måndag 16 mars 2009

Grattis på mig själv!

Jag fyller år idag. Det känns inget speciellt. Jag firar inte min födelsedag, inte andras heller. Jag tycker inte om att få presenter och jag gillar absolut inte att ge bort presenter. Inte dyra sådana i alla fall.
En anledning till att jag inte gillar att få presenter är att det känns pinsamt. Jag avskyr att vara medelpunkten för något och ännu värre känns det när man ska öppna ett paket och låtsas bli glatt överraskad.
Oftast så får man bara skit, eller sådant som man absolut inte har någon användning utav. Så står man där som en jävla idiot och ska låtsas bli glad över nya sängkläder, en blomvas eller en roman av en författare som man avskyr.
Sist jag fyllde år så fick jag ett par hantlar av min flickvän. Vad fan skulle jag med dem till? Hon kunde lika gärna ha gett mig en biskopskräkla.
Jag hämnades. När hon fyllde år så gav jag henne en hylsnyckelsats.

När jag kom till jobbet i morse så hade några köpt tårta. Det var Jocke, Hamid, Olle och Svante. Kvinnorna var uppe på kontoret.
När det inte är kvinnor närvarande så glider samtalen karlar emellan in på det gamla vanliga, dvs sprit och sex. Fittan och flaskan. Hamid är ovanligt fixerad och enkelspårig även för att vara en karl. Han har enbart supa och knulla i huvudet och måste tvunget styra in vartenda samtal på fylla och obsceniteter. Det är det enda språk han förstår.
Jag undrar om det finns kvinnor som är lika enkelspåriga? Finns det kanske någon kvinnlig variant till Hamid? Vad skulle hon prata om under lunchrasterna?
Smink och stora kukar?
-”Fyrtiofyra år! Hur känns det, gamle man?”
Undrade Hamid.
Jag talade om att det kändes som vanligt men att jag kände mig lite krasslig. Ont i halsen.
-”Du är klen. Du måste slicka mer fitta. Som jag! Då får man aldrig ont i halsen!”
Ja, den kommentaren var ju inte helt oväntad från Hamid. Jag talade om att det var det dummaste jag hade hört på länge och att han hade fel.
-”Jag har en polare som slickar fitta tre gånger om dagen och han har kronisk halsfluss!”
Hamid blev tyst och stirrade på en punkt bakom mig. Det var min chef som hade dykt upp från ingenstans. Hon heter Gunnel, är sextio år och är en mycket korrekt kvinna.
-”Ja, här är diskussionerna på en lika hög och intellektuell nivå som vanligt!”
Ja, vad fan svarar man? Jävla Hamid!

När jag var liten så älskade jag att fylla år. Som ensambarn så var jag bortskämd och fick alltid fina presenter av min mor, trots att vi hade det knapert. Förutom de tre första så minns jag alla mina födelsedagar.
Cyklar spelade en stor roll i min barndom. Jag älskade cyklar. Jag fantiserade alltid att den var en motorcykel.
När jag fyllde fyra år så fick jag en Bambino. Det var min första cykel. När jag fyllde fem så fick jag en blå Crescent med pakethållare. Pakethållare! Töntar hade cykel med pakethållare. Hårdingar hade limpa.
Jag ville gärna vara en hårding. Nu var jag tvungen att cykla omkring på en cykel med pakethållare. Den gjorde mig till stans största tönt. Nu skulle varenda unge ge mig på käften. Jag kunde komma och cykla helt fredligt. Helt plötsligt rusade det ut fyra-fem ungar från något buskage, slet ned mig från cykeln och började puckla på mig.
-”Din jävla tönt! Du ska ha stryk!”
Allt detta bara för att jag hade en cykel med sadel och pakethållare istället för limpa
När jag fyllde sju år så byttes den äntligen ut. Det blev ytterligare en blå Crescent men den här gången med röd limpa, högt Stockholmsstyre och ryggstöd, eller ”änglavinge” som man sade. Med den cykeln så kunde jag vara Peter Fonda i Easy Rider. Han var tuff. Han behövde inte gå i någon jävla skola och ta skit från lärare och sportfånar.
Jag minns att cykeln stod på golvet när jag vaknade. Jag minns att solen sken in från mitt sovrumsfönster. Morsan hade smugit in med cykeln och dragit upp persiennen när jag låg och sov.
Det var min lyckligaste stund i livet.
Jag fyllde sju år, jag hade hela livet framför mig och hade fått exakt den cykeln som jag hade drömt om.
När man är barn så känns livet oändligt, det känns inte som att döden kommer närmare när man fyller år. Man gläder sig bara åt de fina presenterna man får.
Men så blir man vuxen och man önskar sig inte längre några presenter. Jag vill inte längre ha en ny cykel med en massa tuffa tillbehör. Det finns inget jag behöver förutom ett nytt liv, eller kanske en flott våning i Marbella men sådant finns det ingen som kan eller har råd att ge mig. När man har blivit vuxen så är födelsedagarna bara milstolpar fram till det oundvikliga - en ensam död i en säng på något äldreboende. Och då har man haft tur i livet. Ett stillsamt avslut på ett långt liv.
När man ligger där, nästan hundra år gammal så gäller det att tänka positivt. Det kunde ha varit värre. Man kunde ha fått en våldsam död mycket tidigare.
Jag önskar att livet kunde vara längre. Livet går fort. Jag önskar att livet vore evigt. Då hade det varit kul att fylla år.

