fredag 17 april 2009

Australia - Min egen version.

Igår hyrde jag och min flickvän en film. ”Australia”. Jag hade mycket höga förväntningar. Äntligen en storfilm med mycket dramatik, romantik och påkostade specialeffekter.
Trodde jag.
Det var rena skiten. Specialeffekterna var under all kritik. Det såg ut som målade teaterkulisser. Först så blev jag förvånad, varför så dåliga specialeffekter? Sedan så förstod jag att det var meningen, det skulle vara teaterkulisskänsla för att få fram matinékänslan. Jag hatar teater och matinéer!
Billig underhållning och fåniga matinéer får mig att tänka på Roliga Timmen i skolan (som sällan var rolig) och Tarzan med Johnny Weismuller. Tarzan var inte klok. Trots att han bodde i en nästintill folktom djungel så lyckades han alltid springa på några tjocka negrer med hönsben genom näsan och exotiska frukter hängande runt halsen. De var alltid skumma på något vis. Det framgick sällan vilken sorts kriminalitet de ägnade sig åt – bananlangning?
Tarzan var alltid tvungen att börja slåss med dem och rädda djungeln från att sjunka ned i djup kriminalitet och misär.
När Tarzan inte slogs med stygga djungelnegrer så hängde han med apor.
Tarzan var inte riktigt klok.
Australia var en dålig film.

Filmen var uppbyggd kring två karaktärer varav den kvinnliga – Nicole Kidman - såg ut att lida av väl utvecklad vitligo i kombination med svår anorexi och inre blödningar. Den manliga delen av skådespelarduon hade som uppgift att slåss, se tuff ut och visa musklerna så att det skulle rinna till i trosorna för Nicole. Ett tag trodde jag att de hade satt den gamle James Onedin i hårdträning på ett gym inför denna roll, tills jag förstod att det var en relativt okänd skådis vid namn Hugh Jackman. Min flickvän tycker att han är snygg.
-”Åh vad snygg han är!”
Jag tycker att Nicole Kidman är ful. Jag gillar inte kritvita och magra kvinnor som inte kan skratta och le.
-”Jag trodde jag kunde knulla allt men där skulle jag fan i mig på bet!”
Sade jag högt utan att tänka mig för. Min flickvän undrade vad i helvete jag menade med det. Kunde jag knulla vem som helst?
-”Nästan… Öh… Jag menar nej! Bara dig!”
Min flickvän blängde ilsket på mig en lång stund. Sedan dök Hugh Jackman upp i rutan igen och hon fick annat att titta på. Tack Hugh!
Hon försjönk en stund i vad jag förmodar fantasier om heta nätter ute i den australiska outbacken tillsammans med Hugh. Sedan så tittade hon på mig och undrade varför jag inte kunde vara liter mer som honom.
-”Ska jag gå omkring med bar överkropp och slåss på barer?”
Nej, hon tyckte att jag skulle bli mer manlig. Att jag skulle börja träna på gym, gå upp lite i vikt och lära mig hur man handskas med en kvinna.
Ingen kan få mig att gå till ett gym, inte ens en kvinna. Gym är en plats där självupptagna män med tveksam sexualitet gillar att visa upp sig och duscha nakna tillsammans. Jag undviker gym. Jag kör med andlig utveckling istället. Jag gillar att äta framför TV:n.

Men det sämsta med filmen var ändå inte skådisarna, de hade man stått ut med om det hade varit en bra handling. Det var det inte. I själva verket så fattade jag inte mycket av handlingen. Inte i början i alla fall.
Inte ett smack.
Vad fan skulle det gå ut på?
Rörigt var bara förnamnet. Den kritvita Nicole Kidman åker till Australien under brinnande krig. Det var något om hennes man och ”feta kor" som inte hade/eller hade korsat någon jävla flod/blivit stulna/lämnade vind för våg. Någon som hette Fletcher var förman på gården, han var tydligen elak. Speciellt elak ville han tydligen vara mot en svart pojke vid namn Nullah. Någonstans i bakgrunden så figurerade en gammal, svart gubbe som stod på ett högt berg och såg mystisk ut. Tydligen Nullahs morfar. Han var kung. Det fanns en boskapskung också, en Kung Carney som var konkurrent till Nicole Kidman och hennes feta kor som hon just hade ärvt efter sin man som av någon anledning hade blivit mördad av någon.
Kanske av den mystiska gamla gubben på berget?
Förmannen Fletcher?
Den vita Albylen Kidman blir arg på Fletcher och avskedar honom. Sedan bestämmer hon sig för att driva korna själv till Darwin, tillsammans med Hugh, ett gammalt fyllo, en kines och ett gäng svarta urinvånare.
Nu var själva detaljerna avklarade. Nu kunde filmen börja.
Ungefär där gav jag upp.

