ha 3-4 veckors mer semester. Fint, då har vi ju inga problem ☺. Företag MÅSTE gå i konkurs. Dåliga företag skall gå omkull så att produktionsresurserna kan flytta över till bra bolag.

Företagare lägger in det i sina kalkyler att vissa förluster kommer att komma. Det är e del av den entreprenöriella risken och det skapar jobb så länge det håller.
Gregor: Absolut. Ideer (i) är grunden till entreprenörskap och ekvationen för ideer är; i= människor (p) * kunskap (k) + Information (I) i=p(k+I) Det betyder att vi får exponentiell uteckling och tillväxt under de kommande åren. MEN det behövs kapital marknader, marknader, globalisering, risktagande och ENTREPRENÖRER för att det skall lyckas.


Pelle; läs svaret till Arbetaren.
Ming; det kallas personligt ansvar!

Peder sa...

Själv blir jag sjukt trött på alla entrepenörer som skyller på krångliga regler och de där djävla skatterna så fort deras företag sprungna ur naiva drömmar och glädjekalkyler kör ner i diket.

Johan Staël von Holstein sa...

Om du blir trött bara av det, enite undra på att det går åt helvete och att du inte orkar jobba.

Gammal Hårdrockare sa...

Johan Staël von Holstein:

Du missar poängen i min text. Om jag hade varit ung, ja då hade jag med största säkerthet kunnat tillgodogöra mig en utbildning i kreativt och skapade skrivande. Däremot hade jag aldrig klarat en utbildning till nätverkstekniker, ingenjör eller varför inte svetsare?

Vi är alla unika människor med unika färdigheter och begåvningar, på gott och ont.
Därför ska man vara väldigt försiktigt med att vräka ur sig dumheter som: Kan jag så kan du!
Nej, jag kan inte det som du kan och du kan inte det som jag kan!

Anonym sa...

Det va mig en uppblåst fan, den där Johan. Vore han bara hälften så duktig/energisk som han påstår sig vara, ja då hade vi tamejfan en ny Kamprad på mindre än 6 månader. Och så är väl inte fallet........eller?

Johan Staël von Holstein sa...

Jag har inte missförstått din text. Jag har avslöjat dig!
Va då om du var ung? Vad är det för fel med just nu? Du är bara lat, bortskämd, feg och bekväm.
JAG VET att du hade kunnat bli tekniker eller vad fan som helst.
Det skilljer 2% mellan en människa och en Orangutan. Vi har 98% identisk DNA, då kan du räkna ut vad som skiljer dig och en professor. INGENTING! Du är bara lurad av sossarna att tro att du inget kan. Varför? För att de behöver pasificerade, hjärntvättade, fackföreningsanslutna för att få den makt de eftersträvar.

Ingvar Kamprad är minst dubbelt så energisk och duktig som jag , din lata skit "Anonym" och det har tagit honom 60 år att bygga IKEA. Tänk om du hade ens orkat kämpa i en dag!

Peder sa...

Det var då en aggressiv rackare den där Holstein.
Han är ju lika arg som dem som satt fast i kö under 40 minuter pga en felparkering måste ha varit.
Anabola?
Sjung "Money, money money" så blir det bättre skall du se.

Gammal Hårdrockare sa...

Johan Staël von Holstein:

Det är inget fel alls med "just nu". Jag har fast anställning, är arbetsledare på ett stort nationellt företag och det trivs jag alldeles utmärkt med. Och nej, jag har inte blivit lurad av vare sig sossar eller moderater, jag kan massor med prylar, det vet jag. Dessvärre är det få av dessa som efterfrågas på marknaden eller som går att leva på.
Så därför så jobbar jag vidare och ägnar mig åt det som jag kan och är bra på under fritiden istället.

Du är också bra på massor av prylar men vad får dig att tro att alla andra skulle vara lika bra på dessa prylar? Vad får dig att tro att Du eller någon annan skulle vara lika bra på de prylar som jag är bra på?
Är vi inte alla unika människor med unika begåvningar och färdigheter?

Flashback-Moderatorn sa...

Johan Staël von Högmod: Du är allt en riktigt ilsk en. Jag tycker du påminner om en ettrig terrier i din långa utläggning.

Du skriver
"Det skilljer 2% mellan en människa och en Orangutan. Vi har 98% identisk DNA, då kan du räkna ut vad som skiljer dig och en professor. INGENTING!"
Det krävs ingen raketforskare för att inse att det där är menlöst pladder utan verklighetsförankring.

Alla är vi individer med olika förutsättningar, intellektuell och psykisk kapacitet, självförtroende o.s.v

Alla är inte ämnade att vara med och bygga upp nya imperium, uppfinna fantastiska maskiner eller utveckla läkemedel. Hur gärna du än vill tro att "alla kan bara de vill" så är det inte så. Vi är helt enkelt olika.

Somliga är starka individer med orubblig inre styrka som kan gå genom eld och vatten för att nå dit de vill. Andra är inte fullt lika starka och är därför inte benägna att ta lika stora risker eller välja okända stigar.

I dina ögon är den som inser sina begränsningar en latmask, feg och ynklig människa. I mina ögon är det en realist.

Man ska förstås inte låta sig nedslås i första taget men om en människa nu råkar vara så svag att han eller hon inte pallar att kämpa, vem är du att döma den personen? Gör vi alla våra val eller är det kanske så att vi alla påverkas av våra gener, vår uppväxt, familjeförhållanden, erfarenheter i skolan etc?

