måndag 28 september 2009

Svenska fjollor.

Pellejönseriet lever och mår bra i Sverige. Det är krav på cykelhjälmar, rökförbud på allmänna platser och tvättstugevärdar avlönas med skattemedel för att hindra araber och somalier från att slå ihjäl varandra i tvättstugorna.
Lärare får inte höja rösten åt ungarna för då kan de få trauman för livet och svenska män sminkar sig, rakar kuken och käkar sallad.
Våldsamma kravaller och vandalism löser man genom att skicka in det tunga gardet – dialogpoliser. Nu ska det pratas! Det ska nog lära dem att veta hut.

I min nuvarande hemstad så kunde man för ett tag sedan läsa i tidningen att en kioskinnehavare hade blivit polisanmäld.
Vad kunde det vara för något hemskt brott som han hade gjort sig skyldig till?
Hade han kanske – Hujeda mig! – sålt folköl till de små rosenskindade och oskyldiga sjuttonåringarna som går i yrkesskolan alldeles intill?
Eller hade han visat kuken för de söta små gymnasieflickorna som brukade frekventera kiosken under lunchrasterna?
Nej, nej. Värre än så!
Han hade haft chokladcigarretter i sitt varutbud. Jo, ni läste rätt, chokladcigarretter!
Ja, det är ju så bedrövligt så man finner inte ord.
Vad är våldtäkt, personrån och heroinförsäljning mot att sälja chokladcigarretter? Och helt öppet dessutom. Utan att skämmas!
Polisen såg mycket allvarligt på detta brott och utredningen kommer att prioriteras.
- Man tror inte att det är sant!
Säger en av föräldrarna till en artonårig flicka som hade haft en ask av detta samhällsomstörtande godis i en av sina fickor. Att hon även har käkat P-piller sedan sextonårsdagen och suger som vilket proffs som helst är de helt ovetande om. Men chokladciggen hittade de!
Inte långt ifrån nämnda kiosk förekommer bordellverksamhet. Något som aldrig har fått någon nämnvärd uppmärksamhet av farbror polisen. Vad är sexhandel mot langning av chokladcigarretter?
Besök hos glädjeflicka kan ge obehagliga överraskningar som t ex HIV. Vilka sjukdomar och allmänt omoraliska värderingar chokladcigarretter kan sprida vidare har jag inte blivit upplyst om.
- Det ger fel signaaaler!
Hävdar vuxna människor som har glömt bort hur det var att vara ung. De har glömt att ungdomar ger fullkomligt fan i allt vad signaler heter. Så korkade och lättpåverkade är de inte. Ingen börjar att röka för att de tror att det skulle vara nyttigt. Snarare tvärtom, ungdomar börjar röka för att det är farligt, för att visa att de ger fan i allt. Det är ett medvetet val.
Ju mer man upplyser om farorna och ju fler förbud, ju fler börjar röka.
Alkohol och tobak dödar. Det vet alla och idag är upplysningen om drogernas skadeverkningar massiv. Ändå sups och röks det mer än någonsin bland ungdomarna. Varför? För att det är ballt, som man sade när jag var tonåring. Ingen ung människa börjar röka för att de är okunniga om skadeverkningarna, snarare tvärtom. Om cigarretter hade varit hälsosamt som spenat så hade ingen jävel börjat röka.
Att vara ung handlar om att testa gränser, att bryta mot regler och reta vuxenvärlden. Därför kommer ungdomarna att fortsätta med att supa, krascha bilar mot bergväggar och röka som skorstenar och har du problem med det – Skit på dig, gubbjävel!
De flesta ungdomar mognar, de växer upp och lugnar ned sig. Men under en tid i livet så är det ren dårskap som gäller. De häller i sig sprit, röker hasch ur skithusrullar, knullar i soprum och vaknar upp i diken och fylleceller.
Men de dör mycket sällan.
De är bara unga. De har fortfarande spring i benen och aptit på livet men har ännu inte riktigt lärt sig var gränserna går.
Vi som minns hur det var skrattar åt dem. De som har glömt skriker på regler och förbud tror att chokladcigarretter är inkörsporten till heroinmissbruk.

