tisdag 18 maj 2010

Bonnvischan - Atlanta.

Det finns två svenska landskap som jag känner extra för, Lappland och Dalsland. Jag hatar verkligen jakt, fiske och friluftsliv så egentligen så borde jag sky dem som pesten. Men jag gillar dem av en helt annan anledning, här lever nämligen det Gamla Sverige kvar – Mitt Sverige som jag en gång växte upp i.
Jag har bott i båda landskapen. Det var för länge sedan. Under åttiotalet. På senare år så har jag börjat uppskatta dessa landskap och deras små samhällen och städer. Jag gillar att återvända och insupa atmosfären.
Sista gången som jag var i Lycksele så kan jag svära på att jag hörde någon spela Rainbow på en gammal stereo. Fönstret var öppet och musiken hördes ut på gatan. En frisk fläkt av åttiotalet. På Hotell Lappland skulle ett coverband som körde gamla Eddie Meduzalåtar spela och på Åhlens hade de fortfarande kvar en avdelning som sålde CD-skivor.
Det är inte ofta jag är i denna landsända numer. Min exflickvän hade släkt i Arvidsjaur, varje sommar åkte vi dit och jag såg alltid till att köra igenom Lycksele på vägen upp.
Jag som hatar snö och kyla. Ändå så hamnade jag där uppe en gång i tiden. Först så fick jag jobb, sedan så träffade jag en kvinna som hade sina rötter däruppe. Nu är det några år sedan jag var där. Jag skulle gärna vilja ta mig en tur dit igen. Jag slår vad om att de fortfarande spelar Whitesnake på festerna och på Hotellet så sjunger Lena Philipsson om att hon dansar i neon.
I Lappland så är rapmusik, EU och Rosengårdskravaller jävligt långt borta.

Dalsland brukar ibland kallas för södra Sveriges Lappland. Det har kommit lite i skymundan från de stora vägarna. Bortglömt och baktalat. Liksom Norrlands inland så brottas de med utflyttning och nedläggning av företag. Ungdomen flyr, flyttar till Stockholm och lär sig snabbt att raka pung och muff så att de snabbt smälter in.
Det är tragiskt alltihop.
Jag brukar köra genom Dalsland när jag ska till Uddevalla och hälsa på morsan. I somras tog jag rast efter vägen, jag svängde in i Mellerud och parkerade vid en korvkiosk. Jag tog mig en rök och tittade ut över det vackra lilla torget.
Det är nästan som om tiden har stått stilla, Tänkte jag. Jag kommer när som helst att få se en Volvo Amazon komma rullande fullpackad med berusade ungdomar.
Och precis när jag hade tänkt tanken så kom det faktiskt en gammal Volvo körandes med buller och bång. Den svängde in på torget. Det var skrik och skrän, AC/DC på högsta volym och öppna bilrutor.
Men det var inte längre några ungdomar i bilen. Ingen var under fyrtio år. Bara medelålders män och alla ville bara dricka mera brännvin. Precis som när jag var tonåring.
Tiden har verkligen stått stilla i Dalsland.
Patetiskt? Ja, kanske, men inget jämfört med de metrosexuella fjantarna uppe i Stockholm som sprätter omkring med välvaxade skrev vid något kontorslandskap.
I Dalsland så anses några timmar vid korvkiosken vara en väl använd stund, Drive In Bingo är ännu bättre och en sväng med bilen efter en rejäl fyllefest anses allmänt vara en alldeles lysande idé och en trevlig avrundning på kvällen.
Så länge man arbetar och sköter sig så blir man accepterad. Folk går till sina tråkiga jobb och de tror fortfarande på skiten.
I Dalsland kallas fortfarande en manlig kontorist för bokhållare och det närmaste man har kommit en fikus är den som står i fönstret som frugan vattnar varje dag.
Arbete på fabriken, äktenskap och en kull med ungar innan man har fyllt trettio. Så blir oftast livet i Dalsland.
Det är en skyddad tillvaro. Naivt och oskuldsfullt och de som bor där påverkas naturligtvis av sin boendemiljö. Personrån, gängvåldtäkter och beskyddarverksamhet är väldigt långt borta.

