söndag 1 mars 2009

Jag och Rex på besök i Stockholm.

Jag och Rex har varit i Stockholm. Jag vet inte om det är så mycket att skriva om men något måste jag ju skriva trots svår idétorka och stiltje i livet. Annars försvinner ni från min blogg och det är ju inte kul.
Och nej, jag kommer inte att sluta skriva. Men det går i perioder för mig. Just nu så är jag inne i en dålig period. Men min skrivlust kommer tillbaka. Så snälla, försvinn inte!
Ok?

Vi bodde på ett hotell i centrala stan och efter incheckning så gick vi till våra rum. Eftersom vi båda är av manligt kön så var vi hänvisade till det dyrare alternativet, dvs enkelrum. Det är redan tillräckligt med hel- och halvbögar i Stockholm. De behöver ju inte tro att de har fått två stycken till på besök. Dubbelrum var alltså inte att tänka på.
Jag är ingen beundrare av Stockholm vilket trogna läsare säkert har förstått. Rex känner en ännu större ovilja mot Stockholm. Ja mot alla städer förresten eftersom han är en man av landsbygden och kommer från Dalsland. I Dalsland så är det Arbetet, Villan och Familjen som gäller, i just den ordningen.
Är det byggnader på båda sidor av gatan så är det en stad. Städer befolkas av många olika människor som ofta har helt andra värderingar och rättesnören i livet. Då blir Rex irriterad, osäker och rastlös och vill gå hem. Rex noterade med avsmak gatulivet, alla människor av olika nationaliteter och det i hans ögon moraliska förfallet.
-”Är det bara bögar och gatflickor i den här stan?”
Rex muttrade någonting om bristen på moral och att allting hade blivit så sexualiserat.
Rex ville äta men eftersom han inte hittade någon restaurang som serverade kålpudding med lingonsylt eller potatis med kokt dillkött så fick det vara.
-”Tur att jag tog med mig ett smörgåspaket!”
Vi gick genast till hotellet.

Jag installerade mig på mitt rum vilket alltid innebär att jag slänger väskan på sängen, sätter mig och skiter för att sedan ta mig en dusch. När jag är färdig med dessa bestyr så brukar jag fylla tandborstglaset med sprit. Sedan sätter jag mig på sängkanten och glor rakt fram under tiden som jag dricker upp spriten. Jag sitter och fantiserar och dagdrömmer. Det är en trevlig känsla. Då är jag ute på resa igen.
Efter att jag hade gått igenom min lilla ritual så sökte jag upp Rex i hans rum för att höra om han skulle med ned till hotellbaren en stund.
Jag knackade på och slet upp dörren. Rex satt och tittade på TV, drack mjölk och åt sina smörgåsar hemifrån.
-”Va fan. Nu knullar de på TV:n också!”
Sade Rex.
Jag talade om för honom att porrfilmer debiterades på hotellräkningen. Rex gav mig en blick som sade att han inte fattade vad jag talade om.
Rex ville inte följa med ned till baren. Han skulle vila. Det skulle ju bli en sen kväll. Vi skulle gå på konsert och titta på en poporkester som heter AC/DC. De var väldigt populära under vår ungdom och unga, det var vad jag hade tänkt att vi skulle vara den här helgen. Det visade sig att Rex var av motsatt åsikt. Han tänkte fortsätta med att vara den medelålders man han har blivit så jag fick gå ned till baren ensam. Rex skulle sova.
-”Det är inte alla som har som högsta ambition att vara så barnslig och omogen som möjligt genom hela livet.”
Sade Rex.
Jag är av helt motsatt åsikt. Ingen människa gillar att åldras, få vågar erkänna detta. Jag vågar. Det är inget kul med ansvar, präktighet, ledvärk och fetma. Alltså undviker jag allt detta.
-”Det är aldrig för sent att skaffa sig en lycklig barndom!”
Med de orden så lämnade jag honom och styrde stegen mot baren.