När det var dags att fylla tretton år så var det inget roligt längre. Vuxenlivet närmade sig. Min artonårsdag firade jag ensam. Jag gick på bio. Nu var jag myndig. Vuxen. Det gillade jag inte.
Efter bion så drack jag mig full och hamnade i fyllecell. Efter den natten så tror jag att jag under en period i mitt liv tillbringade fler nätter i fylleceller än hotellrum.
Resterande födelsedagar präglades av ett flitigt intag av alkoholhaltiga drycker. På min tjugoårsdag hamnade jag på en fyllefest och ramlade ned från en balkong på andra våningen. Det var rena turen att jag landade i en rabatt.
När det var dags att fylla tjugofem hade jag hamnat i Lycksele av alla gudsförgätna ställen. Jag satt ensam på mitt rum och söp och tittade ut genom fönstret. Mars månad, det var en meter snö ute och tjugo grader kallt. Hemma så var det vår. Jag bestämde mig för att flytta tillbaka igen. Jag bodde i Lappland i ett år. Under den tiden så gnällde jag konstant över kylan. Alla var trötta på mig. När det var som kallast och jävligast så sjukskrev jag mig från jobbet. Jag vägrade att lämna lägenheten.
Trettioårsdagen firades även den ensam. Dagen till ära så gjorde min dåvarande flickvän slut med mig.
-”Trettio år gammal och inte en enda ansats till att vilja bli mogen och ansvarsfull!”
Hon ville köpa hus och bilda familj. Det ville inte jag. Jag ville ingenting.
Hon gick ut genom dörren för att aldrig mer komma tillbaka. Jag gick också ut, till en kinakrog och drack mig full.
Min trettiofemårsdag firade jag i en liten övernattningslägenhet i Örebro. Jag satt på sängkanten och glodde rakt fram och halsade ur en spritflaska. Jag hade en bandspelare intill mig som malde gammal åttiotalshårdrock. Roligare än så blev det inte.
Fyrtioårsdagen firade jag med min dåvarande sambo. Hon hade dukat upp med levande ljus och en fin middag med tillhörande vin. Jag kom hem full, gick rakt genom glasdörrarna till vardagsrummet så att glassplittret yrde, satte mig till bords och drack direkt ur karaffen.
Sedan somnade jag.
Hon tröttnade dock aldrig på mig. Hon måste ha haft en ängels tålamod. Det var jag som tröttnade. På mig själv och hela mitt liv.
Jag har kommit underfund med att sådana som jag ska nog inte leva tillsammans med någon kvinna. Kvinnor vet vad dom vill. Dom planerar sina liv, dom vill ha resultat, som min chef brukar säga.
-”Nu har du snurrat omkring hela dagen utan att det har hänt någonting, nu vill jag se resultat!”
Jag har snurrat omkring i hela mitt liv och det kommer jag att fortsätta med. Något slutresultat tror jag inte heller att det kommer att bli. Vad skulle det vara förresten? Jag har ju inte ens något mål. Det har jag aldrig haft.
Gud satte mig här på jorden och det är jag tacksam för. Men jag vill helst inte ha några krav på mig. Inget tvång. Jag vill bara gå omkring med händerna i fickorna och kolla vad som finns bakom nästa hörn.
Vart är jag på väg, vad ska hända med mig och vad är vitsen med min existens?
Hittills har jag inte fått någon vink och nu har det gått rätt så lång tid.

