söndag 8 mars 2009

Dricka ensam.

Jag minns en fånig film som de visade på TV för några år sedan. Den hette Monopol och var signerad Galenskaparna. De ska vara humoristiska men jag blir bara förbannad och provocerad.
Jag avskyr sådan där tramsig och överdriven humor där de till råga på allt brister ut i sång med jämna mellanrum.
Filmen var en satir om de kommersiella TV-kanalerna. En fåntratt som var ansvarig för våra statliga kanaler sade att de inte sände något dagtid för att de helt enkelt inte hade något att sända.
-”Det har inte vi heller men vi sänder ändå!”
Sade någon direktör för en reklamfinansierad TV-kanal.
Så är det för mig just nu. Jag har inget att skriva men jag skriver i alla fall.

Man kan ha fest på flera olika vis. Man kan sitta ensam och supa – Fest! Eller så kan man sitta vid en polares köksbord och supa, det är också fest.
Vissa hävdar att en fest inte behöver inkludera ett våldsamt intag av alkohol. De hävdar t o m att en fest kännetecknas av en samling människor – oftast människor som har någon form av relation till varandra – träffas och fördjupar sina band genom att äta gott, umgås och skratta.
Hur skrattar man tillsammans med andra utan att ha en flaska i handen?
Varför utsätta sig för andra människor i ett nyktert tillstånd?
Framför allt: Vad gör man på en fest om man inte ägnar sig åt att dricka sig bortom sans och vett? Sitter de vid ett bord med lustiga hattar på sina huvuden och käkar chips, blåser i plasttrumpeter och kastar konfetti på varandra?
Det låter inte ett dugg roligt. Jag avstår. Och vet ni vad? Det är ingen som bjuder mig på en sådan fest i alla fall. Det är bra. De har lärt sig av sina misstag. Förr så hände det att jag och Janne kunde bli bjuden på någon fest. De blir vi aldrig numer. Janne har visat kuken för något värdpar för sista gången och jag lär aldrig mer somna med ansiktet i bordsgrannens tallrik.
Vare sig jag eller Janne sörjer de där festerna. Vi gillar att dricka ensamma.

Det sägs att första tecknet på alkoholism är när man dricker ensam. Andra tecknet är när man dricker dagen efter och tredje tecknet – och då har det tydligen gått långt – är när man startar dagen med att dricka.
Tidigt i gryningen, när solen går upp och fåglarna drillar i skyn, då nyper spriten som bäst. Helst på ett ordentligt bakrus.
Och nej, jag är inte alkoholiserad. Jag dricker ytterst sällan och faktum är att jag har aldrig varit fysiskt sugen på alkohol. Inte ens när jag var ung och söp dygnet runt. Jag hann aldrig bli sugen mellan fyllorna.
Jag saknar den där tiden. Ibland så vill jag ge mig hän och släppa på fördämningarna.
Man skiter inte där man äter, lyder ett gammalt ordspråk. Därför ägnar jag mig bara åt denna sorts drickande när jag är ute och reser och jag tror att Janne har samma inställning. Skulle han helt plötsligt gripas av en våldsam lust att visa kuken så är det bättre att han gör det bland anonyma barnfamiljer vid något poolområde på ett charterhotell söderut än vid någon dansrestaurang här hemma. Folk har nämligen en benägenhet att lägga vissa händelser på minnet.
Det är inte roligt att ständigt bli påmind om sina gamla fyllesynder.
-”Visa inte kuken nu!”
Skrek någon bak i kön så fort Janne skulle betala inträdet till någon dansrestaurang. Janne stoppade till slut tillbaka kuken och försvann från dansgolven för gott.

-”Släpp inte in honom!”
Ropade någon inifrån lägenheten sist som jag ringde på dörren till en fest. Det var ett par år sedan. Jag blev insläppt i alla fall och hade inte ett dugg roligt. Alla satt runt ett bord och käkade potatisgratin, pratade om sina karriärer och ventilerade familjeproblem. Det var gamla människor, lika gamla som mig, runt fyrtio år.
Jag hängde inte med alls och hade definitivt inget att tillföra diskussionen. Karriär och familj har aldrig varit mina områden. Jag var där i högst en timma och sedan gick jag hem.
George Thorogood har gjort en låt som heter ”I drink alone”. Den är rätt så bra. Jag gillar texten. Det finns t o m en video med den låten någonstans därute på nätet. George Thorogood går in på en bar och sätter sig vid bardisken och beställer in en flaska. Han sitter där och röker och dricker. Till slut så kommer det in en oerhört vacker och sexig kvinna i nätstrumpor och kort kjol. Hon visar sitt intresse för George. George är kallsinnig och ägnar sig åt spriten istället. Till slut reser han sig upp och går sin väg. Ensam. Kvinnan sitter kvar vid bardisken.
George vill inte knulla, han vill dricka ifred. Hård kille.
Jag fungerar lite annorlunda. Jag vill dricka först, sedan så vill jag ha sex men när jag sitter ensam hemma så dyker det aldrig upp någon ung, sexig kvinna. Min flickvän heter Marisol, är trettiofem år och bär ytterst sällan nätstrumpor och kort kjol.
Ska hon komma hem till mig så måste jag ringa till henne.
-”Är du full?”
Frågar hon.
-”Här ringer man och ska vara lite trevlig.”
-”Du ÄR full!”
Sedan fortsätter jag med att dricka ensam. Lika så bra det.