Det var en trevlig bar. Helt folktom. Jag tillhör inte dem som anser att det blir roligare ju fler idioter man är. Vad är det som är så kul med människor som har som högsta ambition att bli lika berusade som man själv?
Eller, ännu värre – präktigt folk som rynkar på näsan åt synbart berusade människor och som anser att en bar enbart är en plats att umgås och knyta kontakter på.
Men nu var det som sagt folktomt och även om det inte blev så jävla roligt så kändes det trevligt i alla fall. Så trevligt så att jag glömde bort Rex och blev sittande i flera timmar.
Till slut så mindes jag Rex och gick upp till hans rum. Underligt att han inte hade kommit rusande och gapat och skrikit om att vi riskerade att missa insläppet?
Jag knackade på hans dörr och gick in.
-”Nu knullar de på TV:n igen!”
Sade Rex.
Han satt fortfarande på sängen och verkade helt uppslukad av en storkukad brandman som besteg en frodig negress samtidigt som brandlarmet tjöt. Tydligen så gjorde han sitt bästa för att släcka branden i sitt eget skrev. Det såg stressigt ut.
-”Skulle inte du sova?”
Undrade jag.
Jovisst, Rex hade minsann sovit. Men så vaknade han och ville titta på nyheterna.
-”Och så sänder de sådan här jävla skit! Va fan liknar det va?”
Jag var glad över att vi hade separata hotellnotor. Det var inte jag som skulle få en massa pinsamma kostnadstillägg på min räkning.
-”Ska vi ta oss några glas innan vi sticker, eller?”
Det tyckte Rex och så gjorde vi det.

Eftersom jag inte sysslar med recensioner så låter jag bli att skriva något om konserten. Jag nöjer mig med att skriva att det var helt ok. Inte som under åttiotalet men det berodde nog mer på oss än på dem.
Efteråt ville jag gå på stan. Det ville inte Rex.
-”Vi sticker tillbaka till hotellet!”
Sade han först. Sedan så fick han syn på en biograf. Helt plötsligt ville han se en film. Mitt i natten. Jag ställde mig och läste titlarna. ”Gangbangs of New York.” ”Bend over Brazilian babes.”
-”Det verkar vara bra filmer!”
Sade Rex.
Men va fan… Karln var inte riktigt klok.
-”Det är ju för fan porrfilmer! Vill du tillbringa resten av fredagsnatten på en jävla porrbiograf?”
Rex såg frågande ut.
-”Porrbiograf? Är du helt säker?”
Ja, jag var helt säker. Jag pekade istället mot en bar som låg tvärsöver gatan. Den såg trevlig ut. Jag tyckte att vi skulle gå dit.
-”Är du alldeles galen? En bar full med horor och hallickar, nej tack!”
Jag gick dit ensam. Rex skulle gå tillbaka till hotellet.
Sade han i alla fall.

