tisdag 30 december 2008

Gott nytt år!

Så här inför nyår så är det nog många som planerar att dricka alkohol. Inte jag. Jag har aldrig förstått vitsen med att festa på nyårsafton. Går man ut så är allt dubbelt så dyrt och det är dubbelt så många idioter i omlopp.
Det är illa i vanliga fall men på nyårsafton så är det helt hopplöst.
Inte får man något roligt heller. Jag har lite för mycket i bagaget för att ha några förhoppningar om lyckade festkvällar. Bättre att ge fan i alltihopa.
När jag var tonåring så blev det några nyårsaftnar tillsammans med flaskan. Full blev jag alltid men roligt fick jag aldrig. Antingen så satt jag vid något köksbord tillsammans med några andra döskallar och sov lagom till tolvslaget eller också tog spriten slut i förtid. Resten av nyårsaftonen gick åt till att jaga efter mer sprit.

Innan jag hade åldern inne så var det inte alltid så lätt att få tag på alkohol. Ibland var det faktiskt riktigt svårt. Så när snabbvinsatserna dök upp på marknaden så kändes det som en välsignelse. Nu behövde man inte längre riskera att bli blåst av langare eller fjäska för kompisar som hade äldre syskon som kunde köpa ut.
De där snabbvinsatserna gick att skicka efter från Ellos och Haléns. Det var ingen som helst ålderskontroll. Billiga var de också och effekten var mycket god. Två flaskor räckte för att uppnå ett ordentligt rus. På en sådan där vinsats så blev det ungefär tjugo liter så det räckte ett tag.
Men som sagt, innan de dök upp så var det inte alltid så lätt. Vissa av mina polare berusade sig på folköl, det var alltid lätt att få tag på. Men jag har aldrig kunnat dricka öl, jag tycker det är fasansfullt äckligt. Beskt och vidrigt. Vad jag kan minnas så lyckades jag aldrig dricka mig full på skiten. Jag försökte men gav upp redan efter en eller två burkar. Ibland kom jag inte ens så långt, jag kväljdes av smaken och försökte jag att dricka snabbt så kräktes jag ibland upp det i glaset.
Det var helt omöjligt och gudarna ska veta att jag försökte. Än idag så kan jag inte förmå mig till att dricka öl. Helt omöjligt.
Egentligen gillade jag inte smaken på något som innehöll alkohol, men jag föredrog vin, helst brännvin. Då behövde jag inte lika stor mängd för att uppnå berusning. Med tiden så lärde jag mig att dricka starksprit rent och helt obehindrat. Illa smakade det men jag fick ned skiten. Snabbt gick det och full blev jag.
Egentligen var det aldrig ruset jag var sugen på. Det var drömmarna, drömmarna om att kanske få träffa en jämnårig flicka. Att våga ta kontakt, att få vara med om något stort och fint.
Det hände någon enstaka gång men aldrig under någon nyårsafton.

Flera av mina jämnåriga kompisar snodde sprit av sina föräldrar. En kompis som hette Micke hade en farsa som alltid köpte sig en sjuttiofemma vodka varje fredag. Den drack han upp under lördagen. Han startade vid middagstid och drack tills den var slut. Lika regelbundet så smög Micke över halva flaskans innehåll i en egen flaska varje fredagskväll. Sedan hällde han i vatten. Fadern märkte aldrig något.
Jag minns att jag var där en söndag och käkade middag tillsammans med dem. Fadern sade:
-”Fan, jag tål spriten bättre och bättre. Igår hällde jag i mig en hel sjuttiofemma på bara ett par timmar och det fick mig inte ens att gäspa!”
Jag och Micke hade svårt att hålla oss för skratt.
-”Jag får nog köpa ut mer i fortsättningen!”
Det tyckte Micke var en utmärkt idé.
Att knycka sprit hemma var aldrig ett alternativ för mig. Morsan var inte intresserad av alkohol. Det förekom aldrig hemma. Hade jag aldrig upptäckt alkoholens undergörande effekter på mitt självförtroende så hade jag varit nykterist än idag. Alkohol var ingen stor sak i vår släkt, det pratades aldrig om alkohol vad jag kan minnas. Det fanns alltså inget förbjudet över den, ingen spänning, ingenting.
Jag tyckte aldrig det var tufft att dricka sprit. Det fanns inget grupptryck med i bilden och inte såg jag det som något slags föräldrauppror. Jag var bara blyg och bortkommen och fick höra att alkohol skulle råda bot på detta.
Därför satt jag i en stadspark en ljummen försommarnatt under åttiotalets början och tvingade i mig sprit. Smaken var fruktansvärd men effekten var fantastisk. Jag satt ensam under en ek och var helt salig, jag tänkte att detta måste jag göra om igen, och igen, och igen…

Men det var då det. Idag är jag en snäll och skötsam ponke.
Jag vet att ni andra ligger i startgroparna ikväll, ni fantiserar om morgondagen. Ni drömmer om hur mycket alkohol ni ska dricka och hur kul ni ska ha. Kanske kommer ni att träffa er livs kärlek. Eller det kanske är henne eller honom som ni ska ha trevligt tillsammans med?
Själv så ska jag jobba hela nyårshelgen. Jättekul.
I morgon när ni vinglar iväg ut på stan eller skålar i champagne med er käresta så kommer jag att sitta här i min lägenhet.
Ensam.
Jag kommer att frossa i självömkan. Ingen kommer att ringa, på TV:n kommer de bara att sända skit och internet kommer att vara helt tomt på folk.
Så tänk gärna på mig när ni står vid bardisken och beställer kvällens första drink eller står inne på toaletten och halsar ur pluntan. Glöm inte mig när ni sitter hemma i vardagsrummet och tittar er flick- eller pojkvän i ögonen, höjer glasen och lovar varandra ett härligt nytt år tillsammans.
Men vet ni vad? På nyårsdagen kommer ni att ligga sjuka, ni kommer att ha ångest. På morgonen så vaknar ni och undrar vart i helvete glasögonen är. Någon annan av er vaknar upp i en fyllecell med utslagna framtänder och en tredje är inte riktigt säker på om han verkligen drog ned brallorna och visade kuken för hela dansgolvet eller om det bara är en ond dröm.
Så när ni slår upp era ögon och funderar på självmord så är jag på väg till mitt jobb. Jag kommer att vara frisk och pigg och inte vara i närheten av något som kan liknas vid fylleångest. Så även om Ni inte tänker på mig i morgon, så kommer jag att tänka på Er i övermorgon.
Jag kommer att fnissa för mig själv när jag tidigt, på nyårsdagens morgon vandrar iväg till jobbet.
Mitt nya år kommer att börja bra. Det kommer att börja utan ångest, det kommer att börja med ett glatt sinnelag och en pigg och frisk kropp.
Sedan så kommer jag på att jag faktiskt är på väg till jobbet. Det kanske inte är en så bra början på det nya året trots allt.
Ett nytt år.
Ännu ett år avklarat. Tjugotvå år kvar till pensionen och friheten.

Hur som helst: Gott nytt år på er kära läsare!

15 kommentarer:

Anonym sa...

Gott nytt år på dig med GH. Har följt din anti-blogg här ett tag nu och hoppas att du fortsätter skriva nästa år också...

... Och själv dricker jag inte heller på nyårsafton.

Anonym sa...

Tack detsamma!
Själv ska jag också spendera kvällen själv, medan min flickvän skakar tuttarna på krogen...

Äsch, värdelöst.

/Oscar Goldman

AnnaLena sa...

Detsamma detsamma! Här blir också en nykter nyårsafton, har växt ifrån "amatörernas afton"...

Anonym sa...

Gott Nytt År! Tack för att du finns och förgyller min vardag med dina inlägg. /M

lawless78 sa...

Jag ska också jobba på nyårsafton. Men jag slipper inte alla fulla idioter som du för jag ska skjutsa dom runt stan hela natten.

Gott nytt år på dig GH

Anonym sa...

Gott nytt år GH!
Här blir det också en nykter nyårsafton. Kommer att avnjutas med en bra film och god mat. Ensam.
Kanske öppnar jag balkongdörren och tittar på fyrverkerierna vid tolvslaget.

Keso sa...

Gott Nytt År!
Som nykterist har jag svårt att sätta mig positionen du beskriver av fylleångest, men har sett, vad det nu ska vara värt. Hur som helst, ha det bra på aftonen vad ni än ska göra!

Anonym sa...

Dean Martin brukade säga att nyårsafton var amatörernas afton (han var dock kardang alla andra av årets dagar).

Blir inget drickande eller festande för mig heller. Ligger och är snuvig och jävlig.

Gott nytt, GH!

Rex sa...

GOTT NYTT ÅR på dig,din snålvarg! Det ante mig att du skulle jobba ;-)

Kzmonova sa...

Sant sagt att nyår är amatörernas afton. Det gäller dock bara utefylla. Proffsen sitter hemma och tar sig en härlig fylla. Fin sprit blir det också så det blir en riktigt exlusive berusning. I morgon kommer jag inte att vara ett dugg bakfull tack vare den fina spriten...
Gott nytt år din knegare!

Anonym sa...

Gott nytt år. Jag kommer också att sitta hemma. har dragit på mig en kraftig influensa så det är inte mkt att välja på. Hoppas du får en bra kväll ändå.

Johannes Almborg sa...

Gott nytt år på dig med GeHå. Här blir det heller inget supande eller festande. Det blir en lugn kväll framför tv'n och sedan i säng någon timma efter att Malmsjö skrikit ut Ring klocka ring. Har inte orkat bry mig om nyår de senaste tre-fyra åren faktiskt. Man tar aftonen som den kommer!

Gutegirl sa...

Gott slut och gott nytt!

Anonym sa...

Sluta lipa om att du skall jobba,du har väl valt det själv din jävla snåljåp.
Gott nytt år iallafall och ha det så trevligt på jobbet.
Hellboy.

Anonym sa...

Mitt nyårslöfte inför 2009 är att börja dricka på allvar. Nu ska vi skåla och ha kul, för snart så är allting över. Jag har inte varit här inne sedan din träffsäkra krönika om singelmammor. Jag vill dock passa på att säga att din blogg är en av mina favoriter.

Gott nytt år!