torsdag 30 oktober 2008

Om Internet hade funnits under åttiotalet.

Det var nog tur att det inte fanns Internet när jag var ung under åttiotalet. Då hade det inte blivit mycket gjort för min del.
Allt hade varit så lättillgängligt. Jag hade inte behövt lyfta på röven och gett mig ut från mitt hem för att upptäcka nya städer och nya arbetsplatser. Jag hade inte behövt gå igenom skammen som det innebar att skaffa fram porrtidningar. Allt hade ju funnits där, på min skärm. Jag hade upptäckt världen från min eget lilla trygga pojkrum.
För Internet fanns inte.
Istället så fick jag lära mig hur man undviker stryk genom att åka på stryk, jag fick lära mig hur man inte skulle få sparken från ett jobb genom att få sparken från ett jobb.
Det kallas för att skaffa sig livserfarenhet.
Att träffa jämnåriga flickor som ung hör också till stegen i livet som man bör ta. Om man har tur så träffar man någon flicka att ta dessa steg tillsammans med.
Jag fick vandra ensam.
Eftersom jag var en blyg och bortkommen tonåring så var porrtidningarna det närmaste jag kunde komma något som liknade sexuell erfarenhet. Porrtidningar var ett helvete att få tag på för en blyg tonåring.
Idag behöver man bara gå ut på nätet så finns de allihopa där, alla frodiga kvinnor som jag då fantiserade om.
Men under åttiotalet var det annorlunda. Jobb var i regel inga problem att fixa efter grundskolan, porrtidningar var värre och när det gällde kontakt med en riktig flicka så verkade det lättare att korsa Antarktis i badbyxor med en järnspis på ryggen.

Första gången jag skulle köpa en porrtidning föregicks av stor planering. Jag skrev en inhandlingslista. Jag var sexton år och det var inget konstigt med att en kille i den åldern gick och handlade åt sin mor, eller far, om jag nu hade haft någon. Desto konstigare kanske det var att göra sina matinköp vid Pressbyrån. Men till ICA kunde jag inte gå för jag visste att där satt det alltid unga tjejer vid kassorna. De fick mig alltid att rodna djupt även när jag bara var där för att handla mat, att då även lägga upp en porrtidning på bandet var helt otänkbart. Jag hade med största sannolikhet fått blodstörtning och svimmat av skam.
Så det fick bli Pressbyrån. Där jobbade det oftast en gammal gubbe.
Jag minns den där inhandlingslistan än idag.
En liter lättmjölk.
Ett kvarts kilo bryggkaffe.
En ask John Silver.
Ett paket bitsocker.
Och så sist, en… Fib Aktuellt.
Nu såg det ut som om jag hade blivit skickad av en vuxen att handla.
Jag finansierade allt själv. Det blev en jävligt dyr Fib Aktuellt. Jag vill minnas att den kostade runt åtta kronor men tillsammans med allt det andra så kostade den mig nästan sjuttio spänn. Mycket pengar då. Morsan undrade också vad som hade tagit åt mig. Varför hade jag helt plötsligt köpt hem mjölk, kaffe och bitsocker?
Men jag tyckte att tidningen var värd varenda krona. I just det numret så var utvikningsflickan Joanne Latham med och hon höll mig sällskap under nätterna, sommaren 1981. En tid då flera av mina jämnåriga gjorde sina första erfarenheter hos det motsatta könet. De kanske mötte sin första flickvän utanför något drogfritt disco, eller på en grusparkering vid Folkets Park.
En tid då jag själv satt hemma och tecknade fåniga serier i min ensamhet.
Men varje natt, när morsan hade somnat vid TV:n så smög jag mig in i mitt rum, lade mig på sängen, tog fram min Fib Aktuellt och bläddrade fram till mittuppslaget och Joanne. Det var flickan som jag stämde träff med i smyg den där sommaren. Det var inga discon eller grusparkeringar för mig.
Jag låg i sängen i mitt pojkrum med ett stadigt grepp om kuken. Romantiskt värre.
Men som tur var fanns inte internet. Då hade jag väl suttit där fortfarande, vid en datorskärm med ett lika fast grepp om kuken.

