fredag 19 december 2008

Alkohol och ursäkter.

Titta på bilden här intill. Jag vet inte vem han är men det är en man som är ärlig i alla fall. Inga krystade ursäkter där inte.
Det var många år sedan jag slutade upp med att supa. Jag kunde vara full i upp till ett par veckor på raken mot slutet. Sedan tröttnade jag. Tur var det. Alkohol är ett dödligt gift som sliter något fruktansvärt på kroppen. Jag hade tur. Jag började supa när jag var ung och jag var fortfarande relativt ung när jag lugnade ned mig. Under trettio år.
Idag så tycker jag det är roligare att skriva om fylla och dumheter.
Men jag är inte nykterist. Jag har inte slutat upp med att dricka helt och hållet.
Ibland vill jag dricka mig stupfull för att få blåsa ur systemen och kanske sitta och drömma mig bort. En gång i månaden ungefär, då köper jag mig en sjuttiofemma och sätter mig vid datorn och dricker. Ensam.
Nästan alltid ensam.
Det är så jag vill ha det.

Jag har upptäckt att många i min ålder lindar in sitt supande i en massa ursäkter och krångliga riter. Allt för att få bli full. En del arrangerar fester och middagar, de sitter och trycker i sig potatisgratänger och biffar och sköljer ned detta med alkohol. Allt för att få bli berusade på ett socialt accepterat vis.
Jag behöver inga ursäkter och skulle jag bli tvungen att gå på middag med en massa människor enbart för att få bli full så skulle jag nog skita i alltihopa.
-”Ikväll ska jag hälla i mig en helflaska vid datorn. Min ambition är att bli så full så att jag måste gå och lägga mig innan Nyheterna.”
Då tittar de alltid underligt på mig.
Tidpunkten verkar också vara viktig vid valet av alkoholintag. Undrar varför? De flesta anser att man inte ska börja dricka för tidigt på kvällen. Varannan fredag brukar jag kunna smita hem vid tvåtiden. Det är lagom tid att börja dricka.
-”Ju tidigare man börjar kröka, ju mindre bakrus i morgon!”
Då skakar de bara på sina huvuden.
Hade jag talat om att jag egentligen tycker att spriten nyper som skönast tidigt på morgonen så hade de väl ringt till polisen.
Det finns ingen känsla som är så skön som att korka upp flaskan tidigt under soluppgången, på ett rejält bakrus. Men jag har slutat med sådant. En fredagskväll i månaden, det räcker. En tvådagarsfylla blir för mycket för mig idag. Men ni som inte har prövat på en rejäl morgonfylla tycker jag ska ge det en chans.
Hur är det nu de säger i den nya Maraboureklamen? "Dags för lite Mmm i livet!"

Jag skrev tidigare om att medelålders människor i regel måste ha en massa ursäkter och linda in sin önskan att supa sig fulla i en massa krystade ritualer.
En kille på jobbet super sig alltid full under helgerna, men på ovanligt dyr och fin sprit. Av någon anledning så anses detta finare. Tydligen så är det inte lika illa att kröka på sprit som kostar en femhundring flaskan.
Hela helgen så vacklar Hasse omkring i lägenheten med den dyra flaskan i handen och välter moraklockor, river ned tavlor och ringer förvirrade fyllesamtal samtidigt som lilla frugan och den tonåriga dottern försöker att mildra skadorna av Hasses framfart.
-”Inte pissa i tvättkorgen! Akta TV:n! Nej Hasse, dra upp byxorna! Det är ju din dotter!”
Två andra karlar på jobbet, Tobbe och Risto, gillar också att dricka.
Mycket och ofta.
De håller ihop stenhårt och delar på allt, sprit, taxi och fyllecell.
För att de ska kunna dricka måste de nämligen gå ut på lokal, det går inte an att sitta hemma och supa. Det ser illa ut, för då super de ju. Ramlar man omkring mellan borden på en dansrestaurang däremot så är man bara en riktig festprisse. Sedan spelar det ingen roll om de med jämna mellanrum blir utkastade och transporterade till närmaste polisstation.
Tobbe har dåligt ölsinne och misstar alla med någon form av uniform för poliser och tror att de ska bura in honom. Tobbe har sänkt många garderobiärer och servitörer med en välriktad höger enbart för att de kanske har bett om brickan eller tagit upp en beställning.
Risto får bara knulla i huvudet redan efter första groggen. Sedan blir det bara värre och värre. Risto gillar även att dansa, för honom är dansen en ren parningsritual, inget annat. Risto klär alltid upp sig innan han går ut. Jag träffade honom en gång ute på en stor dansrestaurang. Han var mycket elegant. Svart kostym, ljusblå skjorta, välputsade skor och slips. Det enda som drog ned intrycket en smula var spyan som låg draperad över hela skjortbröstet.
Och så vill han knulla.
Risto vinglar alltid omkring planlöst ute på dansgolvet. Ibland gör han något utfall mot någon kvinna, sliter tag i henne, slår armarna runt henne och börjar jucka med underlivet. Då dansar Risto. Risto har bjudit upp till dans.
Sedan kommer vakterna.