När jag var barn så köpte vi ofta chokladcigarretter. De fanns även i lakrits men de köpte aldrig jag. Lakritscigg var inte mitt märke. Jag föredrog choklad.
Alla ungar köpte godiscigarretter men jag var en av de få som blev vanerökare och jag lovar, det var inte pga chokladciggen.
Samtidigt som chokladcigarretter föranleder polisanmälan så skickar ungarna efter marijuana ute på internet. Men vad gör det så länge man kan sätta dit en hårt arbetande enmansföretagare för langning av chokladcigarretter?
När jag var barn så var reklam för cigarretter tillåtet. Riktiga cigarretter. Man kunde se Sven-Bertil Taube eller Lill-Babs på helsidor i tidningarna glatt leende med en cigg i handen.
”Känt folk röker Prince!”
Vi dog inte. De flesta av oss blev inte ens kriminella trots att rökning var tillåtet överallt. En del ungar hade t o m som hobby att samla på cigarrettaskar. Man klippte ut fronten på cigarrettasken och limmande in i en bok som man kallade för ”Mina cigarrettmärken” eller något liknande. Min kusin hade denna hobby och jag har kvar hans gamla samlarbok. I dagens Sverige är en sådan bok att jämföra med innehav av tung narkotika.
Man skrattar åt svenskarna utomlands. Ingen kan tro att dagens sönderbeskyddade sillmjölkar där uppe i norr har haft något att göra med de fruktade vikingarna.
En spanjor knäpper knappast på sig en cykelhjälm. En italienare skulle se det som en stor skymf om han blev tvungen att stå bland en massa skäggiga halvfittor och sortera sina hushållssopor ute vid anvisat soprum och i Frankrike tror man inte att en unge får svåra trauman av att bli tillrättavisad av sin lärare.

I Finland anser man att svenskar är bögar.
Det är inte att undra på.
Enbart Sverige svenska fjollor har. Man tror nästan att de snart ska införa en lag om säkerhetsbälte i bussar – och så gör dom det!
Under en period vid åttiotalets mitt så fick man inte sälja folköl i affärerna efter klockan åtta och absolut inte under söndagar. Folköl. Det krävs en hel del viljestyrka för att dricka sig full på sådan dynga.
Jag försökte en gång. Jag klämde i mig tio burkar och jag gillar inte ens öl! Det enda som hände var att jag blev sprängmätt och andfådd.
För att detta förbud skulle efterlevas så täckte de över ölen med presenning efter klockan åtta på kvällen. Så att inte kunderna skulle se dem och kanske få för sig att försöka sig på något kriminellt. Som att försöka köpa ölblask efter Rapport. Det hela var så till den milda grad korkat och jönsigt så detta förbud slopade man otroligt nog efter några år. Men då var det för sent. Ryktet hade redan spridit sig till Finland.
Under året som jag bodde i Helsingfors så gick det tammefan inte en dag utan att jag fick höra om detta förbannade ölförbud. De skrattade. De tog mig sällan på allvar för jag var ju svensk. En tönt. En fjolla.
Jag undrar om det svenska förbudet mot chokladcigarretter och kommande cykelhjälmstvång har spritt sig till vårt broderfolk österut?

Man tror kanske att pellejönseriet ska ta slut någon gång. Åtminstone så tycker man att fantasin hos politikerna borde vara begränsad med tanke på att de är så begränsade för övrigt.
Nej då.
Det senaste jag hörde var att det har kommit en lag om barnsäkra tändare och att det ska bli förbjudet att sälja enstaka tändsticksaskar. De ska enbart få säljas i storpack. För att de små uttråkade barnen inte ska bli frestade att köpa sig en ask och tända eld på någon bil.
Förutom att det är så panikdumt så att man bara har lust att ge upp och skita i byxorna så är det motsägelsefullt. Kan jämföras med förbudet mot små cigarrettpaket som infördes förra året. Det är förbjudet att köpa en mindre mängd cigg, men det går alldeles utmärkt att köpa stora askar, ja hela limpor om man vill.
När jag var ung så var jag helt såld på alkohol. Jag ville vara full jämt. Varje dag. Som tonåring så blev jag rejält packad av en trettiosjua Renat. Om de nu hade förbjudit småflaskor med brännvin, hade jag då tänkt: Ajdå! Det var inte bra! Ja, då tror jag nog att jag ger fan i hela projektet och köper mig en milkshake istället.
I helvete heller!
Jag hade naturligtvis köpt mig en helflaska istället. Fan, om jag hade haft råd så hade jag köpt brännvin på pall!
För det är som så att har en unge fått någon idiotisk idé i skallen, har han bestämt sig för något, ja då jävlar så fullföljer han också sitt beslut. Vill han köpa cigg och börja röka så gör han det, oavsett mellanskillnaden på tjugo spänn för en stor ask.
Smaka lite på allt detta: Barnsäkra cigarrettändare. Förbud mot att sälja chokladcigarretter, tändstickor och små askar med cigarretter.
Och snart så blir det lag på att använda cykelhjälm. Lagen om säkerhetsbälte i bussarna är redan här. Vad ger ni mig för allt detta?
Och snälla, tala inte om detta för finnarna för jag tänkte ta mig en tur dit till sommaren.