Det fanns jämnåriga flickor i min närhet. Jag såg dem ofta i centrum och flera av dem ville t o m ha sex. Dessvärre inte med mig.
Jag hade en kompis som hette Robban.
-”Ikväll ska jag få knulla Cilla. Det har hon lovat.”
Kunde han säga till mig, enbart för att jävlas. Han visste att jag var långt borta från sådant.
Cilla var en mörk skönhet på sexton år. Alla kändes sig manade att knulla henne och rätt så många blev kallade.
Utom jag.
-”Tänk dig själv när hon särar och jag lägger mig över henne!”
Fortsatte Robban.
Ja, det kunde jag tänka mig. Få tänkte på Cilla i några andra sammanhang. Cilla var knappast någon tjej som man ville uppvakta med rosor eller bli tillsammans med. Alla ville knulla henne, ingen ville ha henne som flickvän.
Paradoxalt nog blev hon därför känd för att vara allas flickvän.
Utom min.
-”Ja, jag tänker på det!”
Svarade jag.
-”Är det därför du har stånd?”
Frågade Robban.
-”Ja.”
Jag hade alltid stånd den där förbannade sommaren 1981.

Ett par år senare flyttade jag till min första egna lägenhet. En liten etta på 27 kvm. Den hade inte ens kokvrå utan kokskåp. Två garderobsdörrar som man öppnade och där var diskbänk, två plattor, kylskåp, skafferi och ett par skåp.
Den låg högst upp i ett höghus och hade ingen balkong. Jag brukade ta vindsvägen upp till taket. Där brukade jag ligga och sola på sommaren. På nätterna hände det att jag smög upp med en flaska sprit. Jag satt där ensam och drack, rökte, blickade ut över stan och drömde. Jag kände mig oerhört ensam och frossade i självömkan.
Jag tror det var nyttigt för mig. Sådana erfarenheter gör en människa ödmjuk. Ensamhet gör människor ödmjuka. Popularitet gör dem till skitstövlar. Det är i alla fall min erfarenhet.
Hyran låg på 775 kr i månaden.
När jag flyttade in ägde jag inte mycket. En säng, en gammal tvåsitssoffa i brun manchester och ett gammal slitet vardagsrumsbord som jag hade hittat i ett övergivet förråd. Jag köpte en gammal TV av en jobbarkompis. Den hade ratt som kanalväljare och brunt faner på sidorna. Några gröna plastmattor fick jag av morsan och naturligtvis så glömde jag inte att ta med mig min skiv- och boksamling till mitt nya hem. På väggarna hade jag planscher på Deep Purple, Jimi Hendrix, Whitesnake, Rainbow och AC/DC. I ett hörn stod mitt skrivbord med mina block och pennor. När jag fick min lön så var en ny stereoanläggning det första jag köpte. Sådant var viktigt för mig när jag var tonåring. Sedan fick jag leva på falukorv och makaroner i en månad. Det var mycket cigarretter rullade på fimpar och billiga snabbvinsatser från Ellos som aldrig hann jäsa färdigt innan de var urdruckna.
En sen kväll så fick jag med mig min första flicka hem. Vi smög upp på taket och däruppe, under stjärnorna mitt under ett brinnande åttiotal så fick jag mitt livs första puss.
Det var stort.
Hade internet funnits då så hade jag antagligen bott hemma hos morsan fortfarande. Jag hade varit utan alla dessa fina minnen och hade med största sannolikhet aldrig suttit uppe på det där taket och fått en puss som bröt förbannelsen hos det motsatta könet.