Men det är ingen som ifrågasätter dessa herrars alkoholvanor. De dricker på ett socialt accepterat vis. Flera dagar i veckan.
Jag dricker en gång i månaden men på ett icke accepterat vis. Som om detta inte skulle räcka så ursäktar jag mig inte ens. Oerhört! Jag säger som det är, att jag dricker enbart för att bli packad. Jag dricker billig sprit vid märkliga tidpunkter i hemmets lugna vrå, helt ensam utan att ställa till med några skandaler.
Det är inte bra. Dricker man ensam och på underliga tidpunkter så anser alla, från alkoholläkare till jobbarkompisar och grannar att man har alkoholproblem. Det kvittar vad man säger.
Bli klok på det den som kan?

Det är fredagseftermiddag när jag skriver detta. Nej, jag dricker inte. Det är inte en sådan fredag. Jag har varit ledig idag och jobbar under helgen. Jag har gjort min fyllefredag för den här månaden. Jag vet inte när jag kommer att hälla i mig sprit nästa gång. Det dröjer nog. Jag tror inte att jag har tid. Dels så ligger jag efter på jobbet, jag har inte julstädat här hemma ännu och dels så måste jag skriva en liten jultext till Er innan jag sticker iväg och firar jul.
Så jag får se när det blir nästa gång.
Hej på er så länge!
Ett litet tillägg förresten! Fick ett mail. Jag har fått en fanclub (!)
Den ska ni naturligtvis bli medlemmar i!

9 kommentarer:

Anonym sa...

Som gammal surahammarsbo sa kan jag informera dig att mannen pa bilden heter folke, kallas for dorta i folkmun

Kzmonova sa...

Väl talat! En fylla ska tas i ensamhet eller med likasinnade. Går man ut på fyllan så händer det garanterat otäckheter. Sist jag gick ut blev det fyllecell och böter för ett par ynka jointar jag hade på mig. Utelivet är för dem som har förmågan att hålla sig salongsberusade. Vilket undertecknade i likhet med GH inte kan.

Anonym sa...

Skönast att dricka hemma med datorn i knät, fötterna på bordet. Man har ju allt i form av bilder, film, kommunikation och musik tillhanda, och jag slipper ställa till ett spektakel.

Ett Gammalt Fyllo sa...

Härlig bild. Väcker många sköna minnen.....mmmmm
En fylla är aldrig fel.......
NOT
Dricker man ensam så e man illa ute, i den friska världen har jag hört att dom tycker att d där med alkohol förhöjer vissa händelser.
Förhöjer??
e ju yrsla ja ville åt....
Så ta d soft, så slipper ni knata min väg
God Jul å hoppas ni får goa sillar å kalla nubbar....ni som kan sköta dom
För mig blir d som tur e Julmust
Kram på er
Ett Gammalt Fyllo

Rex sa...

Vafan!? Jag dricker alltid ensam?

Gutegirl sa...

Helt sant. En väninna till mig dricker ett par pavor rödvin varje kväll, men det är fiiiint vin och det är ju så gott och detä ju lite trevligt med ett glas rött till maten...

Olof Berg sa...

Jag har inget emot att gå på lokal. Men då¨gör jag det på eftermiddagen innan alla jobbiga partymännniskor har hittat dit. Inna jag blir för packad går jag helst hem. På kvällen kan jag dricka vidare hemma, antingen själv eller med ett par nära vänner.
Som flera andra påpekat så är det bäst att vara i hemmets lugna vrå när man blir riktigt slirig...

Stefan Dedalus sa...

True, true...

Var det inte Kerouac som sade ngt om:

"Try never get drunk outside yr own house---"?

Jag delar oftast numer ett glas endast med de döda: Senast med Johnny Cash till hans vackra version av "Wayfaring Stranger", och liknande...

I'm just a poor wayfarin' stranger
While travelin' through this world below
Yet there's no sickness, no toil, nor danger
In that bright land to which I go

roberth sa...

Folke fy fan han är här utanför varje dag haha