Nästa morgon gick jag och väckte Rex. Det var dags för frukost.
-”Jag känner mig inte riktigt bra. Förkyld!”
Rex låg i sängen. På golvet låg det fullt med hopknycklat toalettpapper. TV:n visade porrfilm. Jag påpekade det underliga i detta. Jag sade att inne hos mig så visar TV:n bara morgonnyheter och fåniga tecknade barnprogram.
-”Ja, det är konstigt. Så fort jag knäpper på TV:n så knullar dom. Det är ju för jävligt!”
Porrfilmen var amerikansk. Jag tittade en stund. En kåt hemmafru ringde ständigt efter olika hantverkare. De kom dit för att rensa avlopp, måla köksluckor och dra elledningar. För att vara hemmafru så var hon ovanligt ung och välbevarad, högst tjugo år. Så fort en ny hantverkare dök upp så öppnade hon alltid i en morgonrock som var mönstrad med en massa exotiska frukter. Naturligtvis hade hon inga underkläder på sig och för att hantverkarna inte skulle ha några tvivel om hennes avsikter så tittade hon dem djupt i ögonen och stack sitt pekfinger i munnen samtidigt som morgonrocken råkade glida isär.
Det blev inte mycket åtgärdat i det huset. Man kan ju tycka att hennes man borde reagera någon gång med tanke på alla räkningar som han blev debiterad samtidigt som inte en enda pryl blev fixad i hela huset. Det måste ju ha varit totalstopp i avloppen för länge sedan, flagnande färg och huset försänkt i mörker varenda kväll när han kom hem från jobbet.
Vem skriver manus till dessa filmer? Enfaldigt var bara förnamnet.
Till råga på allt så såg kvinnan plastig ut. Männen såg ut att tillhöra en skådespelarensemble från någon yrkesskola för förståndshandikappade. Jag satt och retade upp mig. Kunde någon verkligen få stake av den här skiten?
-”Måste du jämt kommentera och förstöra alla filmer?”
Rex gillade tydligen inte min åsikt om filmens manus och erotiska kvalitet. Och varför satt jag kvar och såg på den här skiten?
-”Jag ska knulla dig som du aldrig har blivit knullad förut!”
Sade en målare med ståkuk som just hade blivit inbjuden i hemmafruns hall.
-”Tyvärr! Rörmokaren var där för en stund sedan, han knullade henne också i röven!”
Jag kunde inte hålla mig från att kommentera. Rex blev sur. Jag gick iväg och käkade frukost. Rex var ju förkyld så han låg kvar i sin säng.
-”Du missar ju slutet!”
Ropade han efter mig.

Frukosten var helt ok. Jag var tidig så jag fick ha matsalen för mig själv. Till det rostade brödet och äggröran så drack jag kaffekask. Inget går upp mot ett par rejäla kaskar på morgonen innan man ska ut på stan för att shoppa. Jag brukar med fördel hälla i mig fyra-fem stycken. Det är lagom. Kaffekask nyper skönt på en lättare baksmälla.
Innan jag lämnade hotellet så tittade jag in hos Rex och hörde om han skulle med.
-”Nä, förkylningen vill inte släppa!”
Det blev en trevlig förmiddag på stan. Först så gick jag till Systembolaget och köpte mig en ny flaska att ha tillhands i innerfickan under dagen. Sedan gick jag till Gamla Stan och besökte ett välsorterat antikvariat med serietidningar. En kopp kaffe med tillhörande brännvin blev det också. Jag stannade till vid skyltfönstret till en affär som sålde sexiga underkläder för kvinnor. Gustaf Mellbin hette affären, eller om det var innehavaren?
-”Vem fan vågar gå in i en sådan affär?”
Sade jag alldeles för högt för mig själv. Men frågan är relevant, vilken man klarar av att gå in i en sådan affär med hedern i behåll? Jag skulle bli pionröd i ansiktet, stamma, svettas och till slut rasa ihop i en enda skälvande hög av skamkänslor.
-”Man skulle ju vara tvungen att supa sig full innan man gick in här!”
Sade jag till en familj som just gick förbi. De skyndade på stegen.
-”Va fan, jag ÄR ju full!”
Kom jag på.
Jag gick inte in i alla fall. Inte nog med att jag var tvungen att vara full för att handla där, jag skulle bli tvungen att supa mig full innan jag överlämnade presenten till min flickvän. Hon kanske skulle uppskatta presenten, däremot kanske själva överlämnandet inte hade blivit så uppskattat – en gravt berusad pojkvän som bara har supa och knulla i huvudet räcker över ett sött litet paket med ännu sötare underkläder. Det skulle skära sig.
Priserna var också rent hutlösa. Tusen spänn för en BH! Vem i helvete handlar egentligen i en sådan affär?
Jag började fantisera igen.
Var det en affär för miljonärer som handlade underkläder till sina unga älskarinnor kanske? Ja, inte helt omöjligt. Men då sprack min första tanke, att man skulle vara tvungen att supa sig full innan man gick in där. Miljonärer super sig inte fulla mitt på dagen och går ut och shoppar.
Eller gör de det?
Hur skulle det vara att jobba i en sådan affär? Varje dag så raglar det in rika karlar i kostym och slips, river ned kläder från galgarna, ramlar huvudstupa över disken och stöter på de unga expediterna. Det måste vara jobbigt att arbeta för Gustaf Mellbin.
Men tänk om det är Gustaf själv som jobbar där? Han kanske är en enmansföretagare som tillbringar hela dagarna i sin affär?
Gustaf, det låter som en gammal gubbe på sjuttiofem år. Undrar om det är någon som stöter på honom i fyllan och villan?
Och hur kom han en gång på att börja sälja underkläder för kvinnor? Är det hans hobby?
Och vem tillverkar underkläderna?
Är Gustaf gift och tvingar han på sin gamla kärring sina dyra underkläder?
Får han stånd då?
Min fantasi började löpa amok. Jag gick därifrån. Jag började bli riktigt full.
Jag ringde till Rex och frågade om hans förkylning hade släppt.
-”Nä, det är värre än någonsin. Helt tätt!”
Jag hörde samlagsljud i bakgrunden.