20 kommentarer:

Johannes Almborg sa...

Bra skrivet som vanligt GeHå...

Jag har haft samma tankegångar själv. Det är klappjakt på rökare och allmän hysterisk förbudsiver mot allt som kan skada. Att en kioskinnehavare blir anmäld för chokladcigaretter är tyvärr bara tragiskt. Snacka om att fokusera på fel saker. Och snart kommer väl en sockerskatt, så att de små liven inte skall bli överviktiga. På skolorna här i Norrköping är det totalt sockerförbud, tack vare denna beskyddarmentalitet... Vänta bara, snart får du inte gå på stan utan flytväst och hjälm, eftersom det kan hända något...

På Facebook'en finns en grupp som heter "Coolness ended with the death of Frank Sinatra" -Jag är beredd att se det som en sanning, då allt verkar ha gått åt helvete de senaste 10-15 åren. När Frank hade sin tid, så kunde han svepa en whiskey och röka en cigarr på scenen utan att någon brydde sig. Det fick till och med finnas barn i publiken. Förstå panikhysterin om det hade förekommit idag!

Tryggve Bengtsson sa...

Vilken trevlig blogg du verkar ha Gammal Hårdrockare

Hälsningar Tryggve

Wally Wild sa...

aaa chokladcigaretter!
chokladen va relativt god tror jag, men om jag inte minns fel så kunde man inte ens låtsasröka dem någon längre tid utan att man hade smält choklad över hela handen..
Frågan är, varför är inte lakritspipan förbjuden?

// wallywild.blogspot.com

Anonym sa...

Gå in på en neuro-avdelning någon gång och säg sen att hjälm är pellejönseri. Sen finns det naturligtvis en del andra saker att haka upp sig på men det är inte fel att vara smart

Anonym sa...

Det handlar inte om att vara smart, det handlar om att vara så daddade från vaggan att man är rädd för verkligheten.

Varför inte bara förbjuda livet? Det leder ju ändå i alla fall till döden förr eller senare...

Anonym sa...

Tjenare! Har länge följt med din blogg, och jag blir glad varje gång jag har äran att läsa ett nytt inlägg. Nu när du började blanda in Finland i dina utläggningar, så måste jag bara kommentera. Orsaken är att jag är Finlandssvensk, och började gapflabba när jag läste detta inlägg. :) Du har väldigt rätt i att finnar fnyser åt svenskarnas pellejönseri, och skrattar åt många konstiga lagar.

Samtidigt så ska inte finnarna skratta alla gånger heller. Snus är det totalförbud på i Finland. Som heltidsnikotinist i Finland var detta förbud ett stort nederlag. Debatter å helvete är igång värre nu än förr om detta.

I Sverige skrattar man åt finnarnas bilbesiktning. En svensk kan besikta i princip vad som helst jämnfört med finnarnas sjuka normer. Jagmenar, trimmade och fint byggda bilar klassas som livfarliga och förkastas helt i Finland, medan en svensk bilbesiktning skulle tycka att det var en ära att få stämpla den.

Ha en bra dag GH. And keep up the good work!

Peter sa...

Måste säga att jag håller med i det mesta du säger.

Bilbälte vägrar jag av princip använda i tätort pga ren trots. Jag avskyr att staten skall bestämma över min egen säkerhet.

Då de började diskutera lag på cykelhjälm funderade jag på allvar att emigrera.

Att staten skall bestämma när och var jag får inköpa min alkohol är ännu en begränsning i min personliga frihet som gör mig lätt deprimerad.

Att det är olagligt att köpa sex (oavsett hur ointressrad jag själv är av det) är så fruktansvårt idiotiskt att jag inte finner ord.

Lagar skall vara till för att skydda ANDRAS liv, hälsa och egendom. Min egen hälsa tar jag ansvar för själv tack.
Därför tycker jag det är OK att förbjuda rökning på arbetsplatser och restauranger eftersom det skadar andra, men rök gärna ihjäl er hemma :-)

Anonym sa...

"Bilbälte vägrar jag av princip använda i tätort pga ren trots. Jag avskyr att staten skall bestämma över min egen säkerhet."

Haha, de skiter väl i din säkerhet. Det handlar om att du inte ska belasta samhället med din spräckta skalle.

Anonym sa...

Det är inte ofta men nu slog du tammefan huvudet på spiken.

Som the great communicator sa:
"Government's first duty is to protect the people, not run their lives."

Där har vi felet med Sverige idag.
Att vi har 349 världsfrånvända elitistiska plyschtofflor som tagit sej rätten att bestämma hur vi övriga 9 miljoner människor skall leva våra liv. I stället för att göra det de skall, nämligen att skydda oss medborgare så har de gett sej fan på att de skall skydda oss från oss själva.
/JW

Peter sa...

"Haha, de skiter väl i din säkerhet. Det handlar om att du inte ska belasta samhället med din spräckta skalle."

Men då får man fan vara konsekvent och förbjuda promenader vintertid då det är halkrisk, kräva hjälmtvång i badrummet, förbjuda bad i öppet vatten, förbjuda de flesta sporter.

Lasse lagbrytare ;-) sa...

I mängden av roliga och tokiga skriverier från GH så kom då detta mästerverk!! Det är nog så att jag snart säger att jag kommer från Norge eller nått när folk frågar vart man kommer ifrån när man är ute och reser, hela landet är ju för fan på väg att klemas bort, pinsamt!!!!Och till dom som förespråkar bilbälte och cyckelhjälm....Sug min...

Anonym sa...

"Gå in på en neuro-avdelning någon gång och säg sen att hjälm är pellejönseri."

Jag är inne på en neuroavd ca tre av veckans sju dagar och cykelhjälmens intåg i var mans hem har hittills inte medfört någonting direkt revolutionerande. Men visst, självklart skyddar det mer men å andra sidan kan vi ju då även införa krav på Michelingubbe-dräkt för det skyddar ännu mer.
Jag begriper inte hur jag lyckades bli 40 utan cykelhjälm. Måste haft tur.

Anonym sa...

På sjuttiotalet låg man i baksätet eller på hatthyllan i gamla saaben och läste serietidningar när vi skulle på semester med familjen. Päronen satt naturligtvis där fram och rökte som skortstenar. Ordet cykelhjälm var det ingen som visste vad det betydde. Men vi dog inte ändå. För övrigt var jag nyligen nere i Spanien. Underbart att kunna gå runt i vanliga livsmedelsbutiker och se hyllor och pall överbelastade av spritflaskor. Lite längre bort kunde man på en hylla skönja alla typer av sexleksaker. Och nej, spanjorer/or dör inte heller.

Anonym sa...

Tjena. Ditt jävla tjock-ego!

Du har tyvärr rätt i allt. Ville bara poängtera det.

När protesterade svenska bönder genom att spärra av E4:an sist? I Frankrike gör man det så fort man läser dagens aftonbladet.

Det jag saknar är lite konkreta aktionstips, du är duktig på att återge det som är, ge nu förslag på hur skall vara...

Mvh B.T från F.B.

Lil'E sa...

Underbart!

Anonym sa...

Hur kan en persom som - enligt honom själv - helt saknar utbildning skriva så förbannat bra?
Underbara noveller! Jag har suttit hela jävla dagen och läst.

Anonym sa...

#Anononym - Jag blir lite trött på att folk har en benägenhet att tro att formell utbildning måste vara synonymt med kunnande. GH har talang kombinerat med att han hänger med - det är good enough. Jag arbetar på en myndighet där 90% har någon form av högskoleutbildning och jag är tveksam till att ens någon där kommer upp i GH:s klass när det gäller att uttrycka sig skriftligen. Det kryllar av individer där som inte kan skilja på var och vart och vars inlägg på det interna forumet är rejält andefattiga. Så livets skola, kombinerat med fallenhet såklart, kommer att föra GH långt.
Mary

Nicky sa...

Håller med, vad har utbildning med saken att göra? Kreativa talanger, som att skriva, måla etc, föds man oftast med. Man kan inte lära sig att skriva bra. Det har man oftast i sig. Jag skulle snarare vilja säga att de som är "formellt utbildade" har en sämre skrivförmåga då de endast är inriktade på att skriva på ett korrekt sätt. Då förloras också mycket av kreativiteten i skrivandet. Har man någonsin läst en humoristisk statlig rapport?

Anonym sa...

Det stämmer mycket bra att finnar skrattar åt oss svenskar.Jag brukar hänga i helsingfors och vasa då jag har många vänner där och ja, visst skrattar dom åt hur löjligt sverige har blivit och åt svenska "bögar"

Galna Kocken sa...

Du har helt rätt!

Som svensk nöjer man sig med att skriva en arg insändare till tidningarna eller numera, blogga!

Jag föreslår att vi återupprättar Hitlerjugend, då får vi fason på våra ungdomar. Dom kommer då att visa respekt och disciplin!

Fast "Hitlerjugend" låter negativt, vi kanske ska döpa om det till sossejugend, eller moderatjugend?

Man vill ju inte stöta sig med någon..