Det var så till den milda grad förutsägbart, infantilt och tråkigt så jag slutade titta. Jag släppte filmen. Jag försjönk i mig själv. Jag stirrade in i TV-rutan men jag såg inget längre. Jag började fantisera ihop en alternativ handling. Det var kul.
För det första så strök jag Nicole Kidman ur rollistan. Jag bytte ut henne mot en man, en man som inte kom från England. Jag gillar inte bleka människor med dåliga tänder som ser ut att ha levt på socialbidrag och syltmackor i hela sina liv och som nu håller på att avlida av denna livstil.
Jag döpte mannen till Putte och lät honom ha sitt ursprung i Sverige. Om gym, Hollywooddieter och långa joggingpass visste inte Putte så mycket om. Däremot så visste han desto mer om pizza, hamburgare, filterlösa cigarretter (filterfria, som Putte alltid sade) och långa fylleslag bakom ratten på sin gamla Opel Kadett. Putte såg ut därefter.
Förutom sina svagheter för snabbmat och alkohol så gillade han kvinnor med stora bröst. Jättestora bröst. Puttes drömkvinna var mörkhyad, aktiv nymfoman och saknade fullständigt krav på utseende hos sin partner.
En kvinna för Putte.
Jag bytte även ut andra världskriget mot nutid. Andra världskriget är uttjatat. Vi kan det nu. Putte var tvungen att fly från Sverige för att undgå förföljelse – förföljelse från grov rattfylla och smitning från olycksplats. Australien låg på ett behagligt avstånd från svenska myndigheter.

Så en solig dag i januari så landade Putte på Sydneys flygplats. Resan hade varit trevlig med god mat och rikligt med alkohol. Faktum var att resan hade varit så trevlig så Putte fick ledas nedför planets landgång, en flygvärdinna under var arm.
Sydney var soligt och varmt men lite väl stort för Putte som var en lantis. Putte trivdes i mindre samhällen. Putte var från Åmål och hade inga planer på att stanna kvar i Sydney.
Han gick istället till en bilhandlare, fick en gammal Ford för ett bra pris och blev så glad så att han höll på att missa en spritaffär när han körde därifrån. Som tur var så hade han ögonen med sig. En stund senare så körde han ut på motorvägen, styrde norrut och kände sig lycklig. Putte tänkte köra ända upp till Darwin. Det verkade vara en lagom stor stad och jobb fanns det säkert för en pigg och sorglös man som honom och vem visste, kanske fanns det någon trevlig kvinna som väntade på honom där uppe?
En ung och mörk kvinna med stora bröst som såg som sin livsuppgift att tillfredsställa en medelålders man så ofta hon kunde.
Varje dag.
Hela tiden.
Denna möjlighet gjorde Putte på ännu bättre humör. Solen värmde, rutan var nedvevad, vinden rufsade om hans hår och med jämna mellanrum så tog han en klunk ur vodkaflaska som han hade mellan sina knän.
Vilken härlig dag!

