tisdag 22 december 2009

Falsksång under juletid.

Igår fick jag en fin dag på jobbet. Körde mest omkring med bilen och levererade varor och material till olika objekt. När det inte fanns något att leverera så parkerade jag någonstans, lät motorn gå på tomgång och väntade på att chefen skulle ringa och ge mig nya order. Jag gillar verkligen att sitta och glo rakt fram under arbetstid. Det finns ju så mycket trevligt att tänka på. Fantisera. Drömma sig bort.
Men jag blev en smula störd. Jag hade radion på. Jag hatar radio! Det är ytterst sällan jag lyssnar på radion men just då så ville jag höra nyheterna och sedan glömde jag helt enkelt att stänga av den igen. De spelade julsånger hela tiden. Det slog mig att precis alla julsånger handlar som samma sak – Att komma hem.
I´m comin home to christmas!
Varenda jävla låt har i stort sett samma text och budskap. De kommer hem, åh så de har längtat och det ska bli så trevligt!
Förutom att man kan ifrågasätta låtmakarnas fantasi så kan man även undra var alla i så fall har varit under resten av året? Är de ute på långtraktamente allihop? Är de sjömän eller går de på luffen?
Pappa kommer hem. Det är tindrande barn, kramkalas i snön, massor med släktingar och långa middagar och mys vid stora brasor. I hörnet ligger det ofta en stor, äcklig hund som lägger av brakskitar med jämna mellanrum, fast det sjunger de förstås inte om.
Det är tomtar, slädar, snöfall och familjelycka i varenda julsång. Samma sak, om och om igen. En äkta make kommer hem till jul och det är så härligt alltihop så man undrar varför han inte hoppar på kärringen och doppar i grytan direkt inför de små barnens tindrande ögon.
- Mamma gillar också hårda paket! Titta, nu suger hon kuk också!
Och i hörnet ligger Fido och lägger av brakskitar.

Det gäller att hålla illusionen om julefrid och familjegemenskap vid liv. Det är vad låtmakarna har betalt för. Egentligen har dessa julsånger ingenting med verkligheten att göra.
De flesta män ser inte fram emot att komma hem till sin feta kärring och bortskämda ungar. De kommer hem till samma skit varje dag årets övriga dagar. De kan det där.
I´m coming home to christmas – Mitt håriga arsle!
De flesta män drömmer om att slippa fira julen med sin familj. De drömmer om att kunna lägga pengarna på sig själva, att få vara ifred och ägna sig åt något roligt för en gångs skull. A christmas for a middleaged man.
Det låter som titeln på en fin julsång. Den skulle handla om en man, Stig, som inte kommer hem till jul. Halvägs hem från jobbet så kommer Stig på vad han håller på med, vänder mitt på motorvägen och börjar köra in mot stan istället. Han tar in på ett hotell, går upp på rummet och slår upp julens första grogg. Han ringer hem till sin fru efter några glas och talar om att han har viktigare saker för sig än att sitta och fåna sig med sin slappa kärring och fula ungar.
I´m calling you at christmas.
- Hälsa ungarna att tomten har ändrat sina rutiner!
Sedan lägger Stig på luren, tömmer flaskan och ringer ned till receptionen och ber dem skicka upp hotellhoran. Lagom till Kalle Anka får han sitt första sugjobb och när familjen där hemma på Räntevägen i Amorteringsby undrar vad i helvete Stig egentligen menade så ligger den äkta mannen mellan benen på horan och kör som en jävla idiot. God jul! God jul! Tänker Stig, sträcker sig efter telefonen och ringer ännu en gång hem till sin familj.
- Nu kommer jag! Nu kommer jag!
I´m coming home for christmas.

Liksom många äkta män helst vill slippa att komma hem till familjen under jul så önskar många kvinnor att de slapp sina män. Varenda kväll så ser de sin kulmagade, flintskalliga man köra upp bilen på garageuppfarten.
- Åh fy fan, han kommer hem ikväll också!
Tänk om man ändå kunde slippa fanskapet till jul åtminstone?
Tänker Bitte, Stigs fru sedan tjugo år tillbaka.
Bitte bestämmer sig för att preparera julskinkan med propplösare och en rejäl dos med frätande lut.
Bra mot ingrodd smuts.
Bra mot feta, äkta män.
Förra året hade hon saltat skinkan med Blåkorn, gödningsmedel för krukväxter. Det fick inte önskad verkan. Det gav i och för sig Stig en ordentlig ränndreta som höll i sig i flera dagar, och det var ju rätt så kul. Men sedan så hände inte så mycket mer.
Året innan hade hon blandat lacknafta i köttbullssmeten. Det fick Stig att kräkas över transformatorn till sonens nya bilbana vilket inte bara orsakade kortslutning utan fick även ungen att tjuta som ett brandlarm hela julhelgen. Bitte höll på att bli galen. Hon var tvungen att stoppa fetvadd i öronen för att få slut på oljudet.
Bitte har prövat det mesta under årens lopp. Metallspån i julgröten, råttgift i vörtbrödet och kakelfix i julkorven. Stig drabbades jul efter jul av både ränndreta och häftiga uppkastningar och gick ofta omkring dubbelvikt i fruktansvärda magsmärtor. Stig levde i villfarelsen att han var den enda mannen i Sverige som tydligen var allergisk mot julmat.
Stig avskydde julmat.
Och Bitte avskydde Stig.
Men nu var klockan åtta på kvällen och Stig hade inte kommit hem. Bitte undrade vad som hade hänt. Han kanske har kört ihjäl sig? Tänkte Bitte och log för sig själv. Det snöar ju faktiskt rätt så rejält ute.
Och så ringde telefonen. Det var Stig.
- Jag kommer! Jag kommer!
Jaha, Stig var på väg hem trots allt. Stig skulle komma hem till jul.
Helgen åt helvete. Och ute så snöade det.
Bitte drömde inte om någon vit jul eller familjegemenskap. Bitte drömde om frihet, om en ung och snygg man som helt plötsligt skulle dyka upp under julklappsutdelningen. Han skulle knuffa undan tomten, sträcka fram handen mot Bitte och säga:
- Kom nu så skiter vi i det här!
Och tillsammans så skulle de resa till ett soligt land utan bortskämda ungar och sterila villaområden. Till ett land där tomten går i badbyxor och där korv och gröt inte räknas som festmat.
Till ett land utan snö, kyla och fåniga sånger om att folk ska komma hem till någon som önskar livet ur dem.

I alla fall så önskar jag mig till ett sådant land just nu. Fast jag vill helst inte att någon ung man ska ta mig med dit. Jag föredrar att åka dit själv.
Jag vill inte ha någon vit jul och jag vill inte komma hem. Jag vill ha en varm och grön jul. Jag vill åka bort!

13 kommentarer:

Anonym sa...

Det är inte bra att tomgångsköra. Du förstör ju miljön!!! Tänk på att isarna smälter och medeltemperaturen stiger!

Anonym sa...

ATt värna om miljön är det sista hårdrockarn gör, haha!

OCD-mannen sa...

Bäste GH,

Kan inte låta bli att upplysa dig om att jag är stolt ägare till ett exemplar av den rekordeliga julskiva du har avbildad intill dagens text. Kan det månne vara så att även du är stolt innehavare till ett dyrbart ex av detta musikaliska praktverk?

Vänligen

OCD-mannen

Anonym sa...

Ja vill också åka bort till nåt varmt ställe . Känner mycket igen mig.Som kvinna är de vad man djupast drömmer om i jul , att en man ska komma och föra mig bort på äventyr!Kanske tomten tar med mig på en tur med släden åtminstone.

Anonym sa...

Tydligen finns det folk som snor dina inlägg och kallar dom för sina... om du inte börjat dubbelposta. http://bloggen.fi/propagandakjell/

Ditt cefeinlägg i princip rakt av...

Johannes Almborg sa...

Bra skrivet GeHå, men jag håller inte med dig för fem öre den här gången. Men sen föredrar jag när jularna ser likadana ut hela tiden. -Hela familjen samlad, och hunden får gärna ligga vid brasan och släppa sig...

...Så länge som jag slipper Findus Jultallrik, är jag helnöjd på julafton

Den blogg som Anonym 00:36 länkar till, har inte bara kopierat ett av dina inlägg, utan hela jäkla bloggen består av dina texter. (Ännu inte så många)

Gammal Hårdrockare sa...

Tack ska ni ha för tipset grabbar! Texttjuven är informerad. För att kopiera mina texter så krävs det nämligen tillstånd samt att det framgår vem som är upphovsmannen.

Mvh
GeHå!

Asgarvad sa...

Jag och tre stycken andra kultiverade medelålders män ska fira jul utan fruntimmer och ungar: det ska bli hur kul som helst! Ingen gröt men en och annan whisky och understundom en cigarr. God Jul!

Anonym sa...

Var inne på bloggen som har snott GeHås texter och talade om vad jag tyckte och tänkte. Uppmanar er att också hälsa på den skiten och skriva vad ni tycker.
http://bloggen.fi/propagandakjell/

Vad jag har förstått så är GeHås texter skyddade så här snackar vi om ett kriminellt beteende.

Esset

Anonym sa...

Jo, orsaken till att jag tipsade GH när jag märkte saken var att jag själv skriven en del och är väldigt noga med att inte bli plagierad. Alla äger vi det vi skapar tills vi väljer självmant att sälja eller ge bort det, oberoende av om det är en bloggtext eller en tavla.

Fru Utter sa...

Haha, magnifikt!

Patetiskt att folk kopierar dina texter, men det bevisar också hur bra dom är, texterna alltså!

Anonym sa...

Haha! helt rätt att någon snor texterna....

Författare är jävligt överskattade....

DIna texter är ungefär så här:

"Hmm.... vad ska jag skriva idag? jo nu veeeeeet jag! White trash mammor! Porr! otrogna män!"

OJOJOJOJ vilka unika historier.....

Har man läst några så börjar det upprepa sig...

Trots det så har jag tagit alla texter, lagt dom i en torrentfil och *vips* ut på nätet....

Hehe, inte ett öre får du, men du kan ju få runka gratis i din ensamhet....

E-M sa...

Var bara tvungen att titta in, god jul GH! Dessa raderna text var så förbannat roligt:D

"...En äkta make kommer hem till jul och det är så härligt alltihop så man undrar varför han inte hoppar på kärringen och doppar i grytan direkt inför de små barnens tindrande ögon.
- Mamma gillar också hårda paket! Titta, nu suger hon kuk också!
Och i hörnet ligger Fido och lägger av brakskitar..."


/E-M