Idag så kan varenda tonåring surfa ut på nätet men de kollar inte längre efter vackra utvikningsflickor. De matas istället med rövknull och förnedringssex. Det är munsprut, silikon, gruppsex och hinkar med sperma.
Allt det fina är borta. Drömmen om att bli utvald av en flicka som bara vill hålla Dig i handen och känna närhet finns inte längre. Romantiken, det sköra, det flyende är borta. Kvar finns bara ett mekaniskt utnyttjande av varandra.
Idag anses man som misslyckad om man inte har hunnit med att både knulla röv och bli avsugen innan artonårsdagen.
Jag skulle tro att mitt minne av min första puss ter sig mycket löjlig hos dagens ungdomar.
Men det skiter jag i!
Jag är glad över att Internet inte fanns när jag var tonåring under åttiotalet. Mycket glad.
Så därför kan jag hänga ute på Internet idag. Jag har så mycket att ta igen!
Men jag porrsurfar sällan. Det finns liksom inte så många sidor med vackra utvikningsflickor länge. Förnedringssex intresserar mig inte så därför blir det inte något av den varan. Utvikningsflickorna från åttitalet har blivit lika gamla som mig och det kom aldrig några ersättare. Istället är det anorektiska plastdockor med rakade muffar som får stora kukar i hål som jag anser är till för att tillfredsställa helt andra behov. Det lockar inte mig.
Istället så kan jag sitta här och skriva en massa dumheter. Det blir nog så när man blir medelålders.
Joanne har också blivit medelålders. Jag undrar vad hon gör idag? Kanske funderar hon på att göra en ansiktslyftning, fylla brösten med silikon, raka muffen och köra upp en dildo i röven?
Hon kanske funderar på en comeback?
En Internet- och porrsidesversion av Joanne?
Kanske sitter det då någon finnig och bortkommen sextonårig tönt och drar skinn vid sin datorskärm hela nätterna så att svetten sprutar? En ung och ny version av Gammal Hårdrockare som är uppvuxen med Internet.
Ja, vem vet?
Jag undrar hur hans liv skulle bli?
Jag undrar hur mitt liv skulle ha blivit?

14 kommentarer:

Mattias sa...

"Ensamhet gör människor ödmjuka. Popularitet gör dem till skitstövlar." kunde omöjligt uttryckt mig bättre själv.

Anonym sa...

Mycket bra skrivet.

Anonym sa...

Fy fan vilken bra berättelse! Fortsätt skriva!

Anonym sa...

sitter här och fäller en tår, verkar ha hittat min jämnlike i nostalgi...

Granfot sa...

Som alltid, tack för en suverän text! Håller med om allt du skriver, trots att jag "bara" är 30, internet dök upp i den senare hälften av min tonårsperiod, så jag minns i alla fall hur det var innan det kom. :)

Anonym sa...

Vad fan skall jag säga...jag är 60 år och lipar...tack..tack

Alexander sa...

Det här var ett riktigt stjärnskott till text. Grov, rak och... vacker.

Henrik sa...

Du är helt fantastisk. Helt ljuvlig text.

Rambergsmannen sa...

"När jag fick min lön så var en ny stereoanläggning det första jag köpte. Sådant var viktigt för mig när jag var tonåring. Sedan fick jag leva på falukorv och makaroner i en månad."

Ska vi tolka det som att GH köper en stereoanläggning i månaden?

rotten sa...

Uppdatera bloggen för helvete!
Instämmer med dem andra, lysande skrivet.'

Och den killen som tyckte du skrev för långt har helt fel, din text flyter på så bra att man vill ha mer efter att man slutat läsa.
Intressanta ämnen dessutom.

Flicka, 15 år sa...

Jag är glad över att någon har fått uppleva detta du skriver. Själva grejen om att det inte var silikontuttar o rövknull förrut alltså. Jag blir lite glad sådär. Önskar att det kunde vara så nu, det skulle vara kul. (:

17 år pojk sa...

Fan att man inte var född på 70 talet. Jag skulle också vilja växa upp utan internet! Det tror jag att jag skulle må bra av..

Tack för en bra text!

Anonym sa...

Är en 71a själv och man blir varm om hjärtat när man läser detta. Internet har förstört mycket när det kommer till kärlek och sex. Tur man fått uppleva den tiden. :D

Anonym sa...

Haha Vilken dynga , munsprut är fan bäst och sex finns det massa genrer på vid porrsurfning free6.com har allt från håriga damer till rakat :D

Håriga tjejer örk.