söndag 9 november 2008

En sväng förbi tidningshyllan.

Idag var jag och handlade på ICA Maxi. Det var tidigt i morse, efter att jag hade gjort mina timmar på jobbet.
Jag gick förbi tidningshyllan och förundrades som vanligt över det tilltagande vansinnet. Det finns nämligen månads- och veckotidningar som behandlar all möjlig dårskap numer.
Det finns en månadstidning som heter ”Allt om bröllop.”
Smaka på den: En månadstidning som handlar om bröllop!
Jag trodde att en av själva anledningarna till att man gifter sig var för att bedyra sin kärlek, det ska alltså vara något som man bara gör en gång i livet.
Tydligen inte.
Med tanke på att giftermål idag har blivit en typisk white trashföreteelse så är det kanske inte så konstigt att det behövs en månadstidning för detta. Den svenska man som idag gifter sig med en kvinna har tur om hon inte har tre ungar med tre olika karlar sedan tidigare.
Förr gifte man sig en gång i livet. Idag är det något som varje svensk white trashkvinna gör lagom till midsommarfesten. Midsommar är synonymt med bröllop idag. Semester är skilsmässotider. Då kommer det söta bröllopsparet på att man vill förverkliga sig själv igen, för fjärde gången, dvs kvinnan vill ha en man med fetare bankkonto och större kuk och mannen vill ha en yngre kvinna med snävare muff.
Förr så var giftermål det samma som trygghet. Man ville ha någon att åldras tillsammans med. Idag är det tvärtom.
Därför finns det en marknad för en månadstidning om bröllop.

Det finns månadstidningar för kvinnor över fyrtio och femtio. Laura, Tara och allt vad de nu heter.
Jag ställde mig och bläddrade i en sådan. Lite intressant faktiskt eftersom jag själv är över fyrtio år. Vad har mina jämnåriga kvinnor för intressen och önskemål här i livet egentligen?
Jag förstod snabbt att tidningar som vände sig till fyrtio- och femtioåriga kvinnor gick ut på att de skulle dölja att de var fyrtio eller femtio år.
Det var mycket motsägelsefullt. Ena stunden skulle de vara stolta över sina år. Nästa reportage var fullt av föryngringskurer. Det var hälsotips och hur man bäst skulle träna för att få maximal utdelning i form av en kropp som en tjugofemåring. Sedan var det fotografier på medelålders kvinnor som såg ut som vilka tjugoåriga skönhetsdrottningar som helst. De hade mycket lite gemensamt med alla de feta kärringar som troligen köper dessa tidningar.
Undrar varför alldeles vanliga, medelålders kvinnor med problem och brister plågar sig själva på detta viset?
Jag skulle inte vilja köpa en tidning för medelålders män som enbart visade bilder på lyckade karlar i karriären med tjocka kalufser, stora kukar och vältränade kroppar.
Varför skulle jag vilja det?
Jag skulle hellre vilka köpa en månadstidning för män som innehöll reportage om femtioåriga knäckta grovdiskare, om feta fabriksarbetare med prostataproblem och reportage med rubriker som: ”Så här får du framgång hos tjugoåriga kvinnor trots att du är fet, ful och flintskallig!”
Jag tror att en sådan tidning skulle sälja mycket bra. Den hade i alla fall hållit sig till sanningen och inte framkallat ångest hos sina läsare.
Jag skulle ha köpt den direkt!
Sedan så skulle man kunna ha Veckans Idolbild, en bild på en fet och tunnhårig rörmokare eller svetsare i fyrtiofemårsåldern som står med en cigg i näven, han ler mot kameran, tar sig på kuken och säger:
-”Jag vill ha en ung kvinna!”
Det skulle bli ett jävla liv. Det är nämligen bara medelålders kvinnor som får hysa en längtan efter yngre partners.
Medelålders män är gubbsjuka.
Medelålders kvinnor är ungdomliga. De tar för sig. De bejakar sig själva.
Det är budskapet i månadstidningarna för medelålders kvinnor. De ska ta för sig i livet vilket är synonymt med att lägga upp sig för unga hingstar. Det är deras tur nu!
Deras tur?
När var det egentligen min tur då?
Jag skulle gärna ställa upp och skriva några rader i en tidning för medelålders män. Naturligtvis med glimten i ögat.
Kanske en sex och samlevnadsspalt?
Alkohol och sex hör ihop!
Att alkohol och sex hör ihop det torde väl vara bekant för de flesta. Inte nog med att alkohol har en potenshöjande effekt, den höjer även toleransnivån hos båda parter vid val av sexualpartner samt motverkar ett obehagligt och motbjudande yttre hos både man och kvinna. Även blygheten kan man vinka av för några timmar.