Nästa dag var det dags för utcheckning och hemresa. Mitt hotellrum kostade femtonhundra kronor för två dagar.
-”Det blir tvåtusenfemhundra kronor för dig!”
Informerade receptionisten Rex.
Rex blev mycket upprörd och påpekade det orättvisa i att han var tvungen att betala mycket mer än mig.
-”Inte käkade du någon frukost heller!”
Sade jag med ett skadeglatt flin. -”Men va fan, din förkylning verkar ju ha släppt i alla fall!”
Rex satt och surade hela vägen fram till min hemstad. Rex hoppade också av. Han skulle byta buss. Vi passade på att käka på Subway innan han åkte vidare hemåt.
-”Ja, det var ju en trevlig liten resa!”
Sade Rex som nu var på betydligt bättre humör -”Och hotellet var helt ok, kändes nästan som hemma!”
Jo, jag kunde tänka mig det.
Sedan kom Rex buss. Han hoppade på och jag gick hem till mig.
För tjugofem år sedan så hade vi raglat ifrån varandra med konserthalsdukar runt våra halsar. Nu gick jag stilla hemåt. Rex satt på en buss och hade flera timmars resa framför sig. Timmar som han säkert skulle använda till att sova. Jag gick också och lade mig när jag kom hem. Klockan var halvsju på kvällen.

13 kommentarer:

Stockholmsspoling sa...

Jag såg dig i Serieboden på Västerlånggatan!!!

Granfot sa...

Tack, funderade ett slag på om du gått under jorden, men det löste sig på egen hand. :)

Putten (fb) sa...

AC/DC poporkester? nä nu skymfar gamle hårdrockarn :P

Ska åka o se dom i sommar på ullevi. Fy fan vad skoj det skall bli!!

Linnéa sa...

Är Rex kanske en aning enkelspårig? :D

Rex sa...

Nä,men kåt...

Petter sa...

Yey ACDC! Jag var där med! ånglok och grejer! det var tufft

Anonym sa...

Trevlig blogg GH, verkligen bra när man jobbar natt, får tiden att gå. :)

/Jonahh

ospray sa...

Jag håller tummarna för att din skrivarlust kommer tebax snart så vi får höra hur det går för Rex o Roland.....spänningen tätnar ju liksom

Anonym sa...

Haha, bästa hittills

roberth sa...

Vikken jävel att runka haha

Anonym sa...

GH: 1500 för två nätter var billigt. Vilket hotell bodde ni på?

Ulrik Josefsson sa...

Stockholm... Pfffff...

Paco sa...

Jag ger mig tusan på att du snart kommer flytta till Stockholm, Rockarn!
Flemmingsberg lockar nog...