fredag 4 december 2009

Fred på jorden.

Nu har julen kommit till stan. Tomtar överallt. De stör mig inte. Däremot så stör jag mig på alla ungar. Bortskämda små kräk som jag gärna skulle vilja strypa.
Jag undrar hur de som jobbar som tomtar står ut egentligen? Dagligen så får de sitta på en pall och lyssna på en massa idiotiska önskemål om dataspel, bilbanor, smink och dockor.
Jag har haft många förnedrande jobb men jobbet som tomte skulle nog ta priset.
Senast igår såg jag en tomte som satt uppflugen på en stol vid ett köpcentrum. En unge satt i hans knä, kön ringlade sig lång.
Jag undrar vad tomten tänkte under tiden som han satt där och lyssnade på en massa krav och önskemål från den bortskämda ungen? Fantiserade han kanske om att resa sig upp, ta ungen i nackskinnet och dränka honom i den lilla intilliggande fontänen? En fullt naturlig reaktion på en sådan massiv förnedring.
Dataspel va? Bilbanor och mobiltelefoner!
Tänker Tomten samtidigt som han trycker ned ungens huvud i vattnet. Det bubblar och fräser. Din lille jävel!
Ungarna i kön skulle börja skrika och gråta.
- Mamma! Titta på Tomten! Tomten är elak!
Tanken fick mig att börja skratta. Det är inte bra att stå och skratta för sig själv inne på ett köpcentrum. Det brukar oftast tolkas som galenskap hos omgivningen. Folk tittar. Man bör helst inte visa sin glädje öppet.
- Pappa! Varför står den fula, ensamma farbrorn och skrattar?
Inbillar jag mig att en av ungarna i kön frågar sin far. Ungen pekar i alla fall på mig.
- Det beror på att han är galen, det ser man ju direkt!
Svarar fadern. Han har en stor, svart jävla mustasch som han suger på. Odlar män mustascher fortfarande? Det trodde jag försvann någon gång under sjuttiotalet.
Sedan lämnar han ungen. Han ska uppsöka en toalett.
- Kommer strax!
Ungen står snällt kvar i kön och väntar på sin tur. Han har stora, greppvänliga öron. Man skulle kunna hålla fast honom i ena örat samtidigt som man dunkade på med den andra handen. Ladda av bara helvete.
Märklig fader som lämnar sin unge ensam. Det skulle jag aldrig göra. Så mycket dårar som går lösa idag. Jag står kvar och försäkrar mig om att fadern försvinner in på toaletten, sedan går jag fram till ungen. Det här måste gå fort!

Han kanske är fem år eller något. Jag hälsar. Ungen blänger misstänksamt. Jag frågar vad han heter.
- Rasmus!
Det kunde man ju tänka sig, ett pellejönsnamn. Det skulle passa ypperligt bra i sagan om Klas Klättermus som möter Godistrollet Karamella från Polkagriseland. Idag döper de ungarna efter barnsagor. Det räcker inte med cykelhjälmar, rökförbud och överbeskydderi. Även namnen måste få en dos av Hönapöna sockerbönamentaliteten.
Det ser mörkt ut för vårt land. Inte undra på att vi får vara socialkontor åt hela världen. Vem kan respektera ett sådant folk som oss?
Jag frågar Rasmus vad han önskar sig av Tomten.
- En studsmatta! Och.. Och ett sådant där pussel som Said har, och en magnettavla och… Och…
Jag talar om för honom att det blir nog svårt för Tomten att verkställa alla de där önskningarna. Men jag har några tips!
- Om du säger till Tomten att du först och främst önskar dig fred på jorden så blir han glad!
Rasmus nickar. Han förstår att om Tomten blir glad så kanske han blir mer angelängen om att uppfylla Rasmus alla önskningar.
Sedan så talar jag om för honom att Tomten gillar när man tänker på andra människor. Därför ska han tala om vad hans far önskar sig i julklapp.
- Analvibrator! Säg att din far önskar sig en analvibrator!
Rasmus tittar på mig. Han vet inte vad en analvibrator är för något.
- Det är sådant som alla pappor önskar sig! En vuxenleksak! Ungefär som en borrmaskin eller något.
Rasmus nickar. Jag talar om för honom att det är det enda han behöver säga till Tomten, sedan så fixar sig resten av sig själv.
- Fred på jorden och analvibrator! Kommer du ihåg det nu? ANALVIBRATOR! Jätterolig leksak för pappa!
Sedan så går jag.
- Hej då!
Hojtar Rasmus efter mig. Han verkar glad över tipsen han fick.
- Fred och analvibrator!
Ropar jag tillbaka.

7 kommentarer:

Anonym sa...

HAHA du är väl för rolig;) Hoppas du skriver mer idag. Behöver lite härlig läsning innan läggdags.

Thomas sa...

Men va fan !!
Nu vet jag varför tomtejävelen tittade så konstigt på mig när Rasmus hade suttit i hans knä!!

Anonym sa...

Ett kanonbra sätt att ragga upp mammor på. En del är verkligen kinky. En mamma ville jag skulle ha tomte dräkten på och ropa "ho ho ho" ;-)


//Plutten

Anonym sa...

Ladda ner filmen "Bad Santa", garva er sanslösa - asfull tomte och tja se själv

Anonym sa...

Analvibrator... det ska jag testa på din tjej till veckan.... Hon är lite lönnfet men hon suger bra!

/Mustaffa

axel sa...

Hur fan är man "lite" lönnfet?

Micke i göteborg sa...

"asg"...häpp...detta med Tomten ja, hur föräldrar varje år lurar i sina ungar att någon verkligen bryr sig om ifall de varit snälla eller inte! Pyttsan!

Bra jobbat G:H :))