Många nätter har jag tillbringat stående på knä bakom en ung tonårsflickas fasta bakparti samtidigt som jag har haft en helflaska med brännvin i min ena näve och en hamburgare i den andra.
Här snackar vi fullständigt njutning för den medelålders mannen mitt i en avloppsrensning. Varför blanda kroppsvätskor med kärringar i din egen ålder? Riktiga medelålders män som har vett att ta för sig i livet håller sig alltid med mycket unga flickor mellan 18 -25 år. Det är manligt och inger beundran och respekt hos dina jobbarpolare.”

Det finns även en månadstidning för folk som gillar att bli berusade på alkohol.
Den heter kort och gott ”Vin.”
Vin!
Sådant jävla blask!
Vill man bli packad finns det mycket billigare och enklare alternativ. Inte behöver man fördjupa sig i vinlistor och ruinera sig på importerade viner som knappt går att uttala namnen på. Det finns mycket enklare metoder. Här skulle jag också kunna ha en stående spalt.
Kära läsare.
Många har skrivit och bett mig om råd. Vilket vin jag föredrar osv. Tja, det finns egentligen bara ett alternativ, Brännvin!
Effekten kommer snabbt, det smakar inte värre än någon annan alkoholhaltig dryck och man får mer procent för pengarna. En helflaska räcker till ett ordentligt rus och det passar lika bra till fläskkotlett som till fiskpinnar.
Denna dryck kan med fördel intagas både vid köksbordet eller ute på balkongen, både rent och utblandat med Fanta eller Päronsoda. Ruset blir av en tung och solid karaktär och försänker användaren i ett tillstånd av lycklig apati. Rekommenderas!”


Det finns månadstidningar för alla intressen. Men jag har kommit på en tidning som saknas, en tidning för bloggare!
Det hade väl varit kul?
Men så slog det mig, nittio procent av alla bloggar drivs av kvinnlig, äktsvensk white trash. Det finns redan månadstidningar om tatueringar och piercings. Det finns en uppsjö av tidningar som handlar om ungar och moderskap. Det kryllar av tidningar som behandlar intressanta ämnen som t ex smink, hårblekning, silikonimplantat, fettsugning och hur man snabbast blir på smällen, vilka ställningar som är att föredra osv.
Nu kan ju det vita skräpet t o m läsa socialtjänstlagen på nätet. Försäkringskassan har också en egen hemsida som många kvinnliga bloggare länkar till flitigt.
En tidning för bloggare skulle vara överflödig.

Jag har alltid velat prenumerera på en månadstidning. Men så kom jag på att det finns inget som intresserar mig.
Jag avskyr jakt, fiske och friluftsliv. Jag är hellre inne än ute.
Jag hatar, ja verkligen hatar sport.
Teknik är obegripligt och någon spelare har jag aldrig varit så alla dessa pokertidningar väljer jag bort direkt.
Jag tycker i och för sig det är kul att resa men de reser ju bara till Thailand och Vietnam och dit vill inte jag.
Det borde finnas en tidning för medelålders män i sina små ettor som gillar att gnälla över allt och alla på sin blogg. Det hade varit kul! Varför finns det ingen sådan tidning? Här finns verkligen ett behov att fylla!
Men så kom jag på att vill man läsa om sådant, ja då går man till min blogg.
Så jag får väl fortsätta med att sitta här och skriva på min blogg ett tag till.

Nu skiter jag i det här! Nu ska jag sova en stund.
Hej så länge. Vi syns snart igen!

7 kommentarer:

Therese sa...

Hahaha! Underbart! :)

rotten sa...

Tack för den, till och med bättre än förra inlägget.

jessica sa...

Där slog du hammaren på spiken! Fortsätt skriva din blogg så vi har något att läsa!

Anonym sa...

Ah, så börjar jag arbetsveckan med ett rejält garv. Jag sparar alltid din blogg till måndag så att det finns någon ljusglimt i tillvaron :-)

Micke sa...

Klockrent som vanligt.
Du kanske får börja med månadens brännvinstips på din blogg ;)

Anonym sa...

Ljuger Liza Marklund?

Mia-sanningen om Gömda

http://blogganalys.blogg.se

Anonym sa...

Använder en lite äldre man som du ordet white trash. Låt oss skratta åt dig...
Vad arbetar du med?