Ungefär samtidigt så muckade Molly från Graftons ungdomsvårdsskola för vanartiga och missanpassade flickor.
Molly var nitton år, mörkhyad och hette egentligen Millaa, som var hennes aboriginernamn. Millaa hade blivit dömt till två år på ”yrkesskola”, som stillot kallades. Millaa hade tillbringat dessa två år med att tillverka klädnypor i sin cell och undrade fortfarande vad detta yrke kallades och vilka arbetsgivare som efterfrågade dessa kunskaper.
Anledningen till att Millaa hade fått en tvåårig utbildning i klädnypestillverkning berodde på en serie av olyckliga omständigheter.
Allt började i den lilla orten Mulla Wullah, strax utanför Darwin. Hon hade träffat sin första pojkvän, Steve, en korkad ung bondläpp som vid tjugo års ålder fortfarande kämpade med att försöka gå ur grundskolan. Frånvaron av intellektuella kvaliteter kompenserade han med en myckenhet av drickande och runkande. Steve gav inte mycket för studier. Han ville supa och knulla.
Söp gjorde han så det stod härliga till men det var klent med det sexuella. Ofta satt han ensam på gården bakom en stor hög med melass, där fick han lugn och ro. För läxläsning, som han sade till sin far. Min egen sorts läxor, tänkte Steve.
Om Steves klena studieresultat berodde på att han föredrog att sitta bakom melasshögen och dricka sprit och hissa skinn eller på ren enfald är det ingen som vet, allra minst Steve och han brydde sig knappast.
Men han skulle väldigt gärna vilja ha någon att läsa läxor tillsammans med bakom högen av melass.
En tjej.
Och så mötte han Millaa.
I början så ville inte Millaa ställa upp på Steves märkliga tolkning av läxläsning. Hon trodde han ville ha hjälp med att böja verb, istället så försökte han hela tiden ta henne på brösten. Högst irriterande. Hon fick inte en chans att öppna läxböckerna, hon fick slå dem i huvudet på Steve. Hela tiden.
Efter tredje dagen av läxläsning så förstod Steve att han var tvungen att ändra taktik för att komma innanför trosorna på Millaa. Han plockade fram en flaska billig konjak som han bjöd henne på.
Och se! Det gav resultat.
Efter några klunkar så uppfylldes Millaa inte bara av en stark lyckokänsla, hon förnam även ett behagligt pirr mellan benen. Efter ytterligare några klunkar så rann det till riktigt ordentligt i trosorna och efter halva flaskan så låg hon på rygg, med kjolen uppdragen och Steves vita röv hoppande upp och ned mellan sina ben.
Det här var det bästa Millaa hade varit med om. Så mycket sprit, så mycket män.
Så många sorter att pröva.
Så lite tid.
Millaa övergav Steve. Nu brann det i knutarna. Millaa skulle snart fylla sjutton år. Hon ville hinna med så mycket som möjligt innan hon blev för gammal. Pengar saknades men det var inga problem. Sent om kvällarna så tjuvkopplade hon sin morfars gamla Holden och drog iväg till traktens alla nattöppna spritaffärer. Hon plockade åt sig vad hon ville ha i hyllorna och när det var dags att betala så gjorde hon klart för affärsinnehavaren – som oftast var en man – att hon kunde betala på annat vis. Millaa visste att hon hade behagen på de rätta ställena. Hon klippte med sina långa, svarta ögonfransar, visade urringningen och tittade ägaren djupt i ögonen.
-”Jag behöver verkligen det här. Finns det inget du behöver?”
Den man i Australiens obygder som kunde motstå ett sådant erbjudande fanns inte. Ofta hade de inte haft någon kvinna på åratal. De hoppade över disken, sprang bort till dörren, låste och hängde upp skylten med CLOSED skrivet i stora versaler.
Millaa hade funnit lyckan – Gratis sprit och så mycket sex hon orkade. Ibland kunde hon besöka flera stycken spritaffärer under en natt.
Hon brukade kalla sina nattliga besök i spritaffärerna för ”balnätter”. Hennes betyg hade aldrig räckt fram till någon högre utbildning. Studenten med tillhörande avslutningsbal var bara att glömma. Millaa hade alltid drömt om att få gå på studentbal.
Nu gick hon på bal varje natt.
Men hon hade ingen balklänning och kavaljererna bar aldrig frack eller gav henne blommor. De var skäggiga, luktade svett och gav henne billig sprit istället.
Det spelade ingen roll, Millaa hade fått smak för både alkohol och stake.