Därför blev jag så förvånad när Rex en dag ringde och ville diskutera vår kommande resa till USA.
- Så fort vi landar i Atlanta tycker jag att vi kör med gangsterattityden direkt från start!
Rex bor i Dalsland. Jag undrade var han hade fått den där idén ifrån?
- En utmärkt idé! Sade jag. - Två medelålders töntar som spelar Allan, det går nog hem direkt!
Vi skulle inte kunna skrämma en hundvalp ens. Rex försökte en gång. Han spände blicken i en pudel utanför ICA och blängde hotfullt. Den lilla hunden gläfste till av glädje och kastade sig i famnen på Rex som genast drabbades av något som påminde om ett epileptiskt anfall. Rex har en ovanligt svår form av pälsallergi.
- Ta bort honom för helvete! Hjälp! Kör mig till lasarettet!
Jag inger inte heller någon respekt. Kanske skulle jag kunna skrämma upp en femtonårig flicka.
- Ooiiiih! Hjälp! En ful gubbe!
I det kommande polisförhöret skulle de fråga ut mig om jag hade gjort några närmanden, om jag hade visat kuken eller kommit med skamliga förslag.
- Nä, jag bara stod där och väntade på bussen!
Polisen skulle fråga flickan om detta stämde, hade jag inte gjort några närmanden? Hade jag behållit byxorna uppe? Inga otäcka förslag?
- Nä. Men titta på honom! Räcker inte det?
På den nivån ligger min personlighet och utstrålning. Rex bor i Dalsland och bär jeans av märket Pearson så där behöver jag inte ge mig in på någon närmare beskrivning. Jag har inte tillstymmelse till muskler, bär tjocka glasögon och gillar inte att bli smutsig om händerna. Rex ville att vi skulle köra med gangsterattityden.
- Gangsterattityden va?
Sade jag.
- Jomen! Direkt när vi kliver av planet! Vi ger dem inte någon chans!
Vi är fyrtiotre och fyrtiofem år. Födda under sextiotalet när Sverige var som rikast, uppväxta och fostrade av sjuttio- och åttiotalets kravlösa samhällssystem. Vi vandrade ut till ett dukat smörgåsbord. Jag tyckte inte att gangsterattityden verkade vara någon bra idé.
- Nja… Det känns lite påklistrat på något vis. Tycker du inte?
Jo, kanske.
Men det ska bli kul i alla fall!



22 kommentarer:

MH sa...

Du låter ledsen över dig själv, och offentlig självömkan har jag alltid haft svårt för. Åldern är svår att råda bot på, men om du ger fan i att röka åldras du långsammare och får bättre fysisk kapacitet snabbt. Dessutom blir det lättare att få upp kuken utan rökning, vi välutrustade vet vad nikotinet gör med blodflödet, hehe.

Åsså glasögonen... laseroperera hjälper de flesta.

Åssa musklerna... träning, för bövelen. Du behöver inte vaxa röven för att lyfta skrot. Ännu bättre vore det med nån asiatisk sparksport så du kan försvara dig.

Funck sa...

Fantastisk läsning i vanlig ordning =)

Jag tvivlar dock, liksom du, på att du och "Rex" ska köra med gangster stilen när ni anländer, ni passar nog bättre sittandes på en skön uteservering och bli fullare och fullare tills vakten får en tillsägning av Chefen, Caleb, att det här är minsan inte en fyllekrog utan ett sofistikerat ställe. Släng ut dem! skulle han vråla i örat på vakten, som för övrigt har spelat universitetsfotboll på Georgia State University. Han håller fortfarande en inbunden ilska för att han slet sönder ligamenten under en sketen träning och inte kom med i uttagningen till superligan.

Gud vad jag babblar, tack igen GeHå för underbar läsning, du förgyller morgonen här på jobbet.

Anonym sa...

MH:

Jag tycker du har fel, GH driver med sig själv och sina egna tillkortakommanden på ett humoristiskt vis. Det gör ju mycket av hans texter! Jag älskar män med självinsikt och som kan driva med sig själva. Många män saknar den egenskapen, GH gör det inte. Det tackar jag för!
Puss GH!

Från en kvinnlig läsare som uppskattar din blogg.

Johan Westlund sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Johan Westlund sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...

Jaha nu är GH:s identitet röjd, trist på nåt sätt. Tappar lite av mystiken.

Anonym sa...

Härligt GeHå! Du håller stilen fortfarande!

Gammal Hårdrockare sa...

Anonym:

"Jaha nu är GH:s identitet röjd, trist på nåt sätt. Tappar lite av mystiken."

Nej, min riktiga identitet kommer att komma fram till hösten/vintern då jag planerar att ge ut en liten roman eller novellsamling som kommer att kunna beställas på min blogg. Den kommer inte att publiceras under mitt fåniga nick. Så jag väntar tills dess.

Gammal Hårdrockare sa...

Vad tror ni om det här förresten, kan det vara något? Eller har Ni några bättre tips?
http://www.vulkanmedia.se/vad-kostar-det-att-gora-en-bok

Noni sa...

Jag tycker att du ska försöka få ett riktigt förlag. Exempelvis Piratförlaget. Dina största beundrare tycker att du skriver som en gud, men du har faktiskt en del språkliga brister. Dock är du fantastisk på att berätta en historia och det är det allra viktigaste. Men skaffa en redaktör så blir det nog kanon.

Anonym sa...

Detta e bland de bättre som hänt sverige sen Eddie Meduza's tid!
R.I.P

Gammal Hårdrockare sa...

Noni:

Tack för tipset! De hade jag faktiskt inte tänkt på! Och ja, du har helt rätt i din kritik. Grejen är att jag är självlärd och skulle jag börja krångla, analysera min lilla hobby osv, ja då skulle jag tröttna. Sådant överlåter jag däremot gärna åt andra!

Pia sa...

Du skall ABSOLUT skicka in till flera förlag samtidigt, inte bekosta den själv. Du kommer definitivt bli utgiven. Tycker dessutom du skall läsa in den, så du även kan ge ut den som ljudbok eller mp3 så även folk som inte läser böcker kan få lyssna och ta del av det du skriver i lurarna på jobbet eller i sin feta BMW på väg till fjällen ;-)

Gammal Hårdrockare sa...

Pia:

Tackar! Ska försöka att ta mig tid till att skicka iväg något gammalt som jag har skrivit, eventuellt något från den här bloggen. Skulle vara skönt att få ur sig lite skit på riktigt så att säga. Den här bloggen börjar bli en aning tjatig.
För övrigt så skrev Anonym ett inlägg som jag tyvärr raderade. Inte meningen!

Pia sa...

Du måste lätt ha dina bästa samlade bloggar utgivna. De jag tänkte på i första hand....så kan du döda dina bloggarkiv på nätet i någon spritcermoni när utgivningen sker....

Nytt kan publiceras för sig själv tycker jag.
(Jag kollar mail varannan minut, som tur är automatiskt så jag slipper få förslitningsskador *s*)

Gammal Hårdrockare sa...

Pia:

Tack! Och ja, Piratförlaget var ett bra förslag! Jag ska faktiskt ta och skicka iväg några av mina bloggtexter till dem som smakprov, så får jag se hur det går. Jag kommer nog att välja dem som är minst "tramsiga" så att säga, det har blivit en del sådana tyvärr under de här två åren som bloggen har existerat. Blir lätt så när man måste uppdatera ett par gånger i veckan.

Anonym sa...

Bli inte för serriös nu GH. Du ska köra på din stil och det du håller på med. Börjar du bli korrekt och fin i kanten kommer det bara bli trams av allt.

Anonym sa...

Bli inte för serriös nu GH. Kör på din egna speciella stil. Börjar du bli för korrekt och mainstream kommer det bara bli en massa trams av allt.

Gammal Hårdrockare sa...

Anonym:

Nädå, ingen risk! Det ska vara enkelt, underhållande och lättläst. Inget annat. Jag kommer att köra på som jag har gjort på den här bloggen. Jag ska bara kapa det sämsta, jag har varit tvungen att lägga ut mycket skit här enbart för att kunna uppdatera några gånger i veckan.

Anonym sa...

Något senare innevarande år:
En dörr öppnas,fotoblixtar lyser upp,ut kommer Horace Engdahl.

-Årets Nobelpris i litteratur tilldelas herr Gammal Hårdrockare.Hans skildringar av människans vandring från asberusad oknullad tonåring till analyserande gubbe kan appliceras på alla och envar i olika form.Den hopplöshet och ångest som vi alla drabbats av när vi mot vår vilja tvingas jobba på ett skitställe beskrivs med ett djup som är svårt att överträffa.Nu får herrar journalister ursäkta mig,jag har tid beställd för pungvaxning,taxin väntar!

Senare samma dag i kassan på systemet:

En man med ögon skinande av glädje likt en gosse med ett nytt modelltåg tar fram en check i storleken 1x2 meter,säger förväntansfullt till kassörskan: -Min sköna dam,huru stort antal av det excellenta dubbelrenade brännevinet kan jag få i utbyte mot denna värdehandling?

mvh snusmumrik

Gammal Hårdrockare sa...

Anonym:

"Årets Nobelpris i litteratur tilldelas herr Gammal Hårdrockare.Hans skildringar av människans vandring från asberusad oknullad tonåring till analyserande gubbe kan appliceras på alla och envar i olika form.Den hopplöshet och ångest som vi alla drabbats av när vi mot vår vilja tvingas jobba på ett skitställe beskrivs med ett djup som är svårt att överträffa.Nu får herrar journalister ursäkta mig,jag har tid beställd för pungvaxning,taxin väntar!"

En sådan härlig analys och beskrivning! Tackar!

paulina sötnos. sa...

rex är ju helt underbar!