Svara gärna på det utan att fylla ditt inlägg med invektiv. Det blir ganska tröttsamt efter ett tag. DAMP och ADHD eller inte, jag VET att du kan skriva utan att svära i var och varannan mening.
;-)

Ritmeister sa...

Johan, du skriver förbannat dåligt, är du ett troll måntro?

Johan Staël von Holstein sa...

Ni fattar inte poängen. Det är ytterst lite jag är bra på och varken jag eller någon annan behöver vara särskilt bra på något. Vi håller inte på med höjdhoppstävling där bara en kan vinna. Samhället låter 10 000 tals nej hundra tusentals, vinna samtidigt. Alla får plats alla kan!
Alla kanske inte kan driva en butik, man alla kan något, och om du jobbar två timmar mer än alla andra blir du framgångsrik. Lat het är ett otyg i vårt samhälle. Men om det nu är så att någon på 50 år inte lyckats hitta vad de är bra på, vanligtvis det de tycker är kul, eller om de faktiskt bara vill ligga på soffan och kolla tv. Fine, men ta då ett eget ansvar för det. Stå inte ivägen för mina ambitioner, förvänta dig inte del av min inkomst för att försörja ditt lata liv.

flashback-moderatorn sa...

Johan Staël von Högmod: Varför kallar du folk för lata för att de inte vill/kan/orkar jobba mer än de timmar de är anställda för att jobba? du vet, allting i livet handlar inte om framgång, pengar eller "mest prylar när han dör vinner". För vissa är det viktigt att få spendera tid med sina nära och kära, pyssla med hobbies, idrotta eller vara ute i naturen.

Det viktigaste är inte att vara entrepenör. Det finns andra värden.

Förresten ljuger du när du säger att 25% av alla afrikaner på den afrikanska kontinenten är hivsmittade. Var har du fått det ifrån?

Du säger att du hellre skänker stålar till en massa hivsmittade lakritstomtar än är med och pröjsar skatt för "latmaskar" i Sverige. Fine men vem är du att bedöma vilka som är lata och vilka som inte kan arbeta?

Är du verkligen så korkad att du begär att en 56-årig styckare eller snickare med utslitna leder och muskler, sätter sig i skolbänken och skolar om sig för att EVENTUELLT få ett jobb som någon yngre förmåga per automatik har förtur till?

FB-schlomo sa...

Jag är ingen SD:are men ditt påstående om "Inte ens sossar och kommunister är så elaka att de vill sjuka och arbetslösa illa. Möjligtvis Sverigedemokrater" är så in i norden idiotiskt. Möjligtvis att det vore på sin plats att säga att de vill invandrare illa.

Sedan skriver du att "Finns det jobb i Trönninge får du fan flytta dit, för jag ger hällre mina pengar till AIDS sjuka i Syd Afrika"
För det första, alla kan inte flytta land och rike runt med lätthet. En man som är gift, har villa med lån, barn i skolan osv kan inte flytta med samma lätthet som en 20-åring. För det andra, den sista strofen visar vad som är fel med det här landet. Folk hjälper hellre negrer på andra sidan världen än sina landsmän.


Vad vi behöver är lite hederlig nationalsocialistisk Volksgemeinschaft, där plutokrater inte sparkar sina landsmän för att en lett arbetar för en fraktion av kostnaden,

Anonym sa...

Jag kan faktiskt hålla med Johan i mycket av det han skriver. Jag är glad att entreprenörer har skapat företag där jag kan få ett jobb utan att behöva starta ett företag själv. En anställning där jag inte behöver ta någon risk.

Vad jag inte förstår är att Johan börjar med att förklara saker som att "hur kan någon tro något sådant om moderater?!?" för att se börja strö runt sig att alla i Sverige är hjärntvättade att sossar etc. Han gör exakt samma sak som han inte vill att andra gör, fast från andra hållet. Lite perspektiv tack!

fb-schlomo:
"Jag är inte rasist men...". Vet inte hur många gånger klagosången börjar så. Självklart ska man anställa den som gör jobbet bäst och billigast. Unken protektionism eller socialnationalism har inte byggt Sverige som är ett öppet land med omfattande export och internationella förbindelser.

fB-schlomo sa...

""Jag är inte rasist men...". Vet inte hur många gånger klagosången börjar så."

Idiot. Jag har inte förnekat att jag är rasist, däremot är jag ingen SD:are. Jag har inget till övers för det liberala och sionistiska pro-multikultitramspartiet.

Anonym sa...

#fb-schlomo

"Idiot. Jag har inte förnekat att jag är rasist, däremot är jag ingen SD:are. Jag har inget till övers för det liberala och sionistiska pro-multikultitramspartiet."

Ärligt talat så bryr jag mig inte så mycket om du är rasist, SD, ND etc eller vilken benämning du föredrar. Jag skrev att det du förespråkar inte byggt välstånd i något land. Tråkigt att du vill dra ned Sverige i skiten.

roberth sa...

Johan har rätt i det mesta! Sen att folk inte är insatt är knappast hans fel! Ni som tror sossarna är så jävla bra kan läsa Sluten anstalt av Ulf Nilson. Sossarna är ett pack!

fb-schlomo sa...

anonym: Du har helt fel. Västvärldens hopp ligger i avskaffandet av demokratin, repatriering av invällarna och avlägsandet av det självutvalda folket.