fredag 6 november 2009

Möte med Karriärcoach.

Det finns en kvinna som heter Nina Jansdotter. Hon kallar sig för karriärcoach och förekommer då och då i media.
Ninas artiklar har ofta rubriker som t ex: ”Så löser du dina kreativa blockeringar på jobbet” och ”Så maximerar du din arbetsprestation.” Texterna domineras av ord och beskrivningar som tidsoptimering, mentorskap, förändringsbenägenhet och konsekvensanalyser. Hon riktar
sig oftast till akademiker, både arbetslösa och till dem som har jobb.
Jag missar aldrig hennes artiklar. Jag älskar dem.
Du är en obildad tönt som försörjer dig på att städa och rensa avlopp och det lär nog inte bli bättre för din del!
Tänker ni nog för er själva just nu.
Ja, det stämmer. Det var en korrekt beskrivning av mig och mitt arbetsliv. Vad kan jag ha för intresse av Ninas råd och tips?
Svaret på den frågan blir: Inget alls! Jag tillhör inte Ninas
målgrupp. Men hennes texter och den värld hon skriver för fascinerar mig. Jag kan inte nog förundras över att det finns människor som kan ta meningslöshet på ett sådant blodigt allvar. Jag menar, oavsett om vi städar, diskar eller sitter på ett kontor och ägnar oss åt kreativ produktutveckling så är det ju ändå bara en larvig lek alltihop. Totalt meningslöst. Ingen kommer att skriva några sånger om oss, oavsett vad vi kastar bort vår dyrbara tid på.
Jag vet att Nina är en trevlig och begåvad kvinna som brinner för sitt jobb och det är inget fel i det. Jag är helt säker på att hennes råd kommer till stor nytta. Inte för sådana som mig kanske, men för många andra.
Detta skriver jag inte enbart för att jag vet att Nina brukar titta in på min blogg lite då och då. Människor som Nina är intelligenta, de vill göra rätt och hjälpa andra människor. Det tror jag Nina är bra på.
Jag är bra på att passa tider och att flytta prylar från en punkt till en annan. Om jag hade levt under trettiotalet så hade jag försörjt mig på att gräva diken åt snåla storbönder. Det skulle ha förvånat mig om jag hade varit läskunnig.
Jag skulle inte ha någon hjälp av Ninas råd om nu min chef av någon outgrundlig anledning skulle få för sig att hyra in Nina någon dag för lite personalfrämjande åtgärder.

Jag brukar med stort intresse läsa Ninas artiklar som riktar sig till arbetslösa. Idag ska man ”nätverka”. På min tid så sade man att det var bra om man hade kontakter. Eller i alla fall ett telefonabonnemang så att man kunde ringa upp arbetsgivarna och fråga om de behövde en chaufför eller någon lagom knäckt person som ville tillbringa en stor del av sitt liv vid en stansmaskin eller degblandare.
Men idag så ska man alltså nätverka. Helst innan man blir arbetslös. Man ska odla kontakter med kollegor på andra företag, snacka in sig hos kunder och kanske bli tjenis med någon chef på ett konkurrerande företag. Man ska vara engagerad i både sitt jobb och sin omgivning.
Jag är mycket glad över att jag inte riskerar att bli arbetslös idag. Jag skulle inte ha en chans. Jag har en kompis som jobbar som svetsare på ett företag som tillverkar dörrar. En annan kompis har nyss fått sparken som vaktmästare efter att upprepade gånger ha ägnat sig åt att sitta hemma och dricka sprit under sina jourhelger istället för att rycka ut och hjälpa hyresgäster i nöd. Den tredje polarn har pga socialmedicinska problem en lönebidragsplats vid kommunens verktygsförråd och besöker sin arbetsplats ytterst sporadiskt.
Själv så jobbar jag som sagt mest med städning, leverans och avloppsrensning. Ärligt talat så tror jag inte att vi skulle ha någon större glädje av att börja nätverka med varandra.

Till min förtjusning så har jag upptäckt att Nina har börjat dyka upp i en del TV-program. Hon har blivit lite av en kändis. Det tycker jag att hon är värd. Hon har jobbat hårt och gör så fortfarande. Det gör människor som brinner för sitt jobb. Det händer att jag kan bli avundsjuk på sådana människor. Gud har rört vid dem med sin tändsticka. Jag vet inte vilka kriterier Gud går efter under sin urvalsprocess men mig tände han aldrig. Han kanske glömde mig?
Eller också kanske han redan från början insåg det hopplösa i situationen och skickade ut mig i livet direkt utan någon som helst varukontroll. Det är ju inte första gången måndagsexemplar och defekt gods släpps ut på marknaden.
Men innerst inne så hoppas jag på att han har sparat mig till något annat. Något som inte innebär utförsäljning av den futtiga tid av liv som vi får.
Jag skulle vilja sitta i samma TV-soffa som Nina någon gång. Det hade varit kul. Nina kanske ger tittarna lite tips om hur man ska bära sig åt för att trivas ännu bättre på sitt jobb.
- Trivas på jobbet? Hur då menar du?
Undrar jag.
Nina förklarar att det ofta handlar om att tänka positiva tankar.
- Du menar att man ska lära sig att stå ut? Att man ska förlika sig med sitt öde och vara tacksam?
Nu ser Nina irriterad ut. Var har dom hittat den där jävla idioten? Tänker hon. Vad är det för FEL på honom? Jag trodde vi skulle diskutera karriär och yrkestips. Nina tittar frågande på programledaren. Han rycker på axlarna och ser lika undrande ut. Fråga inte mig! Han bara dök upp! Ser det ut som om han tänker.
Nina nonchalerar mig och börjar prata om vikten av att få ”feedback” för sitt jobb. Det är nämligen viktigt att känna att man gör något meningsfullt.
- Jag fixade ett stopp i en golvbrunn igår. Det var några lustigkurrar vid badhuset som hade skitit i duschen. Jag fick avföring ända upp till armbågen.
Inflikade jag.
Nu tittar Nina och programledaren på varandra.
- Ursäkta, men jag tror inte riktigt att jag känner till dig. Hur kommer du in i bilden överhuvudtaget?
Undrar programledaren.
- Jag är här som sakkunnig!
Programledaren ser förvirrad ut. Sakkunnig inom vad? Det här har jag fan inte fått någon information om! Tänker han och bestämmer sig för att nonchalera mig under resten av programtiden.
- Individuell löneförhandling! Utbrister Nina. - Det är ju något som kommer mer och mer och här skulle jag vilja ge några råd till alla ungdomar som står i begrepp att ge sig ut på arbetsmarknaden!
Nina börjar redogöra för olika knep man kan använda sig utav för att kunna erhålla högsta möjliga lön. Bl a så ska man försöka att framhålla sin spetskompetens. Den är unik bara för just Dig!
- Jag är en jävel på att lösa upp i skitkorvar som blockerar gamla toakrökar. Hur mycket extra kan det ge?
Nina ger mig en hastig blick, nu är hon helt säker på att jag är galen och bestämmer sig för att det är bäst att inte låtsas om mig. Få aldrig ögonkontakt med en dåre! Speciellt inte under en direktsändning. Hon fortsätter sin utläggning om löneförhandlingar och vinnande argument. Man ska marknadsföra sig själv.
- Ge mig ett rensband och en flaska kaustiksoda så uträttar jag underverk!
Både programledaren och Nina börjar se panikslagna ut. Programledaren ger Nina en snabb blick som betyder att hon nog bör avrunda så snabbt som möjligt. Hon avslutar med att göra reklam för sin nyöppnade hemsida, där finns mycket matnyttigt om individuell löneförhandling. Och adressen är…
- www.rövknullad&blåst.se
Jag fick sista ordet. Det försöker jag alltid att få.
Och sedan bröt de för reklam.

Men detta kommer aldrig att hända. Mig kommer de aldrig att bjuda in till någon TV-soffa. Men det är en trevlig dagdröm.
Sist jag såg Nina på TV så hade de någon form av telefonväkteri. Folk kunde ringa in och fråga om råd gällande sin karriär. Vem som helst fick ringa in. Det betyder att Nina aldrig kan vara säker på vem de släpper fram.
Jag finns där ute någonstans och jag har ett telefonabonnemang.
Tänk på det Nina!
Foto: Helén Karlsson.

23 kommentarer:

Anonym sa...

Nätverkande ja, det var det jag skulle gjort innan jag slutade min anställning, anade att jag glömt nåt....då hade jag sluppit ligga här på soffan, ruska tupp och bara ha det så där gött i största allmänhet!

MVH Micke " the rooster " i GBG.sod

Anonym sa...

Det jag stör mej på när det gäller karriärscoacher och deras utbredande i tidningar och TV är att de allihop säjer samma saker, exakt varenda gång.
Har man läst en karriärscoach så har man läst alla.

/JW

Anders sa...

Så otroligt lågt och plumt !!

Anonym sa...

så jävla bra!!

snälla gh! öppna domänen -
www.rövknullad&blåst.se

kan vara din coachsida till oss vanliga dödliga!

Mattias sa...

Kanonbra! Och det heter "plumpt" om man nu ska slänga sig med så fina ord, Anders!

Nina Jansdotter sa...

Jag har länkat till din text från Facebook och där gör den stor succé just nu :)

/nina

Gammal Hårdrockare sa...

Nina Jansdotter:

Tackar! Tackar!

Anonym sa...

Jag måste bara påpeka att Nina tacklar GH:s texter på så jävla skönt sett, det gjorde hon även sist hon blev omnämnd vill ja minnas.

Respekt!

Tomas, 1968 sa...

Haha, vi kanske umgås i samma kretsar.
Här är man varslad och tillbringar dagarna med pokerspel, de flesta polare är lika lata som du och jag gamle hårdrockare.

Anonym sa...

GH! Vi vill ha Axel! GE oss mer av denna härliga karaktären Olsson! Vi saknar hans eskapader ute på de Dalsländska åkrarna!

Anonym sa...

Bra skrivet! Skratt och allvar från en subjektiv vinkel. Du har en skrivargåva grabben! Rörkrönikör om livets kringelikrokar. Good Luck. /annette

Anders sa...

Lilla Mattias, du är tragisk och trist. Om det är så att du reagerar på det jag skriver så uppskattas det mer om du frågar vad mitt stora problem är som vågar skriva nått negativt här på den store GH's blogg än att du anmärker på ett stavfel. TÖNT!!

Anonym sa...

Sen är det väl så att om inga gjorde skitjobben skulle samhället avstanna helt. Coacher är till för karriärister, och vad jag har förstått av dina inlägg hittills så vill du väl bara ha lågstatusjobb där man har fasta , rutinmässiga arbetsuppgifter. Att Gud inte hjälpte dig kanske berodde på att du inte ville bli hjälpt...

Siv Röv sa...

Wow! Ett inlägg som inte handlar om hur du får ståfräs och vill smacka på en kärring som du träffar, bra!

Mattias sa...

Lille Anders, jag vet redan vad ditt stora problem är. Du är en rövslickande, kukrakande stockholmsfjant som har Nina och andra "livsprofeter" som dina andliga gurus.

Gå nu och lek nån annanstans, kanske nere på sushibaren eller närmast bastuklubb.

Anders sa...

Mattias, jag slickar inte röv, rakar inte kuken, bor inte i stockholm. Nina verkar ha ett tråkigt och ointressant jobb och den enda livsprofet jag har heter Carlsberg Export. Sushi tycker jag inte om och det är nog 10 år sen jag satte min fot i en bastu. Måste vara ditt stora mål i livet att göra bort dig själv, du försöker dig på en inlägg som ska vara lite häftigt och så blir det bara så fel, faktiskt så hade du fel på precis allt, fast jag tror nog du är van att alltid göra bort dig, att alltid vara tvåa, att alltid ha folk som skrattar åt dig och inte med dig. Du är så ägd och så bortgjort tack vare ditt retarderade inlägg. Inse nu att du är en förlorare och dina usla inlägg föder mig. Om du vetat vem din pappa var så hade du ju kunnat fira honom idag och få lite perspektiv på livet, nu vill jag poängtera att jag inte kallar din mamma för hora. Vad var det jag kallade dig sist? Just det...TÖNT!!

Mattias sa...

Anders, min pappa dog i cancer för ett par år sedan. Jag hoppas du får uppleva något lika jävligt, din förbannade pissråtta.

GH: du får gärna ta bort alla våra inlägg.

Anders den ödmjuke. sa...

Mattias, så du känner till vem din papppa var! Häpnadsväckande minst sagt. Min pappa finns inte heller kvar i livet, så sluta gråt som en kärring, eller i ditt fall kanske det är befogad att gråta. Du är ägd från det att du skrev ditt första inlägg, till ditt senaste. Du vill att GH ska ta bort inlägg för att du vet med dig att du gjort bort dig totalt. Nu kommer det väl ytterligare infatilt inlägg från din sida, men som jag skrev förut, dina extremt dåliga inlägg föder mig!!

GH: Jag vill att dessa inlägg står kvar som ett monumet över den första som förlorat lite pajkastning på internet, nämligen den långt ifrån inteligente Mattias med sin svordomar och allmänt lågpannade inlägg.

Anonym sa...

Jag tycker om dem som alltid. Men helt ärligt så känns det ganska mycket som viral marknadsföring. Dock är nina jävligt bra, så hon har råd att betala hårdrockaren.

Anonym sa...

Anders

Ditt behov av att skriva nedvärderande och kränkande saker om andra avslöjar tyvärr bara hur otroligt dåligt du verkar må.

Krya på dig Anders.

Kram Christopher

Anders sa...

Hej Christopher, förlåt.....Mattias menade jag.
Så dåååligt, tror du nån går på det där? HAHAHAHAHA!!!!

Anonym sa...

Mattias:

Mata inte trollet.

/JW

Mattias sa...

JW: Jag har slutat mata trollet, skulle aldrig falla mig in att skriva "kram" till en sån psykopat.