Jag skrev tidigare att jag nästan har slutat att dricka och det stämmer. Jag är inte ung längre och inte tycker jag att det är så roligt heller. Men jag gillar att resa och när jag reser, ja då känner jag mig som tjugofem år igen. När jag var tjugofem så söp jag och följaktligen så beter jag mig som en tjugofemåring när jag är på resande fot.
Jag försöker alltid besöka ett eller två nya länder och städer varje år. Denna sommar ska jag åka till Grekland, till Kreta närmare bestämd. Chania heter staden och verkar trevlig. Jag kan se mig själv sitta vid en strandpromenad med en flaska i handen och se solen gå upp.
Ensam.
Det ska bli kul!
Här är hotellet. Notera gärna baren som ligger i anslutning till poolen. Där ska jag tillbringa flera morgnar.
Jag sticker i juni. Naturligtvis kommer jag att ta en hel del foton som jag kommer att lägga upp på min fotoblogg.

Nä, nu skiter jag i det här. Jag har tid i tvättstugan. Syns snart igen!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Chania är en trevlig stad. Se bara till att inte hamna i det värsta "fyllestråket". Gå inte ner till turisthamnen utan gå till de mer lokala hamnarna som finns. Där kan man sitta och ta sig en rackabajsare utan att bli störd... tillsammans med de andra "infödingarna" som ockås vill sitta ifred ^^

// Plutten

Johan sa...

Själv ska jag till Chania 6 veckor, från 1 juni till 13 juli. Varje dag ska jag bevaka hotellet och se om jag hittar vår legend, en nobody som blivit känd via Flashback. Det är demokrati!

Stefan Dedalus sa...

Thorogood, den låten. Kanon.

En annan platta som är – sådär, fast med EN bra låt, är Nantucket: No Direction Home. Den slutar med “Tennessee Whiskey”:

Tennessee Whiskey, french perfume, and Detroit’s fastest car; with the car in the junkyard, the girl in the grave, and me behind these bars…

Delar mycken av Din supsyn: en vacker söndagvårmorgon när ekorrarna lurar morrhåren utav de feta katterna, solen står lågt, motoridioterna och grannarna har ännu inte hunnit ljudpesta tillvaron; då sitter en tolva akvavit tillsammans med Albert Engström som en smäck!

Tror Gomorron heter Kalimera, passar när Du vill mysa på tavernan.

/S

Anonym sa...

Synd att du har flickvän, du är verkligen en man i min smak! ;) Inte alls som alla andra fyrtioåriga gubbar som jag har dejtat. Snälla, bli aldrig gammal!

Annars så måste jag säga att några av de finaste texter jag har läst har jag funnit på din blogg. Du har känsla.

Madde

Anonym sa...

Jag håller med Madde. GH har skrivit många humoristiska och vulgära texter men de finstämda och vackra novellerna är ändå de som jag tycker är bäst. GH lyckas med att både vara humoristisk, sentimental och nästan andlig i en och samma text. Det är det inte många som klarar av. Den här fick mig faktiskt att gråta, trots att jag är en vuxen kvinna i samma ålder som GH.
http://gammalhardrockare.blogspot.com/2008/06/fyrtiorskris.html

Berättelsen om hur han träffar sin flickvän var också fin:
http://gammalhardrockare.blogspot.com/2008/06/marisol.html

GH:
Jag tycker att du borde samla alla dina fina texter på en speciell avdelning eller något. Det vore synd om de skulle försvinna bland allt annat som du skriver. Inte för att det är något fel på det, men dina allvarliga och finstämda noveller är något extra som du verkligen borde göra något med. Varför inte samla dem i en bok eller något?

Ha det så bra och fortsätt med att skriva. Jag är helt övertygad om att du skulle kunna leva på det om du blev uppmärksammad av något bokförlag.

Mvh
En trogen läsarinna.

Anonym sa...

Förlåt, sista länken blev kapad. Så här ska den vara:
http://gammalhardrockare.blogspot.com/2008/06/marisol.html

Linnéa sa...

Jag var på Kreta för nåt år sen, i just Chania, och jag blev fruktansvärt besviken. Överallt var det svenskar och norrmän, svenska tidningar och varor i affärerna, och svensktalande restaurangägare. Jag vill väl för fan inte prata svenska när jag är utomlands! Jag hoppas att du får en bättre resa än vad jag hade!