Dessvärre för Millaa så tog det inte lång tid innan polisen fick höra talas om den unga kvinnan som åkte omkring och gav män sex mot sprit i betalning. Sådant kallas för prostitution och är åtalbart. Bland männen i obygden så hade rykten surrat länge om en ung aboriginerflicka som lade upp sig för i stort sett vem som helst i utbyte mot lite sprit.
-”En trevlig flicka!”
Sade många.
Alla män ville träffa henne.
Polisen också.
Och det gjorde de.
Hon greps på bar gärning i Mr Hendersons ambulerande spritbutik ”Booze n’ go” som för tillfället stod parkerad i en liten stadspark i Ballahwalla.
Inte bra.
Poliskonstapel Patterson var en man som gärna drack i tjänsten. Mycket och ofta. Han frekventerade med jämna mellanrum Mr Henderson ambulerande spritbutik. Poliskonstapel Patterson var även djupt religiös och var behäftad med en moral och kvinnosyn som var av den gamla fina sorten - Horor allihop utom morsan.
Så när han gick fram till luckan och hängde sig över disken så trodde han knappt sina ögon. Mr Henderson stod på knä bakom Millaas rejält tilltagna bakparti, fullt upptagen med att ta betalt för en helflaska konjak.
Poliskonstapel Patterson blev så moraliskt upprörd så först stod han bara och gapade.
När han noterade att båda två verkade njuta a det skamlösaste så blev det för mycket. Han drog genast sitt tjänstevapen och arresterade dem båda två.
Millaa var blott sjutton år och redan en fallen kvinna. Domaren ansåg att man genast måste ta i med hårdhandskarna innan det var för sent. Domaren gav henne tre år med chans till tidigare frigivning i händelse av gott uppförande och uppriktig ånger för sitt tidigare beteende.

Två år senare blev alltså Millaa frigiven. Hon hade uppfört sig väl och ja, hon ångrade sig. Hon ångrade att hon hade åkt fast.
Millaa tänkte fira sin frigivning. Hon tänkte dricka hejdlöst i en vecka. Men först så måste hon ta sig tillbaka till Mulla Wullah utanför Darwin. Hon hade hemlängtan.
Så därför traskade hon iväg mot motorvägen. Hon skulle försöka få lift.
Just då så kommer Putte från Sverige körande i sin gamla Ford. Putte var fortfarande på gott humör. Flaskan i knät var snart slut men vad gjorde det? I baksätet låg flera och väntade på att drickas upp.
Solen stekte från en molnfri himmel och tittade Putte åt höger så såg han blått hav och palmer. Tittade han åt vänster så såg han en ung, mörk kvinna med stora bröst som försökte att få lift… En ung kvinna som försökte få lift!
Putte tvärnitade genast.

-”Åh vilken fin film!”
Utbrast min flickvän.
Filmen var slut och så också min egen version av Australia. Min flickvän väckte mig ur mina dagdrömmar.
Nu får vi inte reda på hur det gick för Putte och Millaa. Men jag tror faktiskt att de fick ett mycket fint liv. Ett liv som passade dem.
När jag gick och lade mig så tog det en stund innan jag somnade men precis när ögonlocken började falla ned så såg jag en bild framför mig. En bild på en liten skamfilad spritaffär mitt ute i den Australiska ödemarken. Dörren var öppen och jag såg två människor som stod bakom disken. Det var en man och en kvinna.
Det var inte Hugh Jackman och Nicole Kidman.
Mannen såg en aning sliten ut och kvinnan var ung och mörk. Det såg lyckliga ut. Precis när jag skulle vända mig om och sluta ögonen så hörde jag att de hälsade mig välkommen. De tackade mig för allt och Millaa frågade om jag ville ha ett glas. Eller flera.
Ja, varför inte?
Sedan somnade jag.

27 kommentarer:

Anonym sa...

Haha, en bra början på fredagen :-)

Anonym sa...

Du borde se på lite mörk fylle misär humor istället som trailer park boys och heja björn

ospray sa...

Ha ha ser hellre din version av "Australia"

Anonym sa...

Peter, trevligt att du har ett socialt liv med din flickvän!....

Anonym sa...

Ja du GH.. "Storfilmer" är ofta överskattade...

Nog för att jag är kille OCH hetero;) men nog fan ser han bra ut Hugh J!
Ser jag sån ut när jag är 41 är jag nöjd..
Ja just det... Har passerat den åldern för några år sen utan att uppnå den kroppen hehe..

http://www.idontlikeyouinthatway.com/pictures/20081120/hugh%20jackman%20bondi%20beach%20november/2.html

Helt okänd är han kanske inte heller... inte ens för mig som sällan kollar film.. X-Men var väl där han blev känd här?

/Uddevallare

Anonym sa...

Jag vill inte påstå att filmen är så kass som du påstår!....

Anonym sa...

GeHå, teater kan vara bra grejer. Bara för att det låter ointressant inom dagens samhälle så betyder det inte att det i faktum är så.

Stefan Dedalus sa...

Delar Din gymkänsla. Försökte på 80-talet att besöka ett …gym. Avskydde det genast. Polarna stånkade och stönade, lyfte, alltså, eller vad det kallas; inget annat. Jag stirrade klentroget. Kan la för fan inte lyfta den skiten. Sedan får jag problem när jag på grund av min ytliga intelligens inte ser syftet. Och så luktade det jävligt illa. Alltså, gick hem, satte på en platta med Motörhead och mådde genast bättre. Och söp till litet. Ibland är självkännedom och dess d:o läkedom en visa att nynna.

Besöker ännu ej i dag en offentlig badinrättning. Fastän jag älskar det stora blås ytspänning.

Just därför känns det rättare att bege sig till kustens gränser. Här är jag fri att välja min väg ut till Vattnet. Det funkar.

Klart att när Varbergs förmodligen vackraste kvinna breder ut sitt lakan endast två meter innanför mitt synfält blir man desavouerad. Eller nå’t. Min kroppsbyggnad är förvisso ett skämt. Men, en god kavaj döljer det mesta. Dock ej på beachen (eller stranden, som vi gammalsvenskar sade). Fast, en hyfsad rush (rusch?) mot vätan, ger sig (mig) den fristen jag nödgar. Hon ligger kvar. Läser. Så skön. Så oberörd. Så klart.

Anonym sa...

Anledningen till att jag inte dejtar medelålders män är att de i regel är feta, fula och tråkiga. Med DIG skulle jag göra ett undantag! Du skriver mycket bra, verkar charmig och har inte förfallit i den gubbighet som kännetecknar alla fyrtioplussare.
Med dig skulle jag ha kul helt enkelt.

Må väl
Nina

Anonym sa...

He he där har du chansern GeHå
nu flirtar dom med dig här

Stefan Dedalus sa...

Kudos för koll på tha mates' wheels. Holden.

No worries, mate.

/S

Anonym sa...

Hårdrockarn har lammkött att ragga på. Trevligt!

Cool Cat sa...

Stefan Dedalus:

Varför inte gå ner och testa med några kompisar på närmaste gym?...ta lite vikter samtidigt som du ber gymägaren att sätta på skivan Overkill!...

Under 80-talet var gym bara skit...nu är det uppgraderat!...

Hoola sa...

Jag gissar att din flickvän älskade filmen...

Anonym sa...

Tjejer älskar Australia

Anonym sa...

Fan vad mesig du är, Hårdrockarn! Titta på teater innan du bedömer!

roberth sa...

Hugh Jackman är dock väldigt känd, Han är ju tex Wolverine i X-men. Filmen sög dock det håller jag med om

Anonym sa...

X-Men är inte någon höjdare precis.

Tjacken sa...

Ha ha ha! Bra skrivet!

Anonym sa...

We want more!

Glad Persson sa...

Du verkar inte tycka att nåt är kul. Jag hoppas att du är ironisk när du skriver för ibland så känner man pessimism i det du skriver.

Dock kan jag hålla med om att din version av Australia lät mycket mer intressant. Men jag skulle ändå undvika varenda sekund av din version.

Anonym sa...

Skriv mer! Du fyller min vardag!

Emil sa...

Har du nånsin besökt Australien? Du som påstår att du reser så mycket.

Rikard sa...

Underhållande som vanligt. Du sviker aldrig, GH.

Anonym sa...

He he, bra på ett sätt & patetiskt på ett annat sätt.

Anonym sa...

MER! MER! MER!

Anonym sa...

"Sedan somnade jag"

Såklart....