Idag fyller jag fyrtiofyra år. Jag inbillar mig att alla säger:
-”Titta på honom. Han är gammal han!”
Jag kommer aldrig mer att vara barn och få en ny cykel i present men i morse sken solen genom fönstret när jag vaknade. Precis som när jag var sju år. Det stod ingen cykel på golvet men jag hade fått ett SMS. Det var från min flickvän. Hon önskade mig en trevlig födelsedag. Hon skrev att hon kommer till mig ikväll.
Den här födelsedagen kommer jag inte att vara ensam. Det känns bra.
Jag får mer än jag förtjänar.
Jag skrev att jag väntar på en vink, att Gud ska visa att han ser mig, att han bryr sig. Jag vill gärna veta varför han satte mig här nere, varför jag är den jag är och vad han vill med min existens.
Det får jag kanske aldrig reda på men jag har blivit fyrtiofyra år. Det kunde jag aldrig tro. Det kanske är hans sätt att visa att han bryr sig, att han ser mig.
Han har låtit mig bli så här gammal.
Jag är fullt frisk och varje morgon känns fortfarande som första dagen på sommarlovet.
I morse när jag vaknade så hade jag stånd. Mitt morgonstånd lever och mår bra. Inga tecken på avmattning där inte.
Det tycker jag är ett fint budskap från Honom. Nu väntar jag bara på att han ska tala om vad jag ska göra med resten av min tid som jag har kvar här på jorden.
Medan jag väntar så får jag väl fortsätta som jag alltid har gjort så ni får nog dras med mig ett tag till.

21 kommentarer:

Anonym sa...

Vet att du inte vill höra det, men ändå, Grattis på dagen..

mvh/hälsingland

ps. Tack för alla skratt du skänker mig på mitt mindre roliga jobb.

Fredrik Arvidsson sa...

Grattis Gehå!

Tänk att du minns alla dina födelsedagar sedan 3 års ålder.
Det gör inte jag. Minns inte en enda.

När jag läser: "Jag är fullt frisk och varje morgon känns fortfarande som första dagen på sommarlovet."

- så tänker jag att du måste vara lycklig. Det glädjer mig.

Dina kåserier förgyller min vardag.

Hälsningar,
Fredrik

Henrik sa...

Gud satte dig på jorden för vår skull. Din lott i livet är att visa upp oss själva i en skrattspegel och hittills har ingen lyckats så bra som du.

Istället för grattis på fölsedan så önskar jag "trevlig måndag!"

Anonym sa...

Grattis hårdrockaren !
Alltid underhållande att läsa dina texter, rocka på!

johan sa...

Grattis mannen! Gör den här födelsedagen till nåt att minnas!

Anonym sa...

Stort Grattis

Alexandra sa...

Grattis underbara Gehå! Dras med dig ett tag till gör vi mer än gärna!

Anna sa...

Grattis från en sån där "jobbig bloggmorsa" ;-)

Anonym sa...

Ja du GH..

Så glad som man blir för saker när man är liten blir man inte i vuxen ålder..

Cykel med limpa, Stockholmsstyre och "änglabåge" som det hette här..

Då var man KUNG du:)

Limpan och handtagen fick gärna vara såna där med metallic-/flake-färg!

Själv firar jag inget större heller längre.. är året äldre än dig, men jag hoppas att du har haft det bra idag iaf!

/Roland

Anonym sa...

Grattis då,din gamle skitgubbe!
Hellboy.

Anonym sa...

Alla vill leva länge - ingen vill bli gammal.

Stort grattis!

Du har en grym förmåga att uttrycka dig, fortsätt med det.

Stort grattis!

/Chris

Anonym sa...

Tack för alla skratt du ger mig!

Ulrik Josefsson sa...

Jag fyller också idag! 44 år!
Vi är födda på samma dag.

Simon sa...

Även om du inte ser det själv så har du ett syfte.
Grattis iallafall! Livet kan bara bli bättre!

/simon

Anonym sa...

Ibland får du verkligen till det.
Tack.

roberth sa...

Grattis i efterskott gamling hehe

Rambergsmannen sa...

Häpp!

Grattis i efterskott!

Hatar uppmärksamhet, nämner aldrig min födelsedag för någon, vill aldrig ha något heller. Det bästa jag kan få i födelsedagspresent är att bli lämnad i fred, att folk håller truten och håller sig borta då är min födelsedag perfekt. Om någon absolut vill säga grattis så får det bli via SMS så läser jag det någon annan dag.

Anonym sa...

GH: Vi fyller år samma dag och båda fyller jämnt nästa år. Jag 40 och du 45.
Vad säjs om att fira tillsammans men var för sig då?
Vi sitter 45 mil i från varandra och dricker sprit ihop. Jag kan till och med tänka mig att bjuda in fler som får sitta hemma hos sig själv och dricka sprit ihop med oss.

/jom

Gammal Hårdrockare sa...

Jom:

Det låter som en alldeles utmärkt idé! Jag har själv varit inne på det flera gånger men aldrig fått någon som har velat hänga på.

Mvh
GeHå!

Anonym sa...

GeHå: Känner några som fler som fyller samma dag, ett par av dem vill säkert vara med oss och dricka sprit tillsammans i ensamhet. Ska kika på det.
Rapporterar när det närmar sig.

/jom

Galna Kocken sa...

Faan vad du verkar ha behov av att skriva så mycket, räcker det inte med dina första meningar om hur du hatar att fylla år?

Kan vi inta bara byta?
Du fyller år för mig, och jag fyller år för dig!

Inte hyckla nu..