söndag 21 december 2008

Jultomtar och porrkortlekar.

Jag promenerar alltid till mitt jobb, både dit och hem igen. Det är ca fyra kilometer till min arbetsplats. Det blir åtta kilometer tur och retur varje dag. När jag promenerar så går alltid min hjärna på högvarv. Den börjar leva sitt eget liv. Jag börjar dagdrömma, fantisera och fundera. Idag när jag var på väg hem så började jag av någon anledning att fundera på bortglömda ord. Gamla hederliga ord som har försvunnit.
Som t ex Lasarettskiosk, poporkester och kassettdäck.
Jag kom på ett till som helt har försvunnit: Porrkortlek.
Ni som växte upp under sjuttiotalet vet vad jag menar. Det var en helt vanlig kortlek med porrbilder på varje spelkort. Nakna kvinnor som sög på stora kukar, som blev tagna bakifrån, som vrängde upp hela muffen till beskådning.
Jag undrar vad dessa kortlekar fyllde för funktion? Vad var vitsen egentligen? Om nu någon karl ville glo på lite nakna kvinnor och ta sig en runk, hade det inte varit mer praktiskt att köpa en vanlig porrtidning?
Eller spelade folk verkligen med dem? Ansågs det kanske lite tufft och vågat?
-”Ska vi ta ett parti poker grabbar? Hö! Hö!”
Herregud vad fånigt.
Jag kunde inte få det där jävla ordet ur huvudet. Porrkortlek. PORRKORTLEK.

När jag kom fram till centrum så gick jag in i en av våra stora gallerior. Kommersen var i full gång. Det var barnfamiljer, tomtar och jävelskap överallt. Ungjävlar, föräldrar, tomtar, fyllon och uteliggare i en salig blandning. Idioter.
Jag retade upp mig.
Det var speciellt en stor och fet tomte som satt uppe på någon slags scen som jag retade mig på extra mycket. Självaste tomtefar tydligen, som satt där på en pall och klappade små fula ungar på sina huvuden och lovade att tillgodose alla deras önskningar.
Tala om förnedrande jobb!
Om jag hade tvingats till att ta ett sådant jobb för att kunna försörja mig så hade jag nog gjort det bästa av situationen. Jag hade inte kunnat hålla mig. Jag hade blivit Fula Tomten som luktade sprit och som ville knulla barnens unga mammor.
Så fort någon liten unge hade satt sig i mitt knä och med befallande röst började tala om för mig vad han önskade sig så hade jag viskat i hans öra:
-”Din lille jävel! Du kan glömma julklapparna! När du sover så kommer jag genom skorstenen och tar din mamma! I röven!”
Jag skulle le mot modern under tiden som jag skrämde vettet ur ungen.
-”Ho! Ho! Ho! God Jul på er!”
Skulle jag hojta efter modern när hon gick iväg med lille Tobias som inte alls såg så glad och förväntansfull ut längre.

När jag stod där och fantiserade för mig själv om min karriär som jultomte så hade jag nästan glömt bort porrkortleken. Jag gillade det där ordet. Jag ville använda det på något vis.
Porrkortlek.
Jag såg att det stod en liten tunna strategiskt utplacerad nedanför scenen där Tomtefar satt och förnedrade sig för pengar. Det var ett plakat bakom tunnan som förkunnade att barnen var välkomna att lägga i sina önskelistor. De tre mest originella önskelistorna skulle belönas med en presentcheck på femhundra kronor som föräldrarna kunde handla ännu mer julklappar för. Vinnarna skulle meddelas via telefon nästa dag.
”Idag är Tomten extra givmild!”
Tomten mina håriga ballar! Tänkte jag.
Jag satte mig vid ett fik, tog mig en dyr kopp kaffe som gjorde mig ännu argare och skrev en liten önskelista. Jag textade så barnsligt jag kunde.
”Kära Tomten. Jag skulle gärna villa att mamma och pappa inte driker sprit. De ä inge kul när polisen kåmmer. Ja önskar att polisen inte ska kåmma hem till oss dena julen. Dumma polisen! Ja önskar mig även en X-box, en sån som Ante har. Å så en porrkortlek. En sån med nakna mammor och pappor på.
Tack så myket! Oscar 8 år.”
Jag undertecknade med telefonnumret till en idiot på jobbet som jag aldrig har tålt.
Sedan smög jag diskret ned lappen i tunnan.

När jag gick hem så uppfylldes jag av en varm och skön julefrid. Det är inte så illa ändå. Julen har sina glädjeämnen trots allt. Den skulle vara riktigt uthärdlig, om man slapp alla barnfamiljer och korkade tomtar som vaggar omkring på stan och antastar folk. Jag tycker det är beklämmande att se alla dessa tomtar. De påminner mig om all förnedring som vi människor tvingas till för att kunna betala våra räkningar. Nu när det är jul så borde vi i alla fall få lite andrum, vi borde få slippa förnedringen för en stund.
Vi borde få glömma.
Expediterna borde få gå hem för dagen, taxichaffisarna skulle få parkera bilarna och jag skulle inte behöva rensa några avlopp eller fräsa upp några linoleumgolv på flera dagar. Tomtarna skulle aldrig mer behöva sitta med någon ful liten kravmaskin i knät som inbillar sig att det är han som är julens huvudperson.
Att det är Jesus som fyller år känner ingen till och skulle man påminna om detta så skiter folk i det. Konsumtion för dyra krediter är viktigare. Jesus får sitta ensam. Det är inte längre någon som kommer på hans födelsedagskalas.

Hej på er så länge! Vi syns om en dag eller två. Då blir det bl a lite fina julklappstips. Det får ni inte missa!

9 kommentarer:

Rex sa...

Vadå? Vi har ju Porrkortlekar i på Coolit ju :-)

AnnaLena sa...

ÄR det verkligen Jesus födelsedag på julafton då?? Var i bibeln står det att han är född den 24/12??

Gabriel sa...

AnnaLena du har helt rätt. Det är egentligen bara en symbolisk grej att man firar Jesus födelsedag på julafton.

Det är den mörkaste tiden och då kommer Jesus med ljuset typ så...

P3 sa...

Du har rätt. Det är tragiskt med ord som försvinner, Mer porrkortslekar till folket!

Keso sa...

Spännade blogg, helt klart läsvärd, med lite fritänkande inlägg gring livet och dess tillbehör!

Anonym sa...

hahahah,starkt(?!) att kunna telenr. till idioter på jobbet,själv förtränger jag dom.

Anonym sa...

Bra som alltid GH, känner igen skiten. För övrigt har jag jobbat som tomte, jädrar vad mycket telefonnummer man fick från ensamma mammor :-))

För övrigt gällande Jesus födelsedag. Enda orsaken till att man firar "jesus" den 24 har att göra med då Kristendomen blev statsreligion. Man ville få folk att sluta dyrka hedna gudar och eftersom den tidpunkten redan var inarbetad så överlät man den till Jesus istället. Dessutom är otyget med Jultomte inte så jädra gammalt heller. Tidigare hade man bl.a Julbocken som gick runt och klappade på dörrar för att få komma in. Därav "Julklapp".

Jamen St Nicolaus då? Jo det var en gubbe på 400-talet som delade med sig av sitt till de som hade det sämre. Han blev sedermera Helgonförklarad.

Kort och gott!

//Plutten

Galan kocken sa...

Porrkortlek? Har du aldrig hört talas om "klädpoker"? Hä hä..

Anonym sa...

Jadu, porrkortleken var helt enkelt den enda porren jag kunde ha som tonåring. Tidningar var för svårgömda, internet fanns inte, Ellos underklädeskatalog krävde lite för mycket fantasi. Porrkortleken var perfekt. Jag minns fortfarande hur en del brudar såg ut.

Ungar